Klagotråd ang. arbete

Koltinna

Trådstartare
Jag arbetar som undersköterska på olika gruppboenden där det är stöd som i städ, laga mat, handla och såna lättare arbetsuppgifter. Jag är gravid i v. 31 och känner att jag bara inte orkar längre! Jag jobbar eftermiddagar-kvällar och även sovande jourer. Jag klarar knappt att gå till affären med dom boende utan att bli helt slut, svullen i benen/fötterna, och börjar känna av foglossningen. Och framemot kvällen när jag ska lägga mig och sova på jobbet så får jag sån halsbränna så att jag knappt kan ligga ner, fast än att jag äter receptfri medicin som annars funkar relativt bra! Känner mig också stressad av att arbeta som "tim-anställd" och aldrig veta när jag ska jobba.

Vad kan jag göra åt min situation och vad skulle ni gjort?

Sv: Klagotråd ang. arbete

Jag vet faktiskt inte, det är ju inte direkt tungt eller farligt arbete jag håller på med.

Ansök tycker jag, låt inte bli. Då har du iaf fösökt

Fogarna skall man vara rädd om! Kanske gå till läkare och kolla om du kan få bli åtminstone deltidssjukskriven?

Min BM sa till mig att det inte gick att få havandeskapspenning när man arbetar som timanställd. Men hör med försäkringskassan iallafall. Det kanske är olika i olika kommuner.

Varför skulle man inte få det? Har TS arbete till BF kan hon söka om HP för de timmarna.

Rent generellt med timmar inom vården, så är det ju så att man endast "vet om" hur man jobbar max en vecka fram i tiden. (när jaG arbetade benämde man som månads anställd om man gick på en rad) Eftersom man endast "har" arbete under några få dagar fram i tiden är det i princip omöjligt att få HP. (hon har inte något fast arbete fram till BF helt enkelt - hon kanske kommer att få jobba så mycket fram till BF ändå, men skulle lika gärna kunna bli utan en enda timme till efter idag)

Eller är jag helt ute och snurrar Ts? Det var ändå några år sedan jag arbetade :)

Jag jobbade oxå på ett liknande boende (unga handikappade) utöver skolan där jag skrev mitt examensarbete sista tiden innan bf. Jag jobbade fram till v 35 och blev därefter sjukskriven pga sammandragningar o förvärkar o senare även vidgat njurbäcken. Jag tyckte att det började kännas jobbigt ungefär samtidigt som jag blev sjukskriven, innan dess tyckte jag att det var helt okej. Jag jobbade ungefär 90 timmar/månad + heltidsstudier, och jag är glad att jag fick bli sjukskriven för det var verkligen skönt att varva ner lite innan förlossningen, även om min dumma njure gjorde det svårt att må bra!

Eftersom jag blev sjukskriven o timanställd, fick jag bara ersättning för de pass jag skulle ha jobbat och för de dagar jag blev erbjuden att jobba. Eftersom vi fixade det ekonomiskt så var det okej. Annars kan man väl börja ta ut lite föräldradagar om det krisar o om man inte beviljas havandeskapspenning.

Lyssna på din kropp! Man är bara gravid en liten del av livet o det är viktigt att ta hand om sig själv, både för barnets skull o din egen!

//Julia

Jag jobbar som ssk på en akutmottagning. Jag sökte om HP 25%, men min chef skrev att de kunde omplacera mig 100% innan BF, så jag fick avslag. Min omplacering innebar att ta emot pat i luckan och registrera alla besökare! Det innebär att man måste stå på fötterna från 7-16 och sköta en massa administrativt och hålla koll på de i väntrummet.. drygt som sjutton. Jag blev omplacerad ca 1 månad innan BF och jobbade till 38 fulla veckor innan jag gick på semester.

Rent generellt med timmar inom vården, så är det ju så att man endast "vet om" hur man jobbar max en vecka fram i tiden. (när jaG arbetade benämde man som månads anställd om man gick på en rad) Eftersom man endast "har" arbete under några få dagar fram i tiden är det i princip omöjligt att få HP. (hon har inte något fast arbete fram till BF helt enkelt - hon kanske kommer att få jobba så mycket fram till BF ändå, men skulle lika gärna kunna bli utan en enda timme till efter idag)

Eller är jag helt ute och snurrar Ts? Det var ändå några år sedan jag arbetade :)

Så som du skriver sa typ barnmorskan också.
Lyssnade inte så noga då jag inte kommer behöva HP, dels för att jag mår så bra och tror att jag kommer kunna jobba tiden ut och dels för att jag sparat pengar sedan jag börjat jobba ifall jag skulle bli arbetslös eller få dåligt med pengar.

Men man vll ju vara hemma och boa :love:

Jag fick 90 dagar HP, otroligt skönt och innan de had ejag några veckor semester. Att verkligen vila och pyssla och bara lata sig innan bebisen kom, underbart.

Men man vll ju vara hemma och boa :love:

Jag fick 90 dagar HP, otroligt skönt och innan de had ejag några veckor semester. Att verkligen vila och pyssla och bara lata sig innan bebisen kom, underbart.

Men jag blir såå rastlös när jag är hemma. Blir rent av otrevlig mot min sambo :crazy:
Men man vet ju alldrig hur det blir längre fram i graviditeten.
Eftersom jag jobbar timmar så kan jag ju vara hemma en månad innan bebisen kommer iallafall. Jag får ju min min lön förskjuten en månad, så något bra är det iallafall med att jobba timmar ;)

Det blev jag oxå i början, var ju inte speciellt stor då, men de var så skönt å fixa allt på dagtid och bara mysa och klappa magen när blivande pappa kommit hem från jobbet.

jag fick havandeskapspenning 2 månader innan beräknad förlossning.
Jobbar själv i hemtjänsten. Klart att du får.
Men du får nog söka om det nu, så du inte behöver ta av dina föräldradagar redan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och...
Svar
12
· Visningar
3 716
Senast: Anna-KarinO
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 475
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar