+16,5 grader...

Sv: +16,5 grader...

Men i Uppsala är det inte nästan 30 minus... De senaste dagarna har det varit runt 15 som kallast och det är ju inte extremt.

Och varmt går det att få, jag har varit i tio olika lägenheter i helgen med öppen ytterdörr (visningar) och de har inte varit kalla :D

Skaffa aldrig eget hus med vedeldning.

Skulle tro att MF har full koll på vilka begränsningar hon har i vedbärande. Jag förstår faktiskt inte vitsen med den kommentaren :confused:

Ang värme med ved så har vi haft varmare hemma än de flesta jag känner som har fjärrvärme, luftvärmepump, elvärme, whatever-värme. Och när jag eller sambon är frusen och dessutom eldar i kaminen kan det nästan bli lite för varmt :angel:

Det har jag och det är aldrig kallare än +20 grader här och "ouppduschbara" mängder hett vatten finns dygnet runt till dusch när än man vill på dygnet :D

En sann norrlanning. :D ;)
Jag har aldrig haft det sa varmt och gott som nar jag eldade med ved.
-10 eller -35 spelade ingen roll.

(Hoppas du fatt ordning pa varmen nu TS)

däremot så får man ju räkna med att när det är 10-15 grader kallare än normalt och då under en längre tid så är det inte konstigt att det kan vara svårt att hålla temperaturerna i faqstigheterna.

Fast hemma hemmma kan vi ha -30 en vecka i sträck och jag har aldrig haft en bostad som inte hållt värmen ändå... Jag har faktiskt aldrig haft kallt eller något sådan föräns jag flyttade söderöver...

Och när jag eller sambon är frusen och dessutom eldar i kaminen kan det nästan bli lite för varmt :angel:
Precis. Pojkvännens familj har vedpanna och jag får sitta i linne hemma hos dem eftersom de gärna har närmare 25 grader inne. Inga problem så länge man lägger på ny ved då och då. Pojkvännen eldar i kamin och där är problemet snarast att det blir för varmt.

Så jag undrar också vad Elektron ville med den kommentaren?

Fast hemma hemmma kan vi ha -30 en vecka i sträck och jag har aldrig haft en bostad som inte hållt värmen ändå... Jag har faktiskt aldrig haft kallt eller något sådan föräns jag flyttade söderöver...

ja men i norrland så är -20 standard på vintern = hus byggs efter de förhållanden både när det gäller isolering men också värmekälla..

har man däremot som i skåne normalt milda vintrar med enbart ett fåtal minusgrader som kallas (generellt) så finns det inget ekonomiskt försvarbart att bygga och dimensionera för -30*c.. det som har varit här vid årsskiftet och januari har varit extremt.. således inte så konstigt...

Det är således en prisfråga.. man har räknat ut vad som är lönsamt och byggt efter det.. och det straffar sig när köldknäppen kommer.

Med tanke på att vi en längre tid har haft -28 grader kallt så tycker jag det är acceptabelt med 16-17 grader inne.
Är man ute ett par timmar i den kylan så är det VARMT att komma in till 16 grader.

Det är inte acceptabelt alls! (Tycker jag) När jag bodde i Norrbotten hade vi ofta neråt -30 och kallare men jag hade aldrig kallare än +20 inne, så vitt jag minns. Iofs är nog husen bättre isolerade där uppe. :angel:

Senast ändrad:

Drar det från fönstrena hos dig? Du kan rulla ihop nån textil löst (filtar, kläder, handdukar etc) och lägga mot fönsterkarmen. Hoppas det blir varmare snart. :crazy:

Välkommen till klubben :D

Bor också i ett hus där det är kallt. Normal temperatur på övervåning är 14 grader på morgonen och brukar stiga till hela 17 grader när man tänt kaminen och vistas på övervåningen.
Själv stör jag mig inte på kylan då jag är så van vid den, har alltid tofflor och benvärmare på mig. Benvärmare hjälper mer än raggsockor har jag märkt.
Införskaffade ett el-element som man värmer upp när man sak få gäster, dom brukar klaga på kylan :angel:

Men mitt tips är, benvärmare!

Vi börjar slappna av när det är 16.5 grader inne :D Förra veckan hade vi 14.4 grader (eller 0.2 lägre) inomhus. DÅ var det kallt :crazy:
Har tätat fönster med bomull och ludd från trosskydd för att paniktäta fönstren :D

Jag skulle dött. Min kropp fungerar inte om det är +20 eller kallare. Jag har ont i alla leder och blir helt orkeslös.

*KL*

Jag skulle aldrig palla att bo i ett hus som är svalt på morgonen när man stiger upp för att sedan elda igång det. Eller kan ni elda på kvällen så det är +25 på morgonen också???? Ni som tycker det blir för varmt när man eldar.

Jag skulle dött. Min kropp fungerar inte om det är +20 eller kallare. Jag har ont i alla leder och blir helt orkeslös.

*KL*

Jag skulle aldrig palla att bo i ett hus som är svalt på morgonen när man stiger upp för att sedan elda igång det. Eller kan ni elda på kvällen så det är +25 på morgonen också???? Ni som tycker det blir för varmt när man eldar.

Vi har panna med stora tankar så värmen håller i sig länge. Som nu när det är runt nollgradigt räcker det att vi eldar varannan dag för att ha cirka 20 inomhus. När det var ner mot -30 eldade vi varje dag och ofta startade vi pannan innan vi åkte till jobbet för att värmen i tankarna inte skulle ha gått för långt ner till eftermiddagen.

Det som gör att det kan bli "för varmt" är när vi eldar för mysfaktorn inne i brasan oxå, men för varmt är liksom inte ett problem :)

Ja, äntligen. Men det förvånar mig inte det minsta om de snart sänker den igen och skyller på att det är något obotligt fel :cool:

Nu har jag faktiskt nästan 21 grader!:)

Pojkvännen, som bara har kamin, måste elda på morgonen. Nu när det är rätt så kallt ute är det ganska svalt på morgnarna. Men jag har större problem med att det blir så varmt när man eldar än att det är svalt på morgonen! Jag gillar ju att ha runt 18 grader inne.

I hans föräldrars hus håller sig värmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka