klädsel Lokal ponnyhoppning

millus

Trådstartare
Hej
Dottern ska debutera i hoppning. Hon ska tävla på en Lokal ponnyhoppning i klasserna lätt D bed. Clear round och Lätt C Bed 2 faser A:0+A:0/A(om någon vet vad det betyder, svara gärna)

Nu till huvudfrågan, vad är det för klädkod för ryttaren och vad får man ha för bett osv på en c-ponny. Ska manen vara knoppad?
Jag är totalt ny på detta området och är jätteglad för alla tips och råd vi kan få. Behöver ponnyn ha licens?

//millus

Sv: klädsel Lokal ponnyhoppning

Nej ingen licens behövs för ponny däremot ska din dotter ha det.

ryttaren kan ha i princip vad som helst på sig, hjälm, ridstövlar eller ridskor med shortchaps är det enda som är krav på, och ingen jacka eller tröja med luva på, dock sak det vara en vit polotröja eller en skjota med vitkrage.

manen behöver inte vara knoppad, angånde bett så är det bäst att du kollar TR vad du får och inte får ha.

clearround = felfritt så får du en rosett
A:0 + A:0 = vid felfri grunomgång så forsätter man på omhoppning, enklast är väl att säga felfri och fortast runt vinner.

Senast ändrad av en moderator:

om man rider med skor shortchaps ska de vara av samma färg och inte ha några fransar.

Jag skulle verkligen rekomendera att du köpte TR I och III (gemensamma bestämmelser och hoppning) de är nästan livsviktiga att ha för att kunna tävla hoppning(!), men först och främst måste dottern eller du ta gröntkort (om hon är under 14 får du ta det åt henne),om ni inte redan har gjort det. Annars så är det lokallicens för dottern men ingen för ponnyn(på lokal nivå). Det är ganska strängt med bett på ponny men vanligt tränsbett, pessoa, tredelat(med rund mittparti), odelat pelham, pelham med deltatygel, odelat tränsbett, galoppbett, tränsbett med fasta ringar(dock ej tredelat), ledat pelham, odelat thiedeman samt "soft hackamore" är tillåtet.Dessa är även tillåtna med gummi eller läderöverdrag. Som sakt, jag rekomenderar SKARPT att köpa TR!

millus skrev:
Nu till huvudfrågan, vad är det för klädkod för ryttaren och vad får man ha för bett osv på en c-ponny. Ska manen vara knoppad?
Jag är totalt ny på detta området och är jätteglad för alla tips och råd vi kan få. Behöver ponnyn ha licens?

Hittade mitt TR

Kläder;
*Fritidsjacka/tröja eller Ridkavaj
*Ridbyxor
*Vit polotröja eller skjorta med vit krage
*Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar i samma färg
*Hjälm

Skyddsväst får bäras under eller utanpå ridjackan, vid dåligt väder får överdomare ge ryttare rätt att rida i regnrock eller regnställ. överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridjackan då vädret ger anledning till det.
Sporrar för ponnyryttare får inte överstiga 15mm, spöet får ej vara längre än 75cm.

När det gäller betten så kan du PM;a mig, det är alldeles för mycket att skriva här... :eek: :angel: ;)

Manen kan du knoppa om du vill men är inget måste.

För att starta i Lokal tävling krävs;
Lokallicens, grönt kort och medlemsskap i ridklubb för ryttaren.
Ingen licens behövs för ponnyn.

Hoppas du har fått den info du ville ha, annars är det bara att fråga!
Alla är vi barn i början.... ;)

Lycka till!

LaBelle skrev:
men först och främst måste dottern eller du ta gröntkort (om hon är under 14 får du ta det åt henne),om ni inte redan har gjort det. Som sakt, jag rekomenderar SKARPT att köpa TR!

det är väl det året man fyllt tretton man får ta grönt kort. Annars kan en släkting lr kompis som är 18+ följa med (tror jag).

Tr finns att köpa pån http://www2.ridsport.se/ . i menyn (lr vad man ska kalla det) shopen, LITTERATUR TÄVLING, TR, DRESSYRPROGRAM

Lr i nån ridspor affär.

Tack för alla svar! Känner mig lite tryggare nu... Pållan har ponnylicens och jag tror att nya ägare(vi) kan rida på det tills nytt utfärdats. Vi har bara inte brytt oss om att skaffa grönt kort eller förnyat licensen. När vi köpte pållan för ett år sedan var hon 21 år och skadad i båda sina framben, efter att ha blivit sönderhoppad hos en oaktsam fodervärd. Vi köpte henne för 5000 till våran dotter för att skritta och trava på lite kortare promenader. Vi trodde aldrig att hon skulle bli så här pigg och fräsch som hon är nu(glucosaminets förtjänst kanske?). Hon hoppar som en gudinna, men vi är vädigt försiktiga med henne och låter henne bara hoppa varannan vecka och då blir det oftast på någon liten blåbärshoppning på typ 50 cm. Men nu är det dags för en RIKTIG tävling!!!
//millus

Nya ägaren kan rida på gamla ponnylicensen ja, men anmäl ägarbyte till förbundet snarast så att de har rätt uppgifter. Ryttaren måste ha en egen ryttarlicens och grönt kort om hon är över 13. Utan grönt kort kan hon inte få ryttarlicens och utan licens - ingen tävling. Är ryttaren under 13 så ska hon istället på tävling ha med sig en myndig person som visar sitt gröna kort, men det behöver inte vara en förälder, det kan vara t.ex. tränare, kompisens mamma eller dyl.

Tillägg för att förtydliga det Ylva skrev: Även under 13 år måste hon ha ryttarlicens!

Har du inte fixat grönt kort och licens och redan anmält till tävling så har du lite brådis....

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Mimsan_
·
Hoppning Hej! :D Jag ska på långfredagen tävla med en ridskoleponny:D detta blir min första lokala tävling. Men behöver hjälp med vad lite...
Svar
7
· Visningar
3 516
Senast: Dandylinn
·
Hoppning Propositionen ser ut såhär för min tävling i helgen. Betyder detta att de börjar med D-ponnyerna och sedan sänker? :confused: Klass...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: HannaAderhjelm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur