Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag tror klägg menas typ gegga eller slemmig vätska som kommer från tex skap, ögon m.m. Det bästa är väl om TS tog reda på vad klägget kommer ifrån från början och kontakta en veterinär!
Ibland på västkusten är klägg ett samlingsnamn för allt som flyger och bits, i princip. Hos oss är det ffa bromsar och knott som biter sönder skapen på hästarna.
Jag rekommenderar att du tvättar med rejält med ljummet vatten och ev nån mild tvål. Se därefter till att skydda hästen från bett med antingen eksemtäcke eller flugsalva/flugmedel. Spraya dock inget starkt medel direkt på såren. Skillingarydsalva kan vara bra, det brukar jag ta på min när han har såna sår.
Fyra ess hästsalva är ju en klassiker att sätta runt såren för att hålla insekter på avstånd. Kommer det var så är det ju infekterat och då är koksaltlösning bra att tvätta med. Låter som en sund idé att höra med vet.
Jag visste inte heller vad "klägg" var men nu har jag lärt mig nåt nytt! Här biter också insekterna runt skapet, har försökt med det mesta, nu ställer jag in kusarna några timmar mitt på dagen, verkar vara den bästa medicinen.
Jag tvättar försiktigt med ljummet vatten och sedan brukar jag spraya försiktigt med tjärspray över, det gillar inte insekterna och det gör att såren brukar läka fint
Hundavel & Ras Kanske en dum fråga, men har du testat att skriva till de som håller i kurserna och sagt just detta samt förklarat varför?
Troligen får...
Ekonomi & Juridik Räknade på det för många år sedan, men borde vara någorlunda samma i dag - om du tänker ha stallet som fulltidsjobb så behöver du minst...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.