• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare miss_strandberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Sambons familj är tokig i kladdkaka. Tänkte pröva och se hur de blir, kanske har liknande på kommande fest. Annars går det ju att frysa också . :cool:
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Låt svalna och gör glasyr av choklad som får smälta i grädde. Låt glasyren svalna en stund i kylen och bred sedan på. Sikte ev florsocker över kakan.

Ska man värma grädden?

Haha :P
Klart man ska värma grädden!!:idea:

(Lite trött här)
 
Senast ändrad:
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

De är ute ur ugnen nu, ska bara kallna... Fast nu är det svårt att se skillnad på dem... Alla är ljusbruna eller mörkbruna
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Jag gjorde en igår..
Och nu är den slut..
Jag har ätit hela själv..Dottern hann med en bit..
Och dessutom småätit den heeeela tiden....
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Nu har jag och min sambo provsmakat dem. :d
Den med vit choklad blev för kladdig inuti och de andra blev snudd på torra och alla kanske blev lite för fluffiga... Får nog minska mjölet nästa gång med ½ dl. Inga problem att jag glömde smörja aluminiumformarna. Den med vit choklad kanske blev för lite mjöl eller så skulle den ha varit något längre i ugnen... Gjorde inget stickprov på dem.... Skulle kanske ha gjort det... De var inne på 200 grader och 35 min.
Första gången jag har gjort kladdkaka! :cool:
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Nu har jag och min sambo provsmakat dem.
Den med vit choklad blev för kladdig inuti och de andra blev snudd på torra och alla kanske blev lite för fluffiga... Får nog minska mjölet nästa gång med ½ dl. Inga problem att jag glömde smörja aluminiumformarna. Den med vit choklad kanske blev för lite mjöl eller så skulle den ha varit något längre i ugnen... Gjorde inget stickprov på dem.... Skulle kanske ha gjort det... De var inne på 200 grader och 35 min.
Första gången jag har gjort kladdkaka!

spela roll?! LANGA HIT!!:love::love::love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Kan inte ni ta kort på det ni gör och lägga ut här så man får dreggla lite!! :love:
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Själv tänkte jag ge mig på att baka Napolionbakelser idag. Blev inget igår.. hann inte med allt.
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Den där lät farligt god!
Kanske ska orka göra något sådant ikväll och trycka i mig...gottegris nummer 1.
 
Sv: Kladdkaka

Med tanke på hur ofta kladdkake-recept kommer upp på buke så kan vi nog utgå ifrån att det är en rätt spridd hobby i hästmännisko-världen, det här med att baka kladdkakor.

Sammanfogade därför en vit kladdkaketråd från Senior med en generell kladdkaketråd från Ungdom och flyttade allt till Hobby/Hem/Trädgårdforumet och hoppas att moderatorn där tänker som jag.


/moderatorn på Ungdom och Senior
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Och så en sak till: Kladdkakor ska vara inne i ca 30-40 minuter på max 150 grader. Långsamt och länge är bättre än snabbt och kort.
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

OK, tack för det! Jag hade ju mina länge, men på den ena funkade det i alla fall inte. Den fortsatte att vara lite för kladdig även när den hade kallnat. På 150 grader då hade mina fått stå längre det du skrev.
Det var en här inne som tipsade om 200 grader och jag gick på det och sedan så ändrade jag lite ingredienserna så att jag fick det med mocka osv.
 
Sv: Kladdkaka

Jag hade nån idé om att man kanske skulle nåla en kladdkaketråd? Det är alltid massa trådar med recept, utom när man ska baka och då skapas det en ny tråd igen!

Min flat mate gör en underbar kladdkaka med vit choklad. Visst blir den söt, men det löser man genom att täcka hela med skivade jordgubbar! :love::d:d
 
Sv: Kladdkaka

Den här gjorde jag i påskas. Tung, maffig och otroligt läcker! Viktigt att låta den kallna i formen innan man tar ut den. Jag kunde inte hålla mig så den gick sönder. God ändå.... :d

Fransk kladdkaka

Blir 8-10 bitar

Du behöver:
2 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
275 g mörk choklad
125 g smör i små bitar
6 st ägg
5 dl socker
1,5 dl creme fraiche (Obs! Inte lättvariant)

Gör så här:
1. Sätt på ugnen, 175 grader. Smörj och mjöla en springform. Lägg bakplåtspapper i botten så blir den lättare att få ut.
2. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål.
3. Hacka chokladen och smält den över vattenbad tillsammans med smöret.
4. Vispa ägg och socker vitt och pösigt och vänd ner chokladblandningen.
5. Rör försiktigt ner mjölblandningen och allra sist creme fraichen.
6. Häll smeten i formen och grädda i 35–40 minuter (om formen är 24 cm i diameter) 175 grader. Ta ut och låt svalna.
7. Lossa kakan försiktigt och låt den vila i några timmar tills den satt sig. Den ska vara kladdig i mitten.
8. Sikta florsocker genom en sil över kakan och servera med grädde eller glass.
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Gäller detta även i varmluftsugn eller ska den vara på längre värme/inne kortare tid istället?
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Tycker att vaniljkladdkakan är jättegod men den blir sällan brqa för mig, alltid FÖR kladdig i mitten så att den inte ens släpper formen. Vad gör jag för fel??? var i ugnen ska kakhelvetet stå?
 
Sv: Kladdkaka, fast med vanilj

Tycker att vaniljkladdkakan är jättegod men den blir sällan brqa för mig, alltid FÖR kladdig i mitten så att den inte ens släpper formen. Vad gör jag för fel??? var i ugnen ska kakhelvetet stå?

Alltså, kära vänner, nu blir jag riktigt bekymrad! Kladdkakor kan per definition inte vara FÖR kladdiga!!! Det är ju det som är grejen! Därför ska man alltid baka dem i en form med löstagbar kant - så att de inte behöver stjälpas upp!

Här kommer receptet på makens paradnummer i denna genre:

Chokladkladdkaka - enligt doktor Niklassons ordination

3 dl finkornigt socker
1,5 dl mjöl
5 msk kakao
1 kryddmått salt
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
200 g smält smör

Blanda de torra ingredienserna och rör därefter ned äggen och det smälta smöret till en jämn smet.
Häll i bröad springform och grädda 18 min i 175 grader.
Kakan skall vara kladdig nästan ända ut i kanten.
(Kakan är då VÄLDIGT rinnig, låt därför stå svalt till nästa dag så blir den perfekt jättekladdig!)

Servera med glass och/eller vispgrädde. (Extra gott blir det om man även har färska hallon till!)
 
Sv: Kladdkaka

Denna gör jag alltid. Supergod!

Rör ihop,
2 ägg
3 dl socker

Blanda sedan i,
125g smält smör
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

150 grader
ca 35 min
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle laga ett recept igår och efter en översättningsmiss från min sida råkade jag köpa och använda ringblomma istället för...
2
Svar
22
· Visningar
722
Senast: sthu
·
Hemmet Söker en ram som är minst 51x51 cm men det är okej med några centimeter till. Har hittat 50x50 men det är för litet för det som jag vill...
Svar
9
· Visningar
297
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
280
Hemmet Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp