Kläder och vinter

Corax

Trådstartare
Liten blir fem månader på onsdag och den senaste veckan har jag börjat fundera mycket på kläder.
Han brukar få följa med på äventyr utåtvänd i sele vilket han tycker är toppen.
Men nu när det blev så kallt så är jag rädd att han fryser. Än så länge har han inte varit ledsen eller gnällig när vi varit ute men igår var han rätt kinkig resten av kvällen efter vi kommit hem. Han har blivit väldigt kall om händerna men framförallt fötterna vid utevistelse. Då hade jag ändå långärmad body/byxor med fötter och en hyfsat tjock overall med hela fötter och vändbara ärmslut.
Han är varm och gosig i övrigt.

Vad har ni på era små om de sitter i sele nu och när det blir ännu kallare? Är det ens genomförbart att ha dem i sele på vintern?
Hur mycket kläder kan man trycka på dem?
Och hur vet man att de fryser? Skriker de alltid?
Kan de förfrysa fötter även om resten av kroppen är varm??

Ge mig alla tips och tankar ni har!!
Han är en sån nyfiken och social kille så jag vill verkligen inte trycka ner honom i en vagn bara för att...

Sv: Kläder och vinter

Vi var inte ute några långa stunder i bärselen, men när vi var det hade sonen förutom varnliga kläder, raggsockar, vantar, fleeceoverall (med händer och fötter) och så hade jag en tjock filt om honom också. Det finns ju överdrag till bärselar som är anpassade för ändamålet. Kanske värt att investera i om man använder sele mycket.

Du kan nog utgå från att barnet skriker om det blir kallt.
Det går att förfrysa fötter även om resten av kroppen är varm (been there done that), men kan du inte köpa sådana där duntossor?

Raggisar, duntossor, vantar och mössa. Och vanliga innekläder. Sen får han vara innanför min jacka. Supersmidigt! :)

Överdrag till selen är mitt tips. Jag sydde fast spännen på en lagom stor filt och på selen för att jag är snål :D
Det tar bort det värsta vinddraget så behöver man inte klä på dom flera kg kläder.
Men vindtäta duntossor är nog bra då fötterna är rätt utsatta i sele.

Köp ett bärskydd, de är jättebra. Googla på bärskydd så hittar du massor. I övrigt mössa, vantar, sockar o kanske även tossor. Är det rejält kallt kan en fleeceoverall eller liknande oxå vara bra! Och pm barnet tycker det är ok att sitta vänt mot dig i stället skyddar du ju dessutom ansiktet mot drag o köld.

*kl*

Han gillar inte att sitta vänd mot mig utan vill titta på saker. Är han trött så sover han utan problem.
Ingen jacka jag har når runt honom.

Jag ska kolla upp bärskydd eller om man svänger ihop något själv. Och tipset på egna raggisar på barnet var toppen.
Men finns det duntossor som passar små barn? Googlade och hittade bara i vuxen storlek...

Att ha halsduk på honom kommer jag försöka med men blir det riktigt kallt skulle jag vilja skydda mer av ansiktet. Men han suger in allt i munnen och sen är det blött överallt. Känns lite kontraproduktivt. O_o

Nu blev det ju rätt varmt igen tack och lov men vi får se hur det går framöver.

Just duntossor vet jag inte var det finns, men de flesta affärer har i alla fall tjocka termotossor för spädbarn. Vi hade från Po P, men det finns att få tag i på fler ställen.

*kl*
Är det någon som har ett sådant där överdrag till en bärsele/bärstol som kan knäppa ett kort så man SER hur den ser ut?
Har googlat runt men på bilderna jag hittar så syns det inte hur de sitter eller hur de ser ut. *frustrerad*

Jenny

Jag har tyvärr ingen bild när vi använder det , men har du provat att googla bilder? Jag hittade massor av bilder så.

Tror dock inte man får på det över bärstol, men däremot över alla typer av selar o har man en ergonomisk som går att bära p ryggen försvinner ju egentligen behovet av bärstol o sele är ju mycket lättare oxå.

Vi har jättebra luvor till våra som skyddar panna, kinder och haka.
Nu är visserligen våra större, snart 2 och 5½, men det kanske finns till bebisar också. Tänk rånarluva ungefär, går ner över nacke och hals också.

Body, byxor och strumpor/strumpbyxor, fleeceoverall, raggsockor, mössa och vantar klarar de sig bra på om man har överdrag på selen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 221
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 198
Senast: Dorro
·
Utrustning Någon som har nåt bra tips? Det behöver ju inte vara "riktiga" stallkläder då jag tänkt använda dem när jag grejar i stallet samt på...
Svar
11
· Visningar
2 943
Senast: -moa-
·
Hemmet ...är vad jag har inomhus. Jag kan inte duscha för då lär jag förfrysa, jag sitter med raggisar, tjocka tofflor, torgvantar, dubbla...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 875
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar