klägg bätt

Sv: klägg bätt

klä'gg sår är klägg som har bitit så mkt så det blitt sår:cry:

det är inte så stora men det kommer var..

Öh... wad är en klägg?? Nån annan kanske behärskar din dialekt, men jag fattar inte. En fästing eller? En broms?

Men om det är nåt som flyger så skulle kanske ett eksemtäcke kunna skydda?

Jag tror klägg menas typ gegga eller slemmig vätska som kommer från tex skap, ögon m.m. Det bästa är väl om TS tog reda på vad klägget kommer ifrån från början och kontakta en veterinär!

Ibland på västkusten är klägg ett samlingsnamn för allt som flyger och bits, i princip. Hos oss är det ffa bromsar och knott som biter sönder skapen på hästarna.

Jag rekommenderar att du tvättar med rejält med ljummet vatten och ev nån mild tvål. Se därefter till att skydda hästen från bett med antingen eksemtäcke eller flugsalva/flugmedel. Spraya dock inget starkt medel direkt på såren. Skillingarydsalva kan vara bra, det brukar jag ta på min när han har såna sår.

haha okej! fick jag lära mig nåt helt nytt, jag har bara hört det som ett annat namn för geggiga grejjer som typ var, slem, gegga från ögonen!

Fyra ess hästsalva är ju en klassiker att sätta runt såren för att hålla insekter på avstånd. Kommer det var så är det ju infekterat och då är koksaltlösning bra att tvätta med. Låter som en sund idé att höra med vet.

I min wärld betyder klägg samma som i din, dws klet och war och snusk som rinner ur sår och öron och andra läskiga ställen.

Nånstans kallas wäl fästing för flåt, eller hur? Det finns så mycket awarter aw swenskan.... :D;)

"Bromsar/Blinningar/Klägg" samma sak många namn.. =)

tror hon menar att dom biter hål i huden och sen blir det gult hårt klet inne i det (ägg?) och det är nog det gula som hon menas är var

jag undrar hur det ska gå till när ts ska sätta flugtäcke eller luva på skapet på hästen :angel::D

Fyra ess salvan rekomenderas, sitter dessutom kvar ett par dagar...

Jag visste inte heller vad "klägg" var :D men nu har jag lärt mig nåt nytt! Här biter också insekterna runt skapet, har försökt med det mesta, nu ställer jag in kusarna några timmar mitt på dagen, verkar vara den bästa medicinen.

Jag tvättar försiktigt med ljummet vatten och sedan brukar jag spraya försiktigt med tjärspray över, det gillar inte insekterna och det gör att såren brukar läka fint :)

jag brukar tvätta rent de såren och sen smeta på zinkpasta och ovanpå det spraya på med flugmedel, funkar super och läker snabbt och ifred

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka