kläder för kalla träningar

Sv: kläder för kalla träningar

Undeställ, både över och undertill!
Två eller tre par sockar och ridstövlar.
Ridbyxor, gärna fodrade.
Tjock tröja
Halsduk
Väst
Mössa :angel: (och/eller hjälm)
Tunt fodrade handskar (bara lite luddig insida).

När jag värmer upp har jag alltid jacka också men den brukar kunna tas av när man kommit igång.

BSDC - du skrev om over-knee strumpor. Har du dom alltså utanpå ridbyxorna? Är det som långa benvärmare som du har över knäna? Googlade lite men det såg ut som om det är fötter på over-knee strumpor. Det kanske kan vara något för mig!

*kl*

Ngt som är oumbärligt för mig när jag tränar är min BoT-fuskpolo, den värmer hals & nacke så att jag håller mig mjuk utan att göra mig svettig. Den i kombination med mina getskinnshandskar & ullsockar så är jag varm och go en hel träning igenom :)

Jag kör på over-knee med fot på, alltså som en extra socka över mina vanliga strumpor. Det är superskönt att dra upp dem över låren i skrittpauserna! :D

Sommarminne: Oj, vet inte.. fick mina i present nån gång. Men skulle tro att det borde finnas på större sport- och fritidsaffärer. Kan kolla upp vad märket på mina underställ heter och pm:a!

Chili: Tack för tipset, måste absolut undersökas! Problemet är att jag verkligen behöver kombinationen smidig och supervarm i en och samma handske, för om jag fryser så totalstelnar mina händer till min stackars hästs förtret och varför jag helst inte vill finrida i tjocka termovantar säger ju sig självt.. =P

Och jag tycker inte att det blir ngn skillnad alls med plaststigbyglar... Men så är mina fötter extremt frusna av sig också.

jag har inte en jättefrusen kropp. brukat t.ex ibland på vintern bli så varm att jag endast har underställströja på mig mitt i vinten när jag rider dressyr (kan ju tillägga att jag bor i gbg där knappt snö och minusgrader existerar!)

*kl*

På träning blir man ju varm :) Jag rider året runt med Easy Rider Steel och shortchaps (har bar stövlar när jag tävlar). Ett par vanliga tunna strumpor i och ett par tjockare termosockar över. Vanliga ridbyxor (jag klarar inte av buddla byxor!). På överkroppen en tunn stickad lågnärmad polo och en tunn stickad långärmad v-ringad tröja. Vanliga, tunna handskarna som jag har året runt. Funkar finfint :) Öronen fryser jag aldrig om om det inte blåser stom och är minus och vi är ute och skrittar i skogen.

Dock har jag en tjock dunväst och en stor Fristadsjacka och vinterhandskar (de jag rider med hemma under vintern) + mössa när jag lastar o klär på/av pålle, då fryser jag järnet (iaf före). Men jackan åker av efter framskrittningen/lite trav och sedan byter jag handskar och tar av västen när träningen börjar.

Hemma kompletterar jag med de vintertid obligatoriska benvärmarna jag sätter över knä/lår, får så jäkla ont i knäna när det är kallt annars (rider alltid ute hemma).

Termounderställströja och en "hood-tröja utan luva", eventuellt långkalsonger under ridbyxorna om det är kallt, och ett par vanliga strumpor i ridstövlarna. Jag fryser sällan om fötterna när jag rider för tränare, att däremot klara sig igenom en tur i skogen är.. HEMSKT.

Kan tipsa om Wolf-termounderställ med långkalsonger och trlja, har ingen aning om vart det är köpt, men det har gjort mina tre senaste hästvintrar så mycket varmare! :laugh:

*kl*

På träning blir man ju varm :) Jag rider året runt med Easy Rider Steel och shortchaps (har bar stövlar när jag tävlar). Ett par vanliga tunna strumpor i och ett par tjockare termosockar över. Vanliga ridbyxor (jag klarar inte av buddla byxor!). På överkroppen en tunn stickad lågnärmad polo och en tunn stickad långärmad v-ringad tröja. Vanliga, tunna handskarna som jag har året runt. Funkar finfint :) Öronen fryser jag aldrig om om det inte blåser stom och är minus och vi är ute och skrittar i skogen.

Dock har jag en tjock dunväst och en stor Fristadsjacka och vinterhandskar (de jag rider med hemma under vintern) + mössa när jag lastar o klär på/av pålle, då fryser jag järnet (iaf före). Men jackan åker av efter framskrittningen/lite trav och sedan byter jag handskar och tar av västen när träningen börjar.

Hemma kompletterar jag med de vintertid obligatoriska benvärmarna jag sätter över knä/lår, får så jäkla ont i knäna när det är kallt annars (rider alltid ute hemma).

snyggt:rofl:

Underställ och sedan en sådan där tunnfleecetröja över funkar toppen när man kommit igång. Innan man kommit igång brukar jag ha en skaljacka eller en tjockare jacka över om det är riktigt kallt. Är det super kallt, runt minus 20 så har jag en tjock fleecetröja som inte är riktigt lika klumpig som en vanlig.
Inhandlad på börjes när de va rea på horse show förra året. Den är super varm.. dock är det inte jätte skönt när det är snöstorm ute eftersom det blåser igenom.

Bild borttagen av moderator.

Under har jag ju underställ under ridbyxorna och så har jag hittat lite tjockare ridstrumpor, sen drar jag på mig en raggsocka och kör på jodpushs. Ska jag bara ut i stallet och stöka ensam drar jag på mig ett par super stora kängor... de e great att ha stallet hemma ibland så man slipper skämmas för att man ser ut som hej kom och hjälp mig. :p

I år har jag inhandlat en sjukt skön jacka från hööks som jag är svin nöjd med förutom att den väldigt lätt blir smutsig och det går inte att skölja av den som jag trodde. Perfekt att ha på väg till ridhuset och i stallet. Vattentålig är den absolut... hehe jag ställde mig under slangen när jag hällt ner hela jackan med stalosan och jag har ramlat pladask på magen och hällt en hel vattenhink över mig utan att ha blivit blöt. :banana: (Hej klantarsel)
Sen att par termobyxor också som jag inte provat än så länge

Bild borttagen av moderator.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är hemskt att känna sig klumpig när man ska rida markarbete!
Jag är den där lager-på-lager typen som gärna kör med bra underställ på benen, tjockare strumpor i stövlarna och ett flertal tröjor!
Men som sagt, man blir ju ändå varm under ridpasset! Bättre att ta sig tid att ta av sig någon tröja eller jacka än att börja ridpasset med att frysa!

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka