Klädsel vid utställning

jerseyko

Trådstartare
Vad är lämpligt att ha på sej när man ska visa på sthlm nu 7 december?
Funderar även på att anmäla till Göteborg.

Har ställt ut "hemma" men nu är det ju så mkt större, utländska domare osv. Vill ju vara ett stiligt ekipage!

Finns de "klädkoder" för olika raser? I sthlm åker jag bara med laikan, men till Göteborg funderar jag på tysk terriern och laikan.

Sv: Klädsel vid utställning

Vårdad klädsel. Inga gympaskor, sportkläder, friluftsbyxor, fleecetröja etc. Gärna kavaj.
Jag brukar ha en snygg klänning som inte fladdrar med eller utan kavaj, kavaj och kjol eller kjol och en fin topp. Gärna något snyggt halsband eller örhängen till.
Skor ska inte vara högklackade. Inte värsta urringningen eller kortkort kjol eller byxor med häng.
Tips är att googla på bilder från best in show-final på Stockholm eller Göteborg och se vad de människorna har på sig.

I vissa raser är det ganska viktigt att man klär sig vettigt. Kavaj med antingen finbyxor eller lite mörkare jeans är fint eller kjol (som inte är för kort eller tajt, tro mig, du vill inte visa hela härligheten när du böjer dig ned). En skjorta under kavajen går bra men även en t-shirt är OK. Skor kan man ha enkla finskor men jag har också sett folk springa i mörka gympaskor eller svarta converse och det har varit OK så länge man haft snygga kläder. Sen såklart borstat hår och ett vårdat uttryck ;)

Det går alldeles utmärkt att ha gympaskor ;)

Jag som har problemfötter och knappt kan ha något annat kör gympaskor och aldrig har någon kollat snett på mig för det :)

ärligt tycker jag detta med klädsel har blivit mindre och mindre viktigt även på dom stora utställningarna. Det finns vissa rasgrupper där "finare" klädsel är vanligare, men i min ras går jeans och vårdad tröja precis lika bra - men jag har å andra sidan ingen showras :D

Senast ändrad:

Snyggare byxor och kavaj, gärna matchat och i någon färg som gör sig bra tillsammans med hundens färg.
Om du inte vill ha kavaj kan det funka bra med någon snygg blus eller liknande.
Bekväma (och halkfria) men snygga skor :)

Jag har iofs bara ställt ut två gånger, och då var hunden valp. Men jag hade ljusa jeans till min mörka hund, och skjorta till det. Givetvis gympadojjor, äger inga andra vettiga skor. Hunden fick 1:a, HP och blev BIR båda gångerna (men ensam i rasen ;) ). Så min klädsel verkar inte ha inverkat negativt på hundens resultat. Har inte sett att det skulle finnas någon särskild klädkod i min ras, utan folk ställer i allt från friluftsbrallor till kjol och kavaj.

Jag har iofs bara ställt ut två gånger, och då var hunden valp. Men jag hade ljusa jeans till min mörka hund, och skjorta till det. Givetvis gympadojjor, äger inga andra vettiga skor. Hunden fick 1:a, HP och blev BIR båda gångerna (men ensam i rasen ;) ). Så min klädsel verkar inte ha inverkat negativt på hundens resultat. Har inte sett att det skulle finnas någon särskild klädkod i min ras, utan folk ställer i allt från friluftsbrallor till kjol och kavaj.

Samma sak i min ras. är glad över att inte ha en "fin ras" där man är tvungen att ha finkläder på sig :D har ingen lust att köpa finkläder enbart för utställning. Det är dyrt nog ändå ;)

Det enda inte vill se i en utställings-ring är säckiga joggingbrallor och en totalt oformlig t-shirt, för det ser lite väl sjabbigt ut:p

Sladdrig t-shirt, ingen BH och stor ras som man springer med är ju en klassiker!

Hel, ren och diskret räcker. (Det ovan fallerar på "diskret".) Man behöver inte vara uppstyrd till tänderna. Viktigast är att man inte skymmer hunden tycker jag. Dvs inget som i onödan drar uppmärksamheten från hunden (fladdrande tyger, grälla mönster) eller färger som smälter ihop med hundens färger, viktigast på byxorna (inte svarta brallor till en svart hund, t ex).

Viktigast av allt att tänka på är att inte ha svarta byxor om du ställer svart hund, bruna om du har brun hund osv. för då syns inte hunden lika bra om du står bakom den.

Annars är det väl hel och ren som gäller. Tycker att när man ställer på de lite större utställningarna som t.ex. Stockholm nu i december är det viktigare att vara välklädd än på en mindre nationell och det ser man även att folk i allmänhet är.

:D Eller att det är utomhus och så kommer det en regnskur. Helst vit t-shirt då.

Jag ställer samma ras som Russinbulle och jag brukar ha kjol, piké och kavaj över. Då det är en engelsk ras kör jag så mycket engelsk stil som möjligt och helst tweed. :)

*kl*

Jag ska ställa min väst sibiriska laika. Hon är brun och vit.

Har ett par snygga svarta jeans, kör med mina vanliga svarta skor och så köper jag någon snygg blus. Har har en kort kavaj får testa med den oxå men tror gravidmagen är ivägen.

Kan man läsa "klädkoder" någonstans?

Jag ställer samma ras som Russinbulle och jag brukar ha kjol, piké och kavaj över. Då det är en engelsk ras kör jag så mycket engelsk stil som möjligt och helst tweed. :)

Jag kan inte ha kjol till gympaskor:D Möjligtvis till sommaren då jag kan ha sandaler - så jag kanske får leta fram en kjol i gömmorna alternativt köpa en. var typ hundra år sedan jag hade en på mig;)

Det kanske blir annorlunda om rasen blir godkänd av FCI vad det lider - då kanske man får börja klä sig bättre när rasen kan visas fram i stora ringer oftare :)

*kl*

Jag ska ställa min väst sibiriska laika. Hon är brun och vit.

Har ett par snygga svarta jeans, kör med mina vanliga svarta skor och så köper jag någon snygg blus. Har har en kort kavaj får testa med den oxå men tror gravidmagen är ivägen.

Kan man läsa "klädkoder" någonstans?

Nej jag tror inte att man kan läsa sig till utan det är nog bara att dels fråga och dels titta på vad andra har på sig som ställer samma ras. I min ras så verkar gängse klädkod vara jaktkläder även på utställning. ;)

Ja så jag känner oxå. Hade jag inte vart gravid hade jag gärna klätt upp mej i jaktkläder.

Vad var de du hade? Jämthund?

wachtel, jag tror knappt att jag har sett en enda bild på wachtlar i Hundsport när de är från utställningar. ;)

Jag ställer också jakthund och skiter fullständigt i att vara snoffsig på utställning, jag har svarta kläder och gympadojjor. Jag tycker de som har typ kjol och dräkt i vår ring ser lite malplacerade ut om det inte är en riktigt stor utställning :angel:

Ska jag däremot ställa i grupp följer jag såklart klädkoden uppfödaren angett.

Hur många vet vad en västsibirisk laika är ;) kanske ska komma klädd som ryskgrottmänniska ;)

Har ju tysk jaktterrier oxå, där verkar de va mer klädkod.

haha, jag har faktiskt ställt i limegröna gummistövlar en gång :o ackompanjerat av jaktutstyrsel.

Som sagt, tur att dom inte är så noga med klädkoden när man ställer raser som typ bara används till praktisk jakt :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Man förstår ju det är högre krav på en nationell/internationell än en liten inofficiell osv, men ska de inte bedöma hundens exteriör &...
Svar
12
· Visningar
1 337
Senast: Duvan
·
C
Hästmänniskan Som så många andra har jag stalldilemma just nu. Jag tog hem min dam från fodervärdarna lite snabbt bestämt, snabbare än det var...
Svar
12
· Visningar
1 354
Senast: Curtice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka