Klantiga händelser??

Sv: Klantiga händelser??

För formens skull, ska vi svara/bidra i den här tråden eller i den förra? Hur hade du tänkt dig?

i denna!! Tråden var bara en länk eftersom jag var för lat för att skriva allt igen.. :angel: Och för att jag kände att jag nog borde bidra med nånting själv.. ;)

OK. Då låser jag den andra tråden (men låter den vara kvar) och uppmanar alla att bidra med sköna anekdoter.

På någon galoppbana har jag aldrig ridit men jag bidrar med en klantighet på en fd galopphäst i alla fall.
Jag skulle hoppa och la på en annan hoppsadel än den vanliga, samma sadelgjord, med resår. Hästen var lite sur när jag drog gjorden som han alltid kunde vara, jag drog till vanliga hålen och tänkte att jag skulle efterdra men glömde det. :angel:
Så rider jag fram och ska börja hoppa en liten bana. Det går bra första gången och när det blir hans tur nästa gång är han ivrig och vill tvära i svängen mot första hindret. Jag lägger vikten åt vänster för att få ut honom och sadeln börjar glida. Först känns det bara skumt, jag fattar inte vad som händer, hästen hoppar snällt och över hindret då glider sadeln ner :eek: och då fattar jag vad som händer :eek: och försöker bromsa inför nästa hinder men det är han inte pigg på. Jag lyckas få stopp precis när sadel och jag åker ner på sidan, jag landar med en rätt kraftig duns på marken. Som tur var inhägnad gummiflisvolt.
Min första tanke är att nu får han panik och skenar runt så de andra
panikar och det det blir kaos. Men självklart inte den hästen. :love:
Jag är omrumlad men reser mej upp och han kommer fram ohc undrar vad jag håller på med:confused: . Sadeln hänger nästan under magen och han hade all anledning att få hysteriskt utbrott men stod där lugnt medan jag :o :o sadlade om inför alla, drog åt gjorden :smirk: och hoppade upp, travade ett varv och hoppade banan igen. Han var helt cool.
Har aldrig under alla år någonsin glömt att dra efterdra en gjord sedan dess.:angel:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Kan berätta om mitt pinsammaste ögonblick. Detta hände på slutet av 80-talet så det är iofs breskiberat nu.

Vi skulle ut med våra 2 åringar och gå snabbjobb med dem. Innan vi rider ner till banan påminner vår tränare oss om att dra gjorden ett snäpp till innan vi går ut på banan. Han skulle stå och klocka.

Så ner till banan. Jag rider stallets slöaste häst. Ut på banan och börjar kantra. Efter ingången till bortre rakan börjar vi öka. Min häst går skitbra och gör ett kanonjobb. Efter sista kruvan så ska vi gå så snabbt det går. Jag sitter lungt och min häst går skitbra. Upptäcker att de andra hästarna inte är brevid mig längre. Vänder mig om för att kolla. :eek: Sadeln snurrar 50 meter före mål. Jag landar på backen och hästen går i mål utan ryttare. Tack och lov höll hon sig på banan så jag kunde fånga henne.

Tränaren vart lite orolig för jag hade tydligen landat med huvudet före. Han blev lite besviken oxå för detta var hennes absolut bästa snabbjobb.

jo detta är osså preskiberat..
jag red ett sto och hadde också glömt att dra gjorden ett snäpp när vi skulle ut o kantra på ett gärde(jag o 6 till) o vi komm i lugn galopp första varvet sen skulle vi öka sista rakan innan "mål".
o mitt på rakan så växte det en grästuva(och hon låg först) o hon tvärstannar o sätter ner huvudet o börjar äta..o jag sitter helt plötsligt på backen med både sadel och träns i handen !! o en bockande ponny på väg där i från (welsh mountain har ju så små öron så när sadeln gled över halsen så fastnade nackstycket i sadeln så det gled av..( o allt gick i slowmotion)
vi höll bara på 2 timmar innan vi fick tag på henne..
tur att det var inhängnat !!!
(har aldrig glömt att dra gjorden efter det)

Haha låter som om att det här med gjorden är lite svårt att komma ihåg!! :angel: :D

Men ni och hästarna klarade er oskadda iaf! :)

Vet inte om det var klantighet egentligen, eller bara maximal otur, men jag och stallets tränare skulle ut och cantra på en gräsäng en varm sommardag. Tränaren hade en äldre rutinerad herre och jag satt på ett treårigt sto som hade rykte om sig att vara lite... tja, udda. Hon var inte elak eller lat, men ibland ville hon inte gå fram alls.

Hur det nu kom sig så hade hon en bra dag och ville verkligen springa för en gångs skull. Jag och tränaren cantrade sida vid sida en stund och när vi kommer ut mot mitten av ängen så tänkte jag "bäst att korta tyglarna lite-litegrann, för här brukar det springa harar" och kan ni tänka er? PRECIS i det ögonblicket som jag börjar mixtra med tyglarna (ribbtyglar såklart, så de fastnade i varandra och gick inte att korta utan att sära lite på dem först) så hoppar en hare ut framför fötterna på min häst och hon hoppar en meter i sidled mitt i galoppen. Jag, som dittills aldrig hade ramlat av en galoppör, låg på backen och fräste åt sen söta haren, medan tränaren gormade för full hals att jag var en himla klant och att nu måste hon sätta av i full fart för att fånga stoet. Till saken hör att stoet stannade först på stallbacken, så det blev en fin promenad för mig att gå hem i stekhet sol...

Tycker ni att det var klantigt av mig att vara okoncentrerad i en sekund eller var det bara otur att tyglarna fastnade i varann? Jag har inte bestämt mig än, men några nedrans ribbtyglar tänker jag inte cantra med igen! Hellre tar jag med mina egna tyglar om inte tränaren kan tillhandahålla ordentlig utrustning! :D

Haha.
Jag och Therese var ute och red en dag, på ett fält. Eftersom vi hade hästarna i Vallentuna red vi inte på någon bana och min häst hade jag precis ridit in.
Så cantrar vi på fältet och helt plötsligt stannar Strumpan och börjar bocka och hoppa, så jag åker över halsen med tyglarna och halsringen i handen:D
Tessi skrattar ihjäl sig:D Så hoppar jag upp och fortsätter, sen när vi kommer till samma ställe igen så gör Strumpan precis samma sak och jag flyger av igen:rofl:men tyglarna och halsringen i handen:D
Och Peter klagade på att jag inte höll i halsringen:angel: vad hjälpte den?:D

Haha kul om man var där men inte såhär:p

Bladluz skrev:
Haha.
Jag och Therese var ute och red en dag, på ett fält. Eftersom vi hade hästarna i Vallentuna red vi inte på någon bana och min häst hade jag precis ridit in.
Så cantrar vi på fältet och helt plötsligt stannar Strumpan och börjar bocka och hoppa, så jag åker över halsen med tyglarna och halsringen i handen:D
Tessi skrattar ihjäl sig:D Så hoppar jag upp och fortsätter, sen när vi kommer till samma ställe igen så gör Strumpan precis samma sak och jag flyger av igen:rofl:men tyglarna och halsringen i handen:D
Och Peter klagade på att jag inte höll i halsringen:angel: vad hjälpte den?:D

Haha kul om man var där men inte såhär:p

Eftersom det behöver fyllas på, (har inte alla här klantat sig???) bidrar jag med en till som inte handalr direkt om galopp (men en fd derbyhäst var med så det måste ju räknas...)
Berättar åt en kompis (anonymt:angel: ): jag red mammas snälla fullblod och kompisen en liten elak ponny, plus några andra kompisr på andra ponnys. Vi galopperar över en äng med mycket klöver, (inte vall, utan en åker i träda vi fick rida på)
Plötsligt tvärnitar den elaka ponnyn, i full galopp, sätter ner huvudet och sliter åt sig klöver, kompisen far i en båge över huvudet och hamanr sittande med tränset i handen en bit bort medan ponnyn står med huvudet i backen och tuggar på samma fläck. Gissa om hon fick höra det här många gånger. Ponnyn hade litet huvud och tränset var lite stort så det blev byte plus martingal sen.

Senast ändrad av en moderator:

Haha kul tråd! men gud va klantiga ni är, som tur gör jag aldrig bort mig:angel: hmm förutom en gång när jag skulle rida löp, först i ledvolten när tränaren ska slänga upp mig så vänder sig hästen om och jag som inte hänger me in svängarna får en liten putt av hästens rumpa och rammlar ner i buskarna brevid som e fulla av snö, senare (fortfarande samma lopp) när vi ska cantra till start och träckaren släpper oss är jag inte alls beredd på att hästen ska ha så stor aktion så jag åker av över halsen.
Som tur höll jag kvar i hästen och vi blev 5:a i loppet och ägaren var jättenöjd:smirk:

Haha vänta du bara, oddset för dig stiger då för varje dag *mohahaha* :devil:

Bladluz: Tyckte d lät rätt kul såhär med..... :angel: :p

Mysaan skrev:
*kl*

Kan berätta om mitt pinsammaste ögonblick. Detta hände på slutet av 80-talet så det är iofs breskiberat nu.

Vi skulle ut med våra 2 åringar och gå snabbjobb med dem. Innan vi rider ner till banan påminner vår tränare oss om att dra gjorden ett snäpp till innan vi går ut på banan. Han skulle stå och klocka.

Så ner till banan. Jag rider stallets slöaste häst. Ut på banan och börjar kantra. Efter ingången till bortre rakan börjar vi öka. Min häst går skitbra och gör ett kanonjobb. Efter sista kruvan så ska vi gå så snabbt det går. Jag sitter lungt och min häst går skitbra. Upptäcker att de andra hästarna inte är brevid mig längre. Vänder mig om för att kolla. :eek: Sadeln snurrar 50 meter före mål. Jag landar på backen och hästen går i mål utan ryttare. Tack och lov höll hon sig på banan så jag kunde fånga henne.

Tränaren vart lite orolig för jag hade tydligen landat med huvudet före. Han blev lite besviken oxå för detta var hennes absolut bästa snabbjobb.

Oj va läskigt! :eek: gick det bra då? synd för det där med tiden =/

Nattvind skrev:
Oj va läskigt! :eek: gick det bra då? synd för det där med tiden =/
Hästen skada sig inte och 30 minuter senare var jag ute på banan igen för ännu ett snabbjobb fast denna gång hade jag dragit gjorden ordentligt. Men jag red på egen risk min tränare var väldigt skeptisk till att jag skulle rida mer den dagen. Men vaddå jag drösa av på första rundan jag hade åtmisnotn 2 hsätar till som skulle ridas. :)

Mmm...
Mitt första "snabbjobb" slutade med en dunderkrach. Hade väl oförskämd tur att jag klarade mig så bra...
Skulle egentligen bara med och värma upp, göra lite lätt canter. Sedan skulle "tränaren" göra snabbjobbet. Vi rider på två stora åkrar mellan en järnväg och en å. Åkrarna ser platta ut på håll men när man rider där så märker man att så inte är fallet... ;-)
Efter uppvärmningen drar tränaren iväg på den "skarpare hästen" medan jag skrittar runt med den lugnare. När han gått runt två varv med sin häst byter vi och jag hamnar alltså uppe på den skarpa hästen...
Han gör de två varven med fuxen och varvar ner medan han rider bort till mig där jag sitter på skimmeln. Väl framme byter vi inte häst utan börjar trava hemåt. Skimmeln jag sitter på går igång igen men jag tar ner honom utan problem men tyvärr inte tillräckligt bestämt. Han går igång igen och framför oss har vi öppningen mellan de två åkrarna vi rider på. Till vänster har jag en gärdesgård och till höger brinken ner mot ån...
Eftersom jag inte vill strula genom denna smala öppning tar jag ett bestämt tag i tyglarna och skimmeln växlar upp. Väl igenom öppningen går nästa växel i och jag inser att det börjar gå fort...
Jag sjunker ner och tar ett ännu stadigare tygeltag samtidigt som jag inser att fan det är så här jag inte skall göra med en galopphäst. Visst, han växlar upp i full fart och vi börjar banka iväg i en flack högersväng. Kvar på den andra åkern är tränaren med fuxen som ser oss försvinna iväg över den flacka åsen...
Jag inser att har måste jag göra något annars kommer det att göra ont, väldigt ont. Samtidigt är jag fascinerad av hur fort det går men ändå stabilt. Bara det att över åkrarna går det även en kraftledning. Och jag börjar skymta stolparna till höger när vi går in i högersvängen. Ser bilden framför mig hur vi kolliderar med nämnda stolpar och tänker nej, det vill vi inte. Jag släpper på tyglarna och rätar upp mig. Hästen avbryter högersvängen men minskar knappast farten. Framför oss har vi nu istället banvallen med järnvägen. Bra, tänker jag. Han hoppar väl inte gärna över banvallen och försöker pulla upp. Hänger allt jag orkar i tyglarna men får jag stopp på hästen. För lite till vänster finns det en järnvägsövergång som jag inte kände till. Hinner konstatera att det inte kommer något tåg innan vi är framme. Sen flyger jag när han tar språnget över. Nej, inte rälsen tänker jag och konstaterar att jag nog gjort en rätt kort karriär som arbetsryttare. Sen blir allt svart...
Jag hör när jag landar och det ljudet är inte trevligt. Låter väldigt mycket som något går sönder. Kanske inte bara något. Men har ändå en osannolik tur. Där jag landar på terra firma efter ha gått i spinn har någon grävt ett dike. Jag har alltså inte slagit ihjäl mig. Mitt grepp om halsremmen gjorde att jag följde med över rälsen och landade på andra sidan. Jag kommer upp på benen och sätter efter hästen som fortsatt upp mot landsvägen. Tack och lov klipper han inte någon lastbil på vägen och jag lyckas med att fånga in honom.
Efter en kvart kommer tränaren med fuxen. Han såg aldrig vart vi tog vägen och letade en god stund på andra sidan järnvägen efter oss. Jag fick en bra smäll på höften, säkert en fraktur på underarmen och en bra smäll käkbenet. Men jag skulle ju till Strömsholm med fuxen två veckor senare så inte vågade jag säga hur illa jag slog mig.
Så här efteråt kan jag bara säga att jag lärde mig oerhört mycket, jag blev aldrig rädd och rider aldrig utan halsrem. Och hästen, han svarade bara på mina signaler. Och tack o lov blev han inte skadad...:angel:

Liknande trådar

H
Övr. Grenar Travsidan har just nu en väldigt rolig tråd, Klantigheter. Ibland behöver man bli påmind att man inte är den enda klanten i...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 217
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar