bollen__

Trådstartare
Stora kissen har ju haft ögonproblem i ca en vecka, och idag hade vi äntligen fått veterinär tid! Det visade sig att hon hade Klamydia, och jag ska behandla henne med salva i ögonen och sen medicin i munnen, antar att det är antibiotika. Han skrev så luddigt så jag ser inte riktigt.

Har googlat och läst att det lätt smittar andra katter. Då är det såhär, att min lilla kisse har precis idag avsluat sin kur mot UVI, visst är det antibiotika hon käkat då? Är det mindre risk att hon kommer bli smittad, eller är den lika stor? Läste att kattungar hade lättast för att bli smittade.

Såg att det fanns risk att det smittar till människa också, ursch. Jag som redan har problem med mina ögon!!

Sv: Klamydia

Jag har inte haft klamydia på mina katter, men det ska tydligen vara en pain in the as att bli kvitt med.

Jo veterinären muttrade nått om det. Att jag skulle kolla noga på den andra katten.
Frågade på apoteket nu när jag hämtade ut medicinen, de sa iaf att risken fortfarande fanns, men eftersom den andra katten ätit antibiotika så är risken mindre. Dock så slutade ju hennes kur igår! Jag kan som inte sära på dem heller, bor ju i lägenhet och den lilla katten är ju den som kissat i sängen, så hon får ju bara vara i övriga lägenheten.
Och den klamydia-smittade katten vill jag inte ha i sovrummet när det verkar finnas risk för smitta till människa!!

EN ytterligare fråga. Mamma har ju en kattunge(Siames) som hon ev. tänkt avla på. Om den råkar ut för klamydia, är det avelsförbud resten av livet då? Hon blev jätteorolig..som tur är har den katten inte träffat min smittade katt, ej heller varit här..dock har hon träffat min kattunge, 2 gånger under tiden den ätit antibiotika..

Ha rman fått in klamydia i hushållet rekommenderas man att ge ALLA katter i hushållet tetracykliner, doxycykliner eller azitromycin. Hur länge de ska behandlas beror på vilken antibiotika som väljs. Se till att hitta en veterinär som KAN just denna kattsjukdom. En bra behandling gör att katten blir av med det helt, en mindre bra behandling innebär att katten kommer käka antingen fel antibiotika helt i onödan eller att behandlingsperioden blir fel och så tar det aplänge innan man blir av med det.

Används tetracykliner brukar man behandla i 2-3 veckor tror jag och det är den längsta behandlingsperioden.

En katt som har haft klamydia men som blivit av med den kan användas i avel utan problem så det ska din mamma inte behöva oroa sig för.

Om jag skriver namnet på antibiotikan här, vet du då om det är rätt sort? Jag är inte hemma just nu men jag kan kolla när jag kommer hem. Jag skulle behandla i 14 dagar, 2 gånger per dag. Det är en salva och en "oral lösning" (kallar man det för det?).
Hon ser då redan bättre ut i ögonen iaf, de kladdar inte längre, är inte röda längre, och hon har dem lika öppna som innan hon blev sjuk.
Hur märker man om det blir fel, ser hon då ut att bli frisk o när antibiotikan är slut så blir hon sjuk igen eller? För som sagt så verkar hon ju bättre.

Det märks inget på den lilla kissen än iaf, hennes ögon ser ut som vanligt. Hon åt ju antibiotika en stund in på den andra kissens antibiotika kur också.

Jepp, får jag namnet på antibiotikan kan jag iaf luska ut vad det är för antibiotika. ;)

På flaskan står det Vibramycin, och på salvan står det Terracortril. Hoppas det säger dig nått!!

Åh vad skönt!! :) Så då är jag inte helt ute o cyklar när jag tycker att hennes ögon ser bättre ut alltså!?!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: vinkelina
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 352
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 400
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar