Kläder inför vintern

Limelight

Trådstartare
Börjar väldigt tidigt att tänka på kläder inför vintern, men bättre att vara ute i god tid :D.

Vad har ni på er vintertid när ni kör hemma?

Jag har börjat köra mina två varmblod, de har sprungit på bana förr, men blev stallda som ridhästar efter och nu tar jag upp körningen som ett bra träningskomplement till ridningen igen, så bara joggas ute i skog och mark är det som görs ;).

Sv: Kläder inför vintern

Skoteroverall håller värmen... Egentligen är det inte vad man har på kroppen, det går alltid att klä sig varmt, det stora problemet är att hitta handskar och skor....

Jag kör med 3-lagersprincipen, underställ, mellanlager som isolerar och ytterst skallager som skyddar. Om det är riktigt kallt har jag ansiktsskydd också. Jag har ett par kängor från Graninge som funkar fint tillsammans med funktionsstrumpor (ski socks av bra kvalitet). Nu bor jag i södra Sverige, vi har oftast inte jättekallt länge men om fötterna har jag inte frusit de senaste åren.

Däremot fingrarna... Blir det en kall vinter igen blir det eluppvärmda handskar, det verkar ju fungera.

Däremot fingrarna... Blir det en kall vinter igen blir det eluppvärmda handskar, det verkar ju fungera.

Va?, finns det, det har jag aldrig hört talas om, det måste vara riktigt skönt om det nu funkar.

För håller med er att fingrarna är inte det lättaste att hållas varmt.
Köpte för ca 4år sedan ett par vinter ridhandskar från Mountain horse och de är faktiskt riktigt varma håller värme än och är inte alls klumpiga som många vinterhandksar är :).

Skoteroverall håller värmen... Egentligen är det inte vad man har på kroppen, det går alltid att klä sig varmt, det stora problemet är att hitta handskar och skor....

Är det inte klumpigt med skoteroverall ?. Har visserligen aldrig haft en sådan på mig, men tanken får det att kännas klumpigt.

hellre klumpigt än att frysa halvt ihjäl. I vintras körde jag i byxor och jacka från mira, stod emot iaf 26 minus, dock kostar de ett antal tusen, men är man i stall där det finns 30 hästar att träna är det väl investerade pengar.

När jag kör mina egna hästar hemma varierar jag kläder efter väder, men har alltid termoställ och byxor och tröja och sedan termobyxor och tjock jacka.

Jo är man i ett sådant stort stall så är det väl investerade pengar, men hemma med 2 hobbyhästar låter det väldigt dyrt ;).

Har inte Finntack haft någon overall som ska vara riktigt bra?, kanske finns kvar har inte tittat på länge...

jag har finntacks overall, den är super. med mjukisbyxor och hoodtröja under har den hållt -34 grader. riktigt nöjd :D

jag har finntacks overall, den är super. med mjukisbyxor och hoodtröja under har den hållt -34 grader. riktigt nöjd :D

Jag köpte en rockard av Isz ( här på buke ), och har bestämt för mig att hon hade en Finntacks overall på sig när jag var där och hämtade vagnen, och den såg inte alls klumpig ut och hon sa också att den var superbra.
Blir nog att införskaffa en sådan =).
Är de dyra ?

har för mig de ska ha en overall som ligger mellan 1000-1500kr och det är ju inga pengar alls.

min kostade ca 600 har jag för mig, på aub*ose i borlänge, dock har jag för mig att dom overallerna var utgående:)

Jag har alltid haft finntacks kläder byxa och jacka. Handskar har jag minst 3-4 par så man byter så fort man kommer in gjorde misstaget första året jag jobbat en vinter och hade bara 1 par handskar = frost skador på händerna:(.
Skor har jag graninge kängor 2 par så man kan byta där med :)

Sen är jag ingen frusen person av mig över lag men ett par rånarluvor gick det allt åt under de kalla årstiderna ^^

Jag är jättefrusen av mig, därför jag redan nu börjar fundera över vinterkläder för körningen, för antar att det blir svinkallt att köra i full fart när det är -25 ute :D.

Ah, Finntack har även byxor och jackor, kanske vore något. Overallen de har är slut i lagret och kommer in i februari såg jag på en sida jag tittade in på. Men kanske fortfarande finns byxor och jacka att köpa till vintern.

Brizy's kläder har ag , sen har jag speedcart med stänkskydd som går ner, och det skyddar fötterna mycket från vinden och därmed blir detinte så kallt....han "underhandskar" och riktiga skoterhandskar om det är riltigt allt...å andra sidan kör jag inte när det är mer än typ 18 grader

Va?, finns det, det har jag aldrig hört talas om, det måste vara riktigt skönt om det nu funkar.

För håller med er att fingrarna är inte det lättaste att hållas varmt.
QUOTE]

Jag hade nog inte överlevt förra vintern utan mina el-vantar!
Inte var de billiga precis men väl värda pengarna så kallt som det var då.:bow:

Senast ändrad:

den funkade dessutom aldelles utmärkt att rida i också ;)

Jag köpte en rockard av Isz ( här på buke ), och har bestämt för mig att hon hade en Finntacks overall på sig när jag var där och hämtade vagnen, och den såg inte alls klumpig ut och hon sa också att den var superbra.
Blir nog att införskaffa en sådan =).
Är de dyra ?

Stämmer, jag har en Finntack och den höll jag mig varm i hela kalla vintern.
Mycket prisvärd :idea:

Hoppas att du fortfarande är nöjd med rockarden :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar