klämd klo

J

johannab66

hjälp!
igår klämde vi vårt marsvin i burdörren så att hela ena nageln, klon, gick av. Vi fick stopp på blödningen och nu går han på foten. Vad ska man göra mer?? Är det farligt??

Sv: klämd klo

Är det någon klo alls kvar? Beter sig marsvinet normalt i övrigt nu? Ser tån normal ut? Haltar marsvinet när den går?
Hur är resten av tassen?
Vet marsvin som levt bra utan en klo/tå eller med extra likaså såna där hela nageln åkt av, så det behöver inte vara så farligt.

Han går som vanligt, men är lite sur och trött. Hans tå är hel, men nageln är helt borta och man ser pulpan. Idag är den inte blodig och ser mörk ut.

Risken är ganska stor att det sitter rester kvar av klon som man inte ser och därför bör du kontakta veterinär. Om resterna tas bort är det stor chans att det växer ut en ny klo.

nu har det svullnat lite på tån precis vid nagelfästet. Han är pigg och verkar inte ha ont. Jag har tagit på fucidin-salva, ska man göra mer???

Om svullnaden går ner rättså fort skulle jag sjävl inte göra något, men går det inte ner särskilt fort eller det ser minsta värre ut skulle jag nog göra som SarahOlofsson sa.

ja det ska jag. hur länge ska man vänta tros??
jag tror jag ringer vet i morgon

det var ju ett par dar sedan det hände nu, 3-4dar?
Ser det som om det blir bättre?

ja,nu tycker jag det verkar bättre, eller i a f inte sämre!!
Han är glad och pigg, ligger och äter hö i buren ihop med sin kompis. Han kommer inte som vanligt och ställer sig vid burdörren när det är kvällsmat, men det kan man ju förstå....Han är ju rädd nu att det ska hända igen, stackarn...Jag är så rädd att det ska bli värre....Han vill inte äta från höhäcken heller...

Mina marsvin är inte lika smarta som ditt isåfall ;) Om de skadar sig är de oftast duma nog att göra om det.. inte alltid så kul.
Ser det rent ut? Svullanden går ner och det är inte varmt eller så?

det känns inte så varmt, och idag är det nog lite bättre. Jag tror det får vara över helgen så får vi se!!!

Det är nu två veckor sedan han klämde sin tå. Det har inte blivit värre, men inte bättre heller. Han går på foten och den känns inte varm, med tån är svullen ca dubbelt så tjock som på andra foten. Det ser lite vitt ut också, men jag tror inte det är var. Ska jag ge honom penicillin ändå?? Går bactrim bra, det har jag hemma??

du kanske ska gå till veterinären om det har gått så illa..mitt marsvin har också blivit av med hela klon en gång, men den växye ut igen...

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
711
Senast: Humla
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka