Kläder till en nyfödd

Nillizan

Trådstartare
Har ju snart passerat en milstolpe i graviditeten och börjar nu titta smått på kläder. Ska snart i väg med svägerskan och inhandla saker man "måste" ha.
Själv har jag kikat på internet och vad fina kläder det finns! :) Men vilken storlek ska man köpa? :confused:
Lillen kommer i juli, så antagligen behöver den inte så varma kläder? Bor i ett mycket varmt hus med solvägg hela dagen.
Hur långt fram kan man köpa kläder? Vore skönt att slippa gå i affärer den tid man ammar.

Sv: Kläder till en nyfödd

Vår lilla kom i juni förra året. Jag använde mest bara bodys o strumpor, väldigt sällan byxor! (var så varmt då).. så kortärmade bodys och strumpor! Köp något par byxor också, men tänk på att det är bra om det är mjukt o skönt =)
storlek 56 köpte vi mest! Det är den storleken dom flesta börjar på, men köp inte för mycket, bebisen kan vara större och då kanske det inte passar, den kan också vara mindre, men det gör inget om det är lite stort...!!

Du kommer nog att vilja gå ut även om du ammar! För mig tog det 3 dagar sen ville jag ut!! Pappa passade bebis, jag åkte till stan, han ringde när hon vaknade, jag körde hem =) Sen lär man sig att ta med henne och amma när det behövdes, provrum är skitbra till det ;)
Lycka till!!

Det är väldigt svårt att säga vilken storlek man ska köpa, mina ungar har varit rätt rejäla vid födelsen och kunde ha strl 56 någon vecka max, medans andra barn är små och behöver ha ner åt strl 50 länge...

Så köp inte så mycket innan bebisen föds, det finns lite olika varianter av startpaket man kan köpa, sen brukar det ramla in presenter i form av kläder, och så är det ganska så kul att handla sedan oxå om man inte skulle ha oturen att få ett kolikbarn, men då finns åandra sidan hur mycket internetaffärer som helst som man kan handla ifrån.

Min bästa investering var bärsjal, den har jag använt hur mycket som helst, bebis nöjd och sover, mamma shoppar... :angel:

Köp lite olika str.
50/56 och 60/62 kan vara bra att börja med.
Då har du lite spelrum om bebis är stor/liten

Bodys är ett måste, de går att ha till precis allt och bebis riskerar inte att bli kall om ryggen. Även om det är sommar kan det bli kallt och skitväder så även byxor och tröjor kan behövas.

Jag köpte inte speciellt mycket men kanske 4-5 bodys, 2 byxor, lite strumpor, pyamaser. En uppsättning i stl.50 och en i stl. 56. Rasmus var 48 cm lång och vägde 3420 gram och han hade stl. 50 i ca 6 veckor. Vi fick massor med kläder i stl. 56 och 62. Jag ljuger inte om vi fick kläder för över 2.000kr vi hann inte ens använda allt!

Det finns jättebra startset på affärena. De brukar vara en dreggellapp, mössa, body, pyamas, byxor och tröja.

Kanske pappan eller någon annan släkting/vän kan rycka ut och åka och köpa kläder om det behövs? Tror inte någon tackar nej till att köpa bebiskläder ;)

Vi gick på vårt stora köpcentrum när Rasmus var 4 dagar gammal. Kollade efter lite amningskläder och storhandlade, vi hade inte ens fått hem våran vagn då så Rasmus åkte i bilbarnstolen som vi hängde på kundvagnen.

Vi fick också massor med kläder så vi har i stort sett inte köpt något alls själva. Sambons släkting gav ju bort allting de hade så vi har kläder upp till str 100 ungefär:D

Våra barn har kunnat använda stl 50 den första veckan ungefär, sen har vi fått gå över till 56.

Jag handlade inte särskilt mycket innan första barnet kom, hade lite basic-kläder och en fleeceoverall, sen fick jag en del av vänner och bekanta plus att det var roligare att handla själv när man väl fått ut barnet och visste vem som tittat ut.

En sval mössa är bra, i hjälmmodell, silke tycker jag är bäst, men bomull går också fint.

Håller med de som säger att man får en hel del kläder, så man behöver inte köpa så mkt innan i de minsta storlekarna.

Och kan man få ärva begagnat så är det faktiskt att föredra för de är oftast använda och tvättade så de är mjuka och sköna för en liten nyföddis.

Tvätta alla nyköpta kläder med oparfymerat tvättmedel för att få bort eventuella kemikalier i dem.

En skön bebisfilt är ett bra inköp, med några bodys, mössa, strumpor och en filt så klarar man sig långt. Och en overall eller tvådelad dress för kallare stunder.

hejsan! jag ska ha i slutet av april och jag har FRUKTANSVÄRT mycket kläder :O har från stl 44till 78 nu :O köpte beganat på blocket, en hel ikea kasse.. sen har ja köpt lite själv.. men de blev kanska mycket sammanlagt,
många bodysar, en fleec overall mössor och strumpor och byxor.. hehe.. kommer nog inte hinna använda allt :)

Kolla upp om det finns någon butik i din stad som har begagnade bebis/barnkläder. Jag har en här i närheten, det är stor skillnad om man betalar 15-20 kronor för varje body istället för uppåt hundringen. Då slipper man få dåligt samvete om man inte använder kläderna. :p

Håller med elbereth om bebisfilten, bra att ha att kunna ligga på, till svala kvällar, eller för att mörka ner vagnen. En mössa i fiskemössastuk så att den skyddar ögonen för solen kan vara bra också. :)

Tack för alla svar! Bra idé att köpa beg. Hade ingen tanke på det, kan ju vara värt att titta på det om det är billigt.

vi har köpt och fått ca 2-3 ombyten(bodies) i varje storlek 50, 56, 62 och 68, och 1-2 byxor i varje storlek, en fleeceoverall i 56, och en fleecejacka i 62. 3 mössor i bomull och 3 par strumpor i 10-12 och 2 par i 13-15. vi kommer inte köpa något mer innan bebis kommer. vi har köpt det mesta på rea och inte gett mer än ca 15kr-40kr/plagg och då har det ändå varit bra märken bl.a fix från lindex.

HM har kommit med 7-pack body för under 200kr väldigt prisvärd om man vill köpa nytt:)

Senast ändrad:

och som pmm nämnde, starkit! HM har starkit med body,byxa, haklapp, t-shirt, möss och pyjamas för 198:-

DXL705_67879_10100_99_9999.jpg

kl

My var ju lite över medel i vikt när hon föddes med sina 3890g, dock kort (50cm). Hon har kunnat ha st 50 fram tills nu då hon är 1 månad gammal. Vi har flera oanvända kläder i st 50 trots att vi inte köpte så mycket! Det bästa plagget har helt klart varit "pyjamaspåsen", har fyra st från lindex. Ett gäng bodysar och byxor, några bra strumpor (har hittat grymma strumpor som sitter uppe perfekt!), en tunn silkesmössa och pyjamasar är min rekomendation att man köper =) Om barnet kommer på sommaren behövs ju inte heller någon overall. Bomullsfiltar däremot är toppen!

My var naken med bara blöja hela första veckan, inlindad i filt. Jättemysigt!

//Julia

Vi har alldeles för mycket kläder känner jag redan, men det är så himla roligt att handla bebiskläder så jag tänker inte hålla mig ;).

Vi har köpt lite i 50, massor i 56 och en heldel i 62 ( vissa plagg i 68 ), nu verkar det som om jag får en liten tösabit så vi får väl kanske handla lite mer i strl 50. Men det gör vi när hon kommit ut ur magen istället :)

Vi har många dresssuits som denna:
Photo_84725_1084715.jpg

Nej just dendär bodysuiten är från Lindex, men dessa är från Me&I :D :

Photo_84725_1088714.jpg
Photo_84725_1077114.JPG

Ej sikke lej:
Photo_84725_1077117.JPG

Senast ändrad:

innan våran dotter föddes (hon är 3 år i augusti) så köpte jag lite kläder för att ha på BB och när vi skulle åka hem.. köpte storlek 50.. de var alldeles för stora :o våran dotter var 49 cm lång och vägde 2910 gr när hon föddes, hade storlek 44 på kläder de första veckorna...

är de från vårens eller höst2008 kollektion?, var på visning men de var helt utplockat :confused: ingenting för pojker just då, får väl gå på ny snart då:)

Köp inte så mkt är mitt tips :) Min tös hade strl 56 i 2 veckor sen 62 eller 62/68 Hon var 53 cm då hon föddes :) jag gillar även plyschbyxor med mudd i midja och benslut, dom var en stor favorit hos mig. Tycker Lindex har bra barnkläder, H&M upplevde jag ibland som väldigt tighta. Polarn och Pyret har en del fint som man kan sälja sen på tex Tradera och nästan få igen det man köpt plaggen för :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka