Kläder på klubbtävlingar?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare malin101
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 498
M

malin101

Hej! Jag undrar vad man måste ha på sig på klubbtävlingar. Vad gäller i dressyr och vad gäller i hoppning??

Sv: Kläder på klubbtävlingar?

Får man lov att använda spö både i hoppning & dressyr på klubbtävlingar?

Jag har hört att man inte behöver ha kavaj och vita ridbyxor på klubbtävlingar.

Jag har hört att man inte behöver ha kavaj och vita ridbyxor på klubbtävlingar.

Krav på kavaj kan variera. Kan tänka mig att det är ganska vanligt att man använder samma regler som för lokaltävling.
Ang vita ridbyxor är det aldrig ett krav oavsett nivå på tävling, iaf inte om vi pratar hopp/dressyr/ft.

På klubbtävlingar i hoppning och dressyr finns det inte krav på att man måste ha på sig vita ridbyxor, plastrong eller kavaj.
På klubbnivå i hoppning får man ha ridspö...men detta får inte vara mer än 75cm...om jag kommer ihåg rätt.
På klubbnivå i dressyr får man inte rida med ridspö inom tävlan men utom tävlan får man det.
Man får använda ridspö vid framridning på dressyrtävling.
=)

Du kan inte skriva så - alla klubbar bestämmer själva vilka regler som ska gälla på sina klubbtävlingar. Så det bästa att göra när man ska tävla klubb, kontakta klubben eller läs klubbens propp.

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt...men när jag gick den
gröna kort kursen på
klubben jag avlade provet.
Då var det en ganska stor
genomgång med vad man skulle, kunde och inte kunde ha på sig
på dom olika tävlingsnivåerna i hoppning och dressyr.
Detta vad jag skrivit mitt andra inlägg är vad jag har lärt mig.
Men än en gång ber jag så mycket om ursäkt.
Mvh

Senast ändrad:

Alltså ärligt talat så tycker jag knappt det spelar någon roll vad man har på sig på klubbhopppning, det känns mer som träningshoppning när man i stort sätt känner alla tävlande. Det blir mer som en vanlig leksion för mig.

Men sedan när jag ska ut och tävla, då är vart enda detalj SUPERVIKTIG! Allt måste vara perfekt. vilken klass man än är på så ska det se prydligt ut när man tävlar ute. Tycker jag.

Oftast brukar det vara vitt i halsen. Det brukar jag alltid ha för att vara på den säkra sidan. Jag brukar ha lite olika. Ibland har jag vita ridbyxor, vit tröja och väst. Ibland har jag kavaj och hela kitet, ibland har jag bara nåt som matchar. Nåt som gör att det känns att det inte är ett riktigt ridpass behöver jag iallafall :D

Det enda man måste ha på sig är väl kläder som döljer vissa delar av kroppen så man inte räknas som blottare el dyl.

Annars är det helt upp till klubben, men de flesta klubbar brukar inte ha några speciella krav på klädseln eftersom det är många nybörjare och icketävlingsmänniskor som ställer upp.
"Prydlig klädsel" kan det stå på vissa ställen.

Spö på dressyrtävlingar brukar man inte få ha, men om man måste kan man ju prata med domaren.

Det stämmer. Så är det iallfall i vår ridklubb. (; Det är kanske lite olika hur "stränga" regler det är... :D

I den klubben jag är medlem i är det inte tvunget att ha kavaj och vita ridbyxor på klubbtävlingar. Men jag har det ändå :D

Hej!

På vår klubb kräver vi detta:
Långärmad tröja
Ingen luva på tröjan
Sen TR III ändrades kräver vi godkända säkerhetsvästar för alla under 18 samt ponnyryttare i hoppningen.

För att svara på din andra fråga: Spö på hoppning är helt ok, så länge det är ett hoppspö eller allroundspö då vi har höjder från 20 cm - 110 cm. Spö är inte tillåtet inne på dressyrbanan, dock på framridningen. Så gör vi iaf på min klubb.

Men för att vara på den säkra sidan bör du nog kolla med arrangerande klubb. På klubbnivå brukar reglerna vara lite "snällare" än på lokalt, men TR gäller ju fortfarande.

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 043
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 611
Senast: Murray
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
541
Senast: Ramona
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 439
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II