Klä sig snyggt och praktiskt?

Jag köpte ett var ganska nätta höga kängor förra hösten som jag precis dammat av. :love: känner mig väldigt Katniss i dem! ;) jeans och en bra jacka så känner jag mig riktigt piffig på promenad! Ett par bra skor gör mycket :)
 
Det finns fodrade vattentäta brallor från bergans, hat jag för mig. Supersköna men fel passform för mig. :-( dock var det dammodell. Finns väldigt bra kläder bland jaktkläderna tycker jag, Ofta mer praktiskt än vanliga friluftskläder.

Till ts, jag skulle absolut välja helsvarta fältbyxor typ fjällräven men det finns billigare märken också. Bekvämt och smutsvänligt, ofta väldigt hållbart också. På tex itab finns det billigare varianter!
 
Ja, alltså, hur gör man?
Tänk tex hundpromenader och liknande, något där det bästa är att ha rejäla kängor, mjukisbyxor (eller annat som är lätt att röra sig i och som antingen är så billigt att det får gå sönder eller så tåligt att det inte går sönder), t-shirt och rejäl jacka med tusen praktiska fickor.

Jag förstår att det borde gå att klä sig lite snyggare men ändå praktiskt. Jag är less på att gå runt bland folk och se ut som ett vrak. Men vad ska jag hitta på? Jag har aldrig anledning att "klä upp mig" och köper inte kläder om de inte går att använda till... allt. Som det är nu vet jag hur jag ska klä mig när det är tokvarmt på sommaren (jeansshorts och linne och kanske några smycken samt snyggare skor :p) men till andra tillfällen står jag mest som ett frågetecken.

Jag brukar ha stretchjeans om jag ska hundpromenixa eller vara i stallet utan att rida. Jag har jeans i båten etc med.
Det finns ju sköna och billiga på tex HM.
Jag har mina hästjackor för det mesta vid hundprommisar. De är hyfsat stilrena och enkla. Men också praktiska.
Det är ju, tycker jag, liksom inte lika snyggt som en liten kappa, pumps och klänning. Men det är inte direkt hållbart att gå klädd så jämt heller. ;)

Att ha kläder som har lite just passform tycker jag gör mycket. Kläder som bara hänger och sitter illa smickrar inte direkt.
Så välsittande jeans, några enkla tröjor som sitter ok och en just jacka så kan man se hyfsat städad ut.

Jag dräller visserligen runt i fula skor en hel del. Men det är medvetet valt så iom att de är sköna. :P
Jag har ofta löpardojor när vädret tillåter. Annars jodpush eller Sorel-kängor eller fodrade vinterkängor.
Ska man vara heldag i kyla och är en fryslort så måste skorna vara bra.
El-sulor kan tillkomma om det är riktigt jävligt.
 
Köpte ett par nya skor idag för att ha fram tills det blir kallt nog för mina rejäla vinterkängor :D Måste dock prova dem igen innan jag bestämmer mig för att behålla. Visst kan jag inte förvänta mig att ett par skor för 99kr ska vara lika bekväma som promenadkängorna för 550kr (på tokrea...), men ska se om de alls går att använda.
De kändes lite roliga iaf, och de breda lila ränderna glittrar :p
10724098_352795604884914_1450237824_n.jpg


Kanske det ser bra ut om jag har ett par mörka jeans, linne och bra jacka till? Fast då var det grejen med jacka... Jag har SJUKT svårt att hitta välsittande jackor...
 
Köpte ett par nya skor idag för att ha fram tills det blir kallt nog för mina rejäla vinterkängor :D Måste dock prova dem igen innan jag bestämmer mig för att behålla. Visst kan jag inte förvänta mig att ett par skor för 99kr ska vara lika bekväma som promenadkängorna för 550kr (på tokrea...), men ska se om de alls går att använda.
De kändes lite roliga iaf, och de breda lila ränderna glittrar :p
10724098_352795604884914_1450237824_n.jpg


Kanske det ser bra ut om jag har ett par mörka jeans, linne och bra jacka till? Fast då var det grejen med jacka... Jag har SJUKT svårt att hitta välsittande jackor...

Jag tycker det är skitsvårt att hitta bra, praktiska, varma och dessutom snygga jackor!

Är dom snygga så är dom varken praktiska eller varma, och alla snygga jackor har dessutom dåligt om fickor! Var tusan rymmer normalt folk mobil, nycklar, plånbok, bajspåsar och hundgodis? För att inte tala om skobyte till hunden!
 
Jag tycker det är skitsvårt att hitta bra, praktiska, varma och dessutom snygga jackor!

Är dom snygga så är dom varken praktiska eller varma, och alla snygga jackor har dessutom dåligt om fickor! Var tusan rymmer normalt folk mobil, nycklar, plånbok, bajspåsar och hundgodis? För att inte tala om skobyte till hunden!

Jag som är ficknörd brukar inte ha några problem att hitta jackor med mycket och stora fickor. Problemet brukar snarare vara att det inte är så snyggt med knöfulla fickor som buktar ut. :p
 
Jag har två lägen -hundpromenad för motion, hundpromenad i "lukta på blommorna tempo". Ingetdera innebär att jag är fest-snygg, men det är kanske inte den typen av snygg ts menar?

När jag vill pinna på i bättre tempo o det är varmt ute har jag löpartights, träningslinne och beroende på värme löparjacka eller riktigt bra andas-fleecetröja, andas-softshell(jag fulkomligt bara Hatar att bli svettblöt!). På fötterna löparskor gjorda för terränglöpning. Allt utom byxorna o skorna använder jag även i stallet! Ur motioneringssynpunkt är det snygga kläder! Sen kan man ju känna sig olika löjlig i löpartights men de andas bra och håller en sval o pigg...
women-66-north-tindur-technical-jacket-polartec-r-wind-pro-power-shield_6893364_175.jpg

North 66 Tindur, grym andasfunktion, vindavvisande fleece ovan.
nedan North 66 Glymur, grym andasfunktion ,vind och vattenavvisande softshell nedan. Väldigt snygga stilrena kläder som tål att gå sig svettig i! Perfekta även när man sitter i sadeln!! Jag har många fler modeller än dessa två -så jag kan anpassa efter väder och temperatur.
66-degreees-north-glymur-softshe-9847-f


När jag vill vara lite snyggare o bland folk samt ta det lite lugnare så har jag helsvarta lundhaugsbyxor och ovanstående N66-kläder till. På fötterna matchar jag vandringstemat med ett par Meindl Island, rejäla långvandrarkängor som bara är hur sköna som helst Och vattentäta! Man ser ju ut som en "hiker" men det kan ju vara nog så snyggt! Enda bilden jag har på outfiten är från island, därav islandströjan -som ju är hur inne som helst där!(o så underbart skön o praktisk). Islandströjan har jag även här såklart, men bara när det är kallt -för den är varm!!!
wpid-dsc_0632.jpg


De få gånger jag hundpromenerar inne i stan så är det jeans, eccoskor o vanliga skinnjackan som gäller. Då anser jag mig vara "finklädd" för stan, men skulle aldrig hålla tempo så jag blir svett.
 
Med hundarna har jag nästan alltid jeans. Gärna jeggings, och sedan dunväst (fusk) och en underställströja. Det håller rätt långt ner i temperaturerna för mig. På fötterna har jag ett par Granine arbetskängor, lätta men ändå sköna att promenera i.

Sedan har jag fodrade gummistövlar om det är riktigt slaskigt, funkar fint med tajta jeans (jeggings sitter ju inte åt). När vädret ballar ur blir det Didrikson-jackorna. Jag har en fodrad och en ofodrad. Bägge trekvartslånga ungefär. Jättesköna jackor som faktiskt pallat för snöstorm och -15 grader (den fodrade).

Snygg vet jag kanske inte, men prydlig i alla fall.

Ska jag springa en runda med hunddjuren blir det löpartajts, underställströja och en väst över det. Och löparskor så klart.

Har funderat på ett par vandrarbrallor men inte kommit till skott får jag erkänna.
 
@kvandi, nejnej, festsnygg behöver jag absolut inte vara (det skulle nog kännas konstigt också), däremot vore det trevligt att kunna möta andra människor ute utan att känna sig som ett träskmonster jämfört med dem ;) (lite lätt överdrift, men du förstår nog)

Problemet med jackorna du visade är att de inte verkar ha några stora fickor. Jag behöver åtminstone två stora fickor. Sedan vill jag gärna att de har lite markerad midja, för annars blir jag lätt att se ut som en boll :D Har en gammal jacka från Hööks nu som känns... ok. Ingen supersnygg sak, men den är enkel, har två stora ytterfickor (som går rakt ner, så det ramlar inte ut saker ur dem) och som ett skärp i midjan. Nu börjar dock dragkedjan gå sönder och dessutom är den för stor eftersom jag hade en hel del mer fett på kroppen när jag köpte den :p Ibland känns det som om jag kan klä mig ganska snyggt, men så tar jag på mig jacka och vips blir allt tråkigt igen :/
 
Kolla in min avatar -så ser jag typ alltid ut nu för tiden!
Praktiska, slitstarka men också enligt mej SNYGGA byxor från Chevalier (jaktkläder). Tröja efter väder men största delen av året någon typ av fleece. Vår och höst har jag en grå pinewoodjacka och på vintern en fantastisk fjällrävenkappa!

Vistas mest i skogen med hundarna men i denna utstyrsel åker jag till jobbet i, handlar, in till stan om så krävs för oftast åker jag till BK samtidigt. Även mina vänner får stå ut med mej i dessa kläder, men de är vana ;)

Enda gången något annat åker på är om det är kalas/fest/middag el dyligt.
 
Jag har antingen lundhagsbyxor + något lite längre linne eller tröja med en hoodie över, eller så har jag stretchjeans tillsammans med ett linne/en t-shirt med en hoodie över. Jäääjj...! ;)
Har inget behov av en massa stora fickor på promenaderna dock, så min softshell som faktiskt är snygg och helt OK att ha i stan osv.

Ofta promenerar jag & tränar hundarna i samband med att jag t ex handlar och grejar, och mina vardagskläder är faktiskt så trist och enkelt som tighta jeans med en tröja till, gärna en huvtröja också om det inte är sommar. Är det kallt har jag en skinnjacka i bilen som jag kan ta på mig innan jag går in i affären typ, och så tränar jag i softshelljacka alt. på vintern har jag med mig en stoooor ful jacka som jag har i pauserna. Har jag varit på off road promenad i mina fula kängor kan jag byta till mina vardagskängor innan jag handlar.

Jag är sällan eller aldrig piffig, men man kan ju alltid ha lite smycken/fixa håret eller så om man inte vill se helsunkig ut. :)
 
Didriksson för väldigt bra jackor! Har en vindjacka och en vinterjacka från dem. Avgudar vinterjackan, påminner om den @hagel visat. Två stora fickor fram och två fickor över bröstet där man kan ha händerna = sköönt. Jag kan tagga dig i en instabild där jag har den på mig :angel:
 
Som byxor: Lundhags traverse pants! De är väldigt tighta jämför med andra vandringsbyxor MEN supersköna då de i grenen och rumpan har något superstretchigt material så man kan sitta och böja sig superlätt utan att något kniper åt. Framförallt dom svarta är väldigt "stilrena" och en snygg stickad fleecejacka (min har två hemliga fickor på insidan och två på utsidan) till eller långärmad tröja+väst gör att man ser väldigt presentabel ut även för icke-hundfolk :D

Matcha med ett par tjusiga sportskor/sneakers!

Har förresten sällan med mig mobil eller pengar när jag bara går på hundpromenad, men i till exempel lundhagsbyxorna finns mobilficka på benet och behöver jag plånbok tar jag hellre bara ut kortet/kontanterna och lämnar plånboken hemma.

Bilder lånade från Google:
8800402407454_1061091_100_634202426512656250_9581_jpg.jpg

blogger-image-939338169.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp