kläder för kalla träningar

sommarminne

Trådstartare
nu när hösten och vintern snart är här undrar jag vad alla dressyrmänniskor har på sig när ni tränar för tränare?
jag tycker det är superjobbigt när man känner sig byllsig och klumpig:mad: när man ska rida ordentligt markarbete och framförallt om det dessutom är för tränare.
så kom med förslag på bra kläder som inte blir allt för klumpigt men ändå varma och goa!
och gärna även bilder om ni har några. kom gärna även med förslag på skor/stövlar

Sv: kläder för kalla träningar

ett bra underställ, mina vanliga stövlar MH SCR3 (hoppstövlen)Lite tjockare strumpa bara i. Brukar ha en stickad polo under, hatar när det dra i halsen.
sen blir man varm när man kommer igång

Tycker man blir varm när man väl kommer igång. Kör lager på lager så är det smidigt att plocka av sig om man blir för varm. En bra underställströja som gärna sitter lite tajt och sen en fleecetröja ovanpå tycker jag är super. Sen kan du ju komplettera med en smidig tunn väst över. Själv kör jag alltid med halsduk, och det värmer mer än man tror:D

Ska jag dressyra "på riktigt" måste jag ha stövlar på mig, annars får jag inget stöd och det kan ju bli lite kyligt om fötterna då, men sån man får ta:p har alltid tjocka strumpor på mig innan och efter så man får upp värmen igen.
När jag bara rider hemma på vintern är det jodpurs med fårskinnssulor i och långa chaps som alltid värmer LITE på benen iaf!

Jag brukar inte frysa när jag rider dressyr, oavsett temperatur ute. Försöker leda istf att sitta på när jag skrittar fram så inte fötterna hinner bli så kalla, och sen blir man ju varm när man väl sätter igång.
Men i klädväg blir det typ ngn tight stickad tröja, ev med en väst över i början. Är det riktigt kallt underställ under ridbyxorna, fast mest då för att det är kallt innan. Stövlar använder jag bara på tävling på vintern.

Värre är det att hålla el titta på träningar. Brrr

Jag har hittat en underbar tröja från Tattini som är supervarm. :love: Den kommer nog användas flitigt i vinter.

Jag kan inte rida med underställ osv. Men ett par rejäla sockor och varmt om överkroppen brukar göra susen.

Jag avskyr att rida med jacka när jag rider dressyr så jag har västar o olika format, tjock dunväst (används i princip bara vid framridning även bra på tävling över kavajen), halvtjock fleeceväst, riktigt tunna västar har jag också ett par som jag använder nu och även på sommaren. Tycker det är snyggt med väst och inte alls klumpigt. Under har jag för det mesta en tunn tröja och t-shirt. Polotröja om det är väldigt kallt. Använder aldrig underställ eller långkalsonger o likn. tycker man blir varm. Läderstövlarna används sommar som vinter men tar bara på dom när jag ska sitta upp springer inte runt med dom i stallet alltså.

Är väldigt frusen av mig..
Polo, fleece jacka och tunn/varmare väst eller tunn jacka beroende på kyla och på vintern har jag ett par läderstövlar två storlekar för stora så jag får ordentligt med plats för tjocka strumpor. Då blir det inte för trångt, för då fryser man ändå :crazy:
Det fungerar jätte bra !!!

Jag kör alltid lager på lager. Mitt i kallaste vintern brukar jag ha hur mycket som helst känns det som. På överkroppen brukar jag ha ett linne underst, följt av underställströja, tunn långärmad, pikétröja eventuellt, sen fleecetröja. Före och efter träning tillkommer det en jacka också. Nertill har jag alltid långkalsonger under ridbyxorna och minst dubbla strumpor. I stallet tillkommer thermobyxor och tjocka sockar.

nu blir jag väl halshuggen men kompositstigbyglar istället för de traditionella i järn.. de blir inte kalla då de inte leder eller behåller kylan.. så fötterna håller sig otroligt mycet varmare..

i klädväg är det underställ, tunn stickad polo, collegetröja och softshelljacka som gäller..
jag har även lagt i tunn mjuk cellplast i skorna, sån plast man kan packa porslin i när bubbelplast är för tjock.. man kan även ha det på ovansidan av handen i handsken.. jag har specielsytt ett pannband sm är brett i nacken och över öronen men smalnar av rejält mot pannan och bara är ett tunnt gummiband längst fram, det passar precis nedanför hjälmen och värmer öronen bra :)

Jag blir alltid jättevarm under ett dressyrpass, men jag ser till att hålla mig ordentligt varm under uppvärmningen för om jag fryser då blir kroppen stel och träningen går sämre.
Jag har på mig mina vanliga stövlar med tjockare strumpor, långkalsonger under ett par lite för stora ridbyxor, ett långt linne (måste ha ett långt linne när jag rider är så mycket skönare), en tunnare tröja, sen fleecejacka och jacka med tunt foder över den. Sen brukar jag ha skrittäcke på hästen som jag har över benen.
Jackan och täcker åker av efter uppvärmningen.

En tightare fleecejacka är perfekt att ha på sig, varmt och mysigt men andas så man inte får panikänsla när man börjar bli varm :D

Handskar har jag ännu inte hittat några bra, får på vintern låsningar i händerna när jag rider .. inte kul alls :( Har provat att ha BoT handskar under ett par vanliga, men det hjälper inte alls . .

delvis kl

va roligt att så många har svarat!
jag ska nu införskaffa mig underställ, fleecejacka och tunnare väst förstår jag! hade varit kul att se lite bilder på er med era kläder:D

piquer har skitfina( och skitdyra :angel:) fodrade risbyxor...alltså helt vanliga ridbyxor fast med fodring...inga klumpiga täckbyxor alltså!

Jag ser ut såhär:

Underställsbyxa, skidstrumpor ovanpå det, ridbyxor, ridstrumpor, kängor utan stålhätta (ridstövlarna blir det bara på tävling när det är kallt, har förfrusit tårna en gång det räcker för mig :crazy:)

Underställströja, ev. fleecetröja ovanpå det, Kyra K ylleväst, Kyra K vinterjacka (kort modell). Tar av jackan efter framskrittning.

Riktigt kallt eller om jag rider fram ute så blir det även min möss/halsduk, ser ut som en mössa utan toppen :p

Själv behöver jag tips på ett par varma tunna vantar.

Jag är en riktig fryslort! Jag har Mountain Horse rimfroststövlar som är jättevarma. Klarar det mesta, men om det är -10 ute så har jag dubbla yllesockor i. Har Pikeurs vinterfodrade ridbyxor, helt underbara så här års när det inte blivit helt kallt ute. Men de räcker inte när det blir minusgrader, då har jag långkalsingar och termobyxor och ett fårskinnssadelöverdrag - skönt att sitta i. När det blir som kallast (förresten rider jag aldrig om det är mer än -15) typ -10 då skrittar jag bara. Har då stora Hestra skidvantar. Lite klumpiga men det funkar ändå. Jag har en "lätt/smidig" kort Anky vinterjacka som är toppenvarm, den räcker alltid till!

Hmm ser nu att det står "Kläder för kalla träningar"! Ber om ursäkt, jag beskrev ju kläderna för min hemmaridning! När jag tränar så är jag alltid i ridhus och de är hyfsat varma. Då gör jag i ordning allt i stallet med "vinterutrustningen på", sen springer jag in och byter till de tunna fina ridstövlarna och tar med mig Roeckls fodrade tunna ridhandskar. Tar av mig termobyxorna och har bara "finridbyxorna" på mig! Sen åker vi iväg. Efter träningen får man snabba sig hem. Bra det finns rumpvärme i bilen!

kl

Jag börjar frysa i slutet av augusti typ, så jag har ridit med underställ ganska länge redan. Har ett fantatiskt i tunn fleece som känns som en andra hud. Annars brukar jag ha ett par over-knee-strumpor som går upp på halva låret när jag tränar dressyr. Kan dras upp hela vägen under framridning och sen drar jag bara ner dem över ridstövlarna när/om de blir för klumpiga att ha på låren. Lager på lager med tunna tröjor - ett långt linne, fleece-underställströjan, en tunn stickad tröja, en tunn fleece-halsduk, en väst och en jacka över det. Så skalar jag bara av lagren allt eftersom jag börjar bli varm.

Händerna är dock det ständiga problemet.. har inte hittat några vantar som både går att rida finlir och hålla fingrarna böjbara i. Har en massa olika skidvantar o dyl vid stallarbete & uteritt men tycker de är helt värdelösa att rida dressyr i.

Jag är nog inte så frusen av mig, skulle svettas ihjäl om jag hade på mig så mkt som många här skriver :o Äger inte ens underställsbyxor hehe.

Jag har gärna en rejäl jacka som åker av när man blivit varm. Har ca 30 min ridväg till ridhuset så när man kommer dit tar man av sig + hästens eventuella ländtäcke. Halsduk eller polotröja är dock skönt att ha, blir så kallt om hals/nacke annars.

Underställströja med krage + hoodie eller liknande duger utmärkt till mig. På benen; tjockare ridbyxor, tjocka strumpor (helst inte dubbla strumpor, usch) och skor + leggings eller stövlar om man ska träna seriöst. Hellånga chaps om det är iskallt eller snö/regn. På ridbanan har jag gärna mina tjocka, härliga dunväst, men det blir lite väl varmt i ridhus.

Jag hittade ett par jättehärliga på Eko, men de var slut i min storlek såklart! Det var Jacson i likadan modell som Roeckl, med greppvänligt material. Fodrade med fleece eller liknande, superhärliga! Men kanske inte varma nog?

Till alla er med frusna fötter: köp plaststigbyglar!!!! detta är ovärderligt, jag kör med det hela vintern, jag fryser aldrig om fötterna. I mina skor/stövlar jar jag även en skidstrumpa med thermofunktion! detta är super då vi inte har något ridhus :) vet att detta inte har något med tråden att göra, men det handlade ju om kläder så jag tänkte varför inte:P

MVH fLisa

Och jag tycker inte att det blir ngn skillnad alls med plaststigbyglar... Men så är mina fötter extremt frusna av sig också.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka