Sv: Klädfråga!
Jag har lite teorier...
TG är USA inspirerat (till viss del även de jäger-stationerade galopp tränarna) med track-training och fler (många) lotter. Dessutom finns där massor med USA vänligt folk som klamrar sig fast vid sin amerikansk still med Jeans (boots eller shortschapps under) och USA inköpt utrustning. Det rids över lag med mycket korta läder även under ”vanligga träningspass” osv..
Jägers däremot känns mer Engelsk, många hästar tränas utanför banan och stilen är mycket ”ridhäst” inspirerad, med ridbyxor, piketröjor och lite längre läder. Ryttarna från landet rider färre men längre turer osv...
Klart att Jeansen hör lite till mode!
Minns helt klart från när jag jobbade på Jägers att det saknades ”klädkåd”, vilket det undermedvetet finns på TG... =) Minns att jag storögt tittade på ryttare med stora säckiga jackor i urblekta neonfärger, kvarlevor från 80-talet, och ridbyxor med gummistövlar... Folk tittade lika snett på mig när jag direkt från USA (Stockholm, USA på stipendium) kom med rentvättade jeans varjedag, bytte överdrag när det regnade, snusnäsduk under hjälmen, red alltid snorkort och nästan aldrig tog av mig solglasögonen, osv... (ja jag va muppig redan då...
)
Jag lärde mig älska Skåne under de där månaderna (vilka blev väldigt mycket fler än planerat), men släppte aldrig ”min still”. Jag står fast vid
att jeansen är bra mycket mer bekväma att rida och jobba i än ridbyxorna...
För mig är Jeansen varmare på vintern, svalare på sommaren, skönare i midjan, bra med fickor för mobiler-piskar-vantar-hovkratsar (mm), inte halkiga (skinskodda ridbyxor kan man ju knappt tvätta!!!) utan helt enkelt mycket mer praktiska än ridbyxor...
Minna favo jeans är ett par lagom lösa med lite bootcut, som kostade mig 200spän i USA 2001... Still going strong!
Mitt tips är dock,
Diesel (mitt favo märket när det är ”utgång”) hör till catwalken, inte till stallgången (Ninni har pajat nåågra sådanna... )