Klanten har tävlat hoppning idag!

Sv: Klanten har tävlat hoppning idag!

jag brukar nog alltid var i tid men en gång, sku jag rida en dressyrtävling så stod jag o kollade på första ekipaget och upptäcker att jag läst fel program!!! :eek: (kan bli så om man inte kollar noga för vi rider både finska o svenska program på Åland)

Men som tur var så kom en snäll tjej med mig till framridningen och 10min senare gick jag in o red rätt program... tur att man har lätt att lära :d

Usch, jag blir så nervös när sånt händer!

Hur gick det då? Kom du ihåg banan sen? :p

Hur gick det då??

Jag har gjort något liknade, vi arrangerade en tredagar tävling på ett mycket litet antal personer varav två (däribland jag) absolut skulle vara med och tävla, jag lämnar min plats som funktär för en stund för att hämta hästen, är redan så dent ute, väl på tävligsplatsen när jag håller på hoppa fram så kommer jag på att jag varken gått eller kollat på banan..:angel: fick kolla de två ekipagen före mig, sen fick jag "leta nummer" på banan..;).
Jag som brukar bli lite nervös på hemmabanan (där det alltid går piss) han inte bli nervös den här gången, det fanns det inte tid till att hålla på med sånt trams ;)

det har aldrig hänt mig, men jag har drömt om det flera gånger,
och jag har verkligen fått panik då:rofl:

Nja, så där helt nöjd är jag inte, och känner det berodde på att jag inte fick gå banan.
Frågade en bekant som också skulle tävla om det var "svårt" ngnstans, och hon sa att det var "fem framåt" mellan två hinder. Jag borde tänkt på att "fem framåt" brukar vara "fem normala" för min häst, men det gjorde jag inte! Så jag kom lite i botten på hindret och fick ett pet. Sedan petade jag ett till pga att jag ju inte exakt vart hindret stod.
Så två nedslag är jag inte nöjd med. Men pålle gick bra i allafall, så det är jag nöjd med! :D

Dagen efter så fick stallkompisen bilhaveri när vi var på väg till samma tävlingsplats. Men klubben i fråga var snäll och flyttade ner henne så hon fick starta sist.
Ett tips om det händer dig eller ngn annan ngt liknande ngn gång! Fråga om det går att göra så, man kan ju inte få mer än ett nej! :angel:
Men i mitt fall så anser jag inte jag skulle flyttas ner i ngn startlista, jag var ju helt enkelt sen! Hade ju inget "giltigt" att skylla på liksom! :o

Ja det brukar jag också! Jag är ju liksom känd för att vara den som kommer en halvtimme tidigare än alla andra så fort det är ngt på gång! Meeen denna gång gjorde jag ett lysande undantag! :angel:

Jag tycker tvärt om! I dressyr är det väl i värsta fall bara att skritta fram sedan ta tyglarna och "knyckla i hop" hästen? :angel:
Jag skulle nog utan problem klara mig på fem minuters framridning till en dressyrtävling och få godkänt. Placering är ju en annan sak...

Till mitt försvar får jag väl säga att jag var inte den enda som kom försent! :o ;)
Klubben i fråga hade gigantiskt mkt starter, så de körde en variant där de hade två ekipage på banan samtidigt, den som red och nästa. Så jävlar vad fort det gick! :eek:

Jodå, jag hittade runt! Men jag fick fråga en funktionär när jag skulle starta "pssst, är det där hinder nr 1?" Hon såg väldigt förvånad ut och svarade "jaaa?!" Fick förtydliga med "jag har liksom inte gått banan". Varpå hon svarar "jaha, ja det är första hindret" och förstärker med att peka också! :D Schysst tjej! :bow: Tur för klantarslen som mig att det finns sådana! ;)

Fick under stark tidspress (milt sagt...) läsa in banan på banskissen, sedan kolla ett par ekipage som tävlade. Som tur var så kom de till omhoppning!

Gick sådär.

Men hur 17 kunde du "leta hinder"??!! :confused: Jag är grymt imponerad! Eller var det en mindre bana? Där jag tävlade så är banan 100 meter lång och nästan lika bred, jag hade aldrig kunnat leta mig fram vilka hinder jag skulle hoppa!

Men det verkar ju vara det rätta sättet för dig ju! Skit i att lära dig banan nästa gång så slipper du ju tävlingsnerverna och allt går lugnt och fint! :D

Jag har som tur aldrig kommit försent till en hopptävling men däremot dressyr tävling när jag skulle starta en ung häst jag skulle rida till 3 ekipage kvar tills det var jag, men men in i ridhuset gick väl inte så bra. Där emot fixa vi andra klassen med bravur..:rofl:

haha vart var du och tävlade?

På grannklubben hade de storhästtävlingar då och när vi var där i veckan och tränade pratade de om att det var en hel del som kommit försent och att många blivit förvånad över att det gått så snabbt även fast de hade så många starter. :D

Det är definitvivt inte tillåtet med trekombination i LD! Vad är det för konstig banbyggare som inte kan TR? Trekombination förekommer TIDIGAST i LA ( 1.20)... Var där ingen som lämnade in protest?

Näe, har aldrig hänt mig.

Däremot så slog det fel åt andra hållet för 2 veckor sedan.

Råkade vara på tävlingsplatsen redan 07.15. :eek: Tävlingen började 09.00. Jag som startnr 20...

Min dumma mor som envisades med att det tog 2 timmar dit!

Vi fick iaf första parkett på parkeringen! :)

En tjej som jag tränar lyckades dock med en snygg runda i våras. Hon har hästen ganska nära stallet, så hon hade varit där på morgonen och gått banan och startanmält sig. Sen kommer jag med mina hästar, kör förbi henne på vägen (hon skrittar mot tävlingsplatsen). Efter att vi parkerat går vi förbi framfridningen då de ropar in henne! :eek:

Jag ringer på mobilen och säger att hon bara har 6 ryttare till start. Då hade hon skrittat 15 min. Hon vill inte tävla - jag tvingar henne. Hon travar resterande biten till tävlingsplatsen ända fram till ingången till ridhuset. Av med jackan, in på banan och galopperar så många varv hon hinner där inne. Hoppar sedan 90 cm med ett nedslag. Tur att det var så lågt, det fick bli kombinerad framhoppning och tävling! :D

Tvingade henne att hoppa 1 m också som straff sen, det gick skitbra!

:D

I februari i år var jag iväg och tävlade för första gången på 4-5 år. GRYMT nervös och eftersom jag är en sån som alltid är i jättegod tid så borde jag ju varit det den här gången med.. eller? För det första skyller jag lite på att jag som sagt inte tävlat på läääänge och väl räknade ut starttiden lite halvslarvigt. Sen var hästen på sitt jävligaste humör och ville inte bli lastad. Redan där var jag nära att ge upp och sätta mig på backen och stortjuta. Då gick hon in.. Nu var vi liite sena, men va skjutton, det går nog.

Sedan kör vi fel. Jag förstår inte hur det kunde hända, jag vet mycket väl var den klubben ligger, men i nervositeten kör jag förbi infarten. Eftersom det var februari och isgata eller snövallar överallt kunde man inte vända varsomhelst heller. Hittar efter några km (kändes som mil) en vändplats och kommer då äntligen rätt. Men tro inte att det är slut för detta. Parkeringsplatsen ligger på en (enligt mig) korkad plats när det är snorhalt ute, efter en kurva skulle man tvärt svänga uppför en brant backe. Jag har alldelles för dålig fart och kör fast! Flera ekipage är påväg och det blir kö bakom. Eftersom folk är så j*vla :devil: korkade och inte kan vänta så kommer vi varken bakåt eller framåt, neråt eller uppåt. Bara att lasta ur hästen i backen (med grimma och utan nummerlapp, inte heller var vaccintyget uppvisat än), koppla av släpet och backa ner det för hand...

Detta var som sagt första tävlingen på läänge och mina nerver var i fullständigt uppror. jag känner fortfarande klumpen i magen bara jag tänker på eländet. Men på något mystiskt sätt lyckades vi ta oss runt felfritt, antagligen helt pga min underbara, fantastiska häst :love:

Behöver jag nämna att tävlingen efter var jag på plats näst först trots att startnummret var 34 eller något sånt :rofl:

Ullis

Senast ändrad:

Måste varit en clear round/träningstävling... Där kan de göra hur som utan att tänka det minsta.

Tog ut min 4-åring på första "tävlingen" i januari i år.

OJ! Var det enda jag kunde tänka! Visste inte att de såg detta som perfekta träningen för sitt elitlag.

Trekombination, vattenmatta, gräs under hinder, linjer åt alla håll.

Jag tvingade dem att plocka bort lite hinder åt min! Hade ju aldrig gått, han var ju precis styrbar! :D

Jag har nog aldrig lyckats knyckla ihop mina hästar. Och OM jag skulle lyckas så genomskådar domarna det direkt ändå. :crazy: Hoppning däremot. Det kan se lite illa ut, men klarar jag hindret så klarar jag ju det. :idea:

Men idag var vi faktiskt på tävlingsplatsen åtta fast tävlingarna började tio. :eek: Kors i taket!

kopparberg skrev:
Gick sådär.

Men hur 17 kunde du "leta hinder"??!! :confused: Jag är grymt imponerad! Eller var det en mindre bana? Där jag tävlade så är banan 100 meter lång och nästan lika bred, jag hade aldrig kunnat leta mig fram vilka hinder jag skulle hoppa!

Men det verkar ju vara det rätta sättet för dig ju! Skit i att lära dig banan nästa gång så slipper du ju tävlingsnerverna och allt går lugnt och fint! :D

Nej då det vat en bana som är ungefär 100*100 så det var inte liten, jag hade ju stt två ekipae så jag vist ju ungfär åt vilket håll jag skulle så då var det bara hålla koll på siffrorna, men jag vet inte det var trejde gången det "letade nummer" två ggr innan har jag glömt banan helt eller delvis och fått göra det då också, iofs så resulterade ingen av gångerna i placering det gick för sakta ;) dock var det ena gången var det även stilhoppning och jag fick höga betyg på jämt tempo och "bra vägar" :angel: den flackande blicken lade typgeln inte stilbedömningsdomaren märke till ;).

Cyllene skrev:
Måste varit en clear round/träningstävling... Där kan de göra hur som utan att tänka det minsta.

Tog ut min 4-åring på första "tävlingen" i januari i år.

OJ! Var det enda jag kunde tänka! Visste inte att de såg detta som perfekta träningen för sitt elitlag.

Trekombination, vattenmatta, gräs under hinder, linjer åt alla håll.

Jag tvingade dem att plocka bort lite hinder åt min! Hade ju aldrig gått, han var ju precis styrbar! :D

Jag var men min dåvarade 4-åring på hans andra CR, banan lutade i typ 30 grader :crazy: det var bank, pullermangav och vattenhinder med, jag höll på bajsa på mig men när han väl fått upp farten så var det bara hänga på han tog allt som om han hade hoppat det miljontals gånger innan fast han inte har sett något annat än vanliga bommar typ.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
D
Hoppning Jahaapp.. Då har man gåått å fått 2 rosetter då :smirk: . Tävlade för första gången i hoppning idag..: Clear Round 60 cm. Å gick...
Svar
9
· Visningar
979
Senast: enjes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka