Klådsäsongen närmar sig, vad gör ni?

Novali01

Trådstartare
Vill gärna starta en ny tråd om detta elände som sommarklådan är. Vad gör ni med era klådhästar? Vill ha tips på bra schampo och salvor, har provat PROB produkterna men de funkade inte på mitt halvblod.

Själv ger jag linfröolja, Probimin och har inköpt lite klådstillande salvor. Kommer att ha Boett täcke på i slutet på april eller tidigare om det blir varmt tidigt.

Sv: Klådsäsongen närmar sig, vad gör ni?

har inte börjat förbereda så mycket än, förutom att jag beställt nytt exemtäcke som jag borde få om ett par veckor... har också beställt salicylsyra...

brukar tvätta henne med Hexocil shampo... och så får hon linfröolja i fodret varje kväll... (det har hon fått en lägre tid redan)

Detta blir andra sommaren med min exemhäst.. och man lär sig hela tiden...

har inte börjat förbereda så mycket än, förutom att jag beställt nytt exemtäcke som jag borde få om ett par veckor... har också beställt salicylsyra...

brukar tvätta henne med Hexocil shampo... och så får hon linfröolja i fodret varje kväll... (det har hon fått en lägre tid redan)

Detta blir andra sommaren med min exemhäst.. och man lär sig hela tiden...

ja har oxå en exem/klåd häst...vi brukar ha exem täcke och ge han vitlök i maten för att slippa de flesta knotten
men vad är linfröolja???bra för vad?

hade en fundering kring socker vs exem.. har hört att det ska kunna påverka exemet negativt.... hur gör ni med äppel... ger ni era exemhästar det?

min mormor har som eftermiddags sysselsättning att ge hästarna lite godis... och det är helt ok då hon vet hur mycket hon får ge... men funderade på om jag skulle förbjuda äppel

Jag har också hört det med socker men vet inte om det finns några studier på att det skulle vara så. Men att därifrån utesluta äpplen det tror jag är lite överdrivet. Fruktsockret som finns i äpplen är ju inte riktigt samma sak som socker i t ex betfor och melass.

nej det är ju sant... hon får varken betfor eller melass... oftast bara en näve krafft grund på kvällen för att blanda ut oljan lite... dock skulle hon äta olja även utan tillbehör då hon verkligen gillar det... (hon är en shettis)

Ok, någon annan som har några tips inför klådsäsongen?? puttar vildsint på tråden...:bump:

hej, väntar också in den kommande klådsäsongen... Jag har köpt ett medel som heter KillItch, kostar ung 800:- med frakt, 1dryg liter...smörjt i man och svansbotten. HAr nu fått lite andra tips och ska prova dessa i sommar. Eggersmann har lite olika foder som enligt de jag pratat med ska fungera riktigt bra. En kur som man ger varje dag, plus ett kraftfoder som också innehåller ämnen som verkar lugnande på hudproblem. Enligt dom finns det vissa hästar som reagerar på kolhydraterna i havrefoder. I samband med sockret i gräs, knott, solljus och då ev fodret så blir det klåda. och sedan "underhålls" klådan med hjälp utav nått av dessa...Sedan blir det en ond cirkel, det kliar, hästen kliar, knott biter, det blir varmt, kliar osv...Tänkte på det med antihistaminer... nån som gett detta till sin häst? min vet. tyckte (naturligtvis9 att man skulle ge detta... Men som sagt...klåda kommer ju oftast innifrån, men sedan "underhålls" det utifrån, kanske borde man behandla från båda hållen?! Vill gärna veta så mkt som möjligt, om det är fler med tips och tankar..

Min syster hade en ponny som hade stora problem. Hon testade allt utan större framgång. Till slut fick hon tipset att testa olivolja. Smörja in det på de utsatta ställena minst en gång om dagen. Ingen av oss trodde på detta men det fungerade faktiskt bättre än ngt annat. Billigare än det mesta och en mycket fungerande metod, absolut värt att testa. OBS, kan bli lite kladdigt :D men vad gör man inte för sina älsklingar

kl
*Han prepas under hela året genom att få linfröolja i maten !äckligt! säger han! ½dl på vintern och 1dl under säsong - mars-oktober
*Han får även FiberPlex från mars-oktober för immunförsvaret kommer från magen!
* Vitlök från mars tills säsongen är slut ca 1msk/dygn, det måste mycket till för att de ska få blodbrist.
*har låtit krossad vitlök ligga o dra i olivolja nästan hela vintern - det smörjs han med minst en ggr per dag.
*Har även näckens hudvårdsolja som jag varvar med ibland (inte nödvändigt egentligen men jag har fått för mig att jag vill det :crazy: )
*Sprayas MINST 3ggr/dag med hemmagjort flugmedel (eteriska oljor och vatten)

Pålle går ute dygnet runt och kliar sig i princip lika mycket/lite som alla andra hästar på bete.
Inget täcke - han sprang skräckslaget därifrån när jag hade tagit på det några gånger.

Så här såg han ut förra sommaren:

Bork.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 661
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka