Kläder på tävling

Machen

Trådstartare
Hej! Undrar vad ni som tävlar lokalt har på er? Brukar ni knoppa era hästar eller blir det "för mycket"?
Ska ut på första tävlingen på många år och den första för pållen, är LITE nervös..... Jag tänkte att även om det går åt skogen så ska vi se prydliga ut i alla fall!

Sv: Kläder på tävling

Jag tycker att man ska se prydlig ut vilken typ av tävling det än är. Sedan kanske man inte måste köpa jättedyr kavaj mm men en snygg klubbjacka eller annan ridjacka, ljusa byxor, uppdsatt hår och framförallt en REN häst med ren utrustning.
Om du vill knoppa manen så tycker jag du ska göra det.
Lycka till!

Shit jag har exakt samma problem. Ska nog inte knoppa men ska ha våra allra snyggaste hästsaker. Kavaj eller svart v-ringad tröja? Tror att pinsamheten ligger i att man man inte vill klä upp sig för att inte folk tror att man tar det på så stort allvar. Om man vägrar ut sig altså...

Tänk om man kunde sluta bry sig om vad folk tycker och bara åka och ha jätte-kul! :crazy: :crazy:

Senast ändrad:

Ja precis. Man vill se lagom ut... Jag hoppas att jag kan njuta av tävlingen , men man (eller jag) tror alltid att man ska vara sämst. Fast jag vet egentligen att vi klarar av det och är väl förberedda. Får jobba lite på självförtroendet!

Är det en riktig tävling och inte bara en klubbtävling tycker jag aldrig att det är fel att vara fint klädd, med knoppar och kavaj och sånt! Alltid trevligt att vara snygg!!!

Jag ska också tävla för första gången på mycket länge nu till helgen. Hästen är supererfaren och jag tävlade en del på ponny så jag förstår inte varför, men jag är så sjukt nervös :eek: :crazy: Mår illa bara jag tänker på det...

Och då är det bara en lokal 0.90...

Men vi tänker i alla fall vara fina. Har en skimmel som ska vara kritvit från topp till tå om jag så ska tvätta henne hela natten. Jag har självklart kavaj, vita ridbyxor, stövlar (nåja, jodphurs och gaiters) och fin, ren utrustning på hästen.

Lycka till :D

Ullis

Machen skrev:
Hej! Undrar vad ni som tävlar lokalt har på er? Brukar ni knoppa era hästar eller blir det "för mycket"?
Ska ut på första tävlingen på många år och den första för pållen, är LITE nervös..... Jag tänkte att även om det går åt skogen så ska vi se prydliga ut i alla fall!

vilken tävling man en tävlar ska det se prydligt ut och vara fint,

själv tävlar jag alltid med vita ridbyxor, och marin kavaj med marin hjälm allt ska matcha. :D schabrak hästens öron huva, (omden har sådan) lädrets färg, handskarna, stövlar osv :)

ja tycker alltid att det är roligt att se snygg och prydlig ut, men knoppar gjorde jag nog aldrig på lokal tävling, ba på regional...

Jag är för tillfället ute på mycket lokala tävlingar och det är rätt så många som knoppar. Själv gör jag det inte för jag tycker han är mycket sötare utan knoppar (plus att han har tjock man som är JOBBIG att knoppa).

Men ljusa ridbyxor och kavaj alternativt snygg klubbjacka som inte är för bulsig tycker jag nog är ett måste. Även om det är tävling på¨låg nivå ska man se prydlig ut. Dessutom är det kul att klä upp sig själv och hästen.;)

Självklart ska allt matcha och man ska vara prydlig och se fin ut, det gör jag även vid "vardagsridning". Jag undrade mest vad folk har på sig, kavaj, klubbjacka eller liknande. Det verkar som det har blivit vanligare att inte ha kavaj längre på tävling, i alla fall enligt dom jag har pratat med, tom på reg. tävlingar.

Jag ser till att hästen är ren och snygg, samt ren utrustning. Manen hålls oknoppad, dels för att hon INTE gillar när man håller på med den samt att jag vill ha något att hålla i. :D
Själv har jag klubbjacka, vita ridbyxor och ridstövlar. Givetvis hjälm och säkerhetsväst också...men det är ju en självklarhet!

Inget krångel eg utan vi ska vara hela, rena och prydliga, även om det "bara" är på lokalnivå.

//Alice

jag tävlar alltid i kavaj, knoppar gör jag för det mesta även om det händer att det blir utan om det är hoppning.
man får väl passa på att klä upp sig och hästen lite de få gångerna man har tillfälle;)

Ok, jag är övertygad, det blir kavaj och vita brallorna... Men manen får nog vara! Synn bara att hästägaren har köpt svindyra skitsnygga skydd, fast i fel färg.:smirk:

superstar skrev:
Jag ska också tävla för första gången på mycket länge nu till helgen. Hästen är supererfaren och jag tävlade en del på ponny så jag förstår inte varför, men jag är så sjukt nervös :eek: :crazy: Mår illa bara jag tänker på det...

Och då är det bara en lokal 0.90...

Visst är det skitjobbigt, min häst har gått 120 och jag måste kämpa mig igenom en 90-bana, ska också ut nu i helgen för första gången på evigheter.
:eek: :eek: :eek:
Mycket pinsamnt. Men det är smällar man får ta när man inte hopptränat på 7 år...

Annars kan man ju tänka såhär:
Kan man inte vara bäst,
så kan man iallafall varasnyggast ;)

Tycker åxå att man ska vara fin på tävling, ja menar det är ju ändå lite speciellt. Sen om det är iskallt eller jätte varmt så behöver man kanske inte ha kavaj på sig, men varför inte ha den annars? ;)

Tycker också att man ska vara fin på tävling, så här brukar jag oh min häst se ut;

Jag

Kavaj
Vita ridbyxor
Vita ridhanskar
Vit polotröja/pololinne
Uppsatt hår

Pållen
Knoppad man och lugg
Välputsad utrustning
Skydd runt om

Tycker att det räcker gott och väl, man ska ju inte överdriva :D

på lokal har jag ALLTID vita ridbyxor och kavaj +tävlingsskjorta. har tyvärr inga läderstövlar längre så det blir jodhpursskor och lädershortchaps.

på klubbtävlingar o dyl. skippar jag kavajen och tar en mörkbrun sweatshirt istället. är det "större" klubbtävl. tar jag ljusa ridbyxor, annars ett par grå.

tycker det är SKITFULT med folk som rider i klubbjackor i alla möjliga fula grälla färger, hästsporten ska vara lite elegant tycker jag, man ska inte se utsom man kommer från att ha mockat boxen nyss... (och en kavaj kostar från typ 200 så det kan man inte heller skylla på, vilket många gör.. :p )

ang. knoppning så gör jag det om det är dressyr, i hoppning vill jag halite att hålla i.. :D

Mystix skrev:
Tycker också att man ska vara fin på tävling, så här brukar jag oh min häst se ut;

Jag

Kavaj
Vita ridbyxor
Vita ridhanskar
Vit polotröja/pololinne
Uppsatt hår

Pållen
Knoppad man och lugg
Välputsad utrustning
Skydd runt om

Tycker att det räcker gott och väl, man ska ju inte överdriva :D

Håller absolut med! är det tävling så är de!!!!:rofl: :banana:

jag knoppar alltid, och tvättar schabrak och har vita byxor och kavaj,
jag tycker att det ser mer prydligt ut..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: CaisaCax
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar