Klädfråga!

P

Pozerka

Nu får ni inte skratta ut mej!
Är heeelt ny inom galoppsporten!
Är intresserad men har aldrig utövat den seriöst;)

Satt och kikade på bilder från http://www.isolaracing.se/ och kan inte förstå att många (läs: typ ALLA) rider, alltså vid träning, i allt annat än ridbyxor.. Det är jeans som gäller tydligen..
Varför? Vad är meningen? Mode? :p
Vilka ridsår!! ;)

Sv: Klädfråga!

Det kan inte jag heller! :p Och jag rider också löphästar, dock alltid i ridbyxor... :angel:

Men är väl lättare att dra på sig jeansen antar jag och så tycker en del att ridbyxorna höga midja är ivägen...

Aha...! Strechjeans fanns inte med i min tankegång riktigt! :idea:
Men det måste ju funka...

Någon mer som har något att tillägga?

Jeans är faktiskt bekvämare att rida i på banan. Men det är väl en vanesak.

Alla som rider med jeans har antingen knästrumpor/ shortchaps eller stövlar, men oftast under jeansen (varför boot-cut är att föredra) vilket förhindrar ridsår. Sen sitter vi inte och nöter lika mycket som i ridsadlar.

Jag köper Wrangler - official Pro Rodeo Cowboy Association jeans - över Internet. Dom är specialsydda för att rida med och billiga! Sen har jag boots, knästrumpor och långa chaps. Totalt överlägset när man rider många hästar om dagen. :bow:

Hatar att rida i stretchbyxor....:eek:

Jag har lite teorier... :crazy:

TG är USA inspirerat (till viss del även de jäger-stationerade galopp tränarna) med track-training och fler (många) lotter. Dessutom finns där massor med USA vänligt folk som klamrar sig fast vid sin amerikansk still med Jeans (boots eller shortschapps under) och USA inköpt utrustning. Det rids över lag med mycket korta läder även under ”vanligga träningspass” osv..

Jägers däremot känns mer Engelsk, många hästar tränas utanför banan och stilen är mycket ”ridhäst” inspirerad, med ridbyxor, piketröjor och lite längre läder. Ryttarna från landet rider färre men längre turer osv...

Klart att Jeansen hör lite till mode!

Minns helt klart från när jag jobbade på Jägers att det saknades ”klädkåd”, vilket det undermedvetet finns på TG... =) Minns att jag storögt tittade på ryttare med stora säckiga jackor i urblekta neonfärger, kvarlevor från 80-talet, och ridbyxor med gummistövlar... Folk tittade lika snett på mig när jag direkt från USA (Stockholm, USA på stipendium) kom med rentvättade jeans varjedag, bytte överdrag när det regnade, snusnäsduk under hjälmen, red alltid snorkort och nästan aldrig tog av mig solglasögonen, osv... (ja jag va muppig redan då... :cool: )

Jag lärde mig älska Skåne under de där månaderna (vilka blev väldigt mycket fler än planerat), men släppte aldrig ”min still”. Jag står fast vid :banana: att jeansen är bra mycket mer bekväma att rida och jobba i än ridbyxorna...

För mig är Jeansen varmare på vintern, svalare på sommaren, skönare i midjan, bra med fickor för mobiler-piskar-vantar-hovkratsar (mm), inte halkiga (skinskodda ridbyxor kan man ju knappt tvätta!!!) utan helt enkelt mycket mer praktiska än ridbyxor...

Minna favo jeans är ett par lagom lösa med lite bootcut, som kostade mig 200spän i USA 2001... Still going strong!

Mitt tips är dock, :idea: Diesel (mitt favo märket när det är ”utgång”) hör till catwalken, inte till stallgången (Ninni har pajat nåågra sådanna... )

Jag har lite teorier... :crazy:

Jägers däremot känns mer Engelsk, många hästar tränas utanför banan och stilen är mycket ”ridhäst” inspirerad, med ridbyxor, piketröjor och lite längre läder. Ryttarna från landet rider färre men längre turer osv...

Kan nog stämma, fast jag tror inte jag har sett någon Jägers stationerad ryttare i ridbyxor.... :angel: Det står vi utbölingar och lantisar ;) för... :angel:

Jeans och shortchaps (under jeansen) och ibland vanliga långa chaps

Fälsttudier av människor visar just att klädkod är ett sätt att visa närhet eller avstånd.

Eftersom Galopp är lilebror till all annan ridsport i Sverige så tror jag också det är viktigt för galoppens ryttare att visa lite "Rebell guts".
Alltså att man INTE är en del av "fin i kanten" svängen.

Att man inte bara rider hästar som ingen av de med rutiga knästrumpor ens vågat närma sig.
Man gör det i farter de aldrig varit i närheten av.

Ändå - ses man som en skum fågel.

Då är en egen klädkod ett sätt att visa ÄNNU mer sin självständighet.
"Yes - jag gör allt det där - Och i jeans!"

Jag gillar det. Det är rock'n roll. Bikers on horses lite grand...

Keep it up ladies!

:cool:

Tyckte Ninnis teori var kul.:)

Jag tro dets tämmer mycket med jägers många rider väldigt långt i bland undrar man hur man orkar hålla en pullande häst med nästan dressyrläder:banana:

Jag brukar ha på mig lite olika.Är frukatsvärt morgon trött så jag tar det jag hittar först i bland blir det ridbyxor ibland jeans någon gång har jag tom med ridit med mjukisbyxor:)

Helt rätt Mats! Men inte bikers snälla du, dom är mina favorithatobjekt. Speciellt onsdagkvällar när dom kör runt här som idioter och för oväsen så mina stackars känsliga djur inte kan äta sin middag..

Riktiga bikers kör inte hoj. Dom hänger i baren och ser coola ut...

:cool:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 626
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 927
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 210
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar