Kladdiga ögon

BuenoBull

Trådstartare
Hejsan,

Chico har varit kladdig i ögonen ett tag nu, alltså mer än vanligt "morgongrus". Fick tips att tvätta rent med kokt vatten och bomull och har gjort det ett par vändor (inte alltför flitigt). Kladdet har försvunnit mer men inte helt.
Igår åkte vi iväg och handlade en sväng och Chico fick vara hemma hos en kompis. När vi kom tillbaka och hämtade honom knep han med ögonen, mer med det ena än det andra. Tittade närmre och lyfte ögonlocken och han rullade bak ögonen. (Detta kanske är vanligt att de gör när man lyfter på ögonlocken?) Ringde iaf vet. för säkerhets skull och han sa att det kan bli så om de suttit i drag, tex bil med öppet fönster. Det har han inte men det har blåst rejält de senaste dagran så det är förmodligen därför han ser ut som han gör i ögonen. Till min fråga:

Har någon haft liknande problem? Och använde ni något medel el. dyl. för att rengöra/påskynda "tillfrisknadsprocessen"?

:bow:

Sv: Kladdiga ögon

Du kan prova att köpa noviform (stavas så?) på apoteket. Det är iaf samma som för människor och går utmärkt att använda även på hundar.

Koksaltlösning, steril på flaska och rena kompresser att tvätta med och håll noga koll på ögonen, man kan känna med tummarna över övre ögonlocken för att känna att ögat inte känns svullet eller hårt eller de blivit olikstora.

Fortsätter hunden vara besvärad i ögonen så åk till vet, man ska vara noga med ögon, är så tråkigt när man behöver ta bort ett öga man kunnat rädda om man fått in det ngn dag tidigare...

(inte för att måla fan på väggen nu, men bara för att det är så extra noga med just ögon...)

När min hund haft problem med ögonen så brukar jag badda med kamomilte i några dagar. Om det inte bli rbättre tycker jag du ska kontakta veterinär så det inte är någon infektion som kräver antibiotika salva. Ögonen är precissom någon skrev mycket känsliga och jag tycker inte man ska vänta för länge och hunden är irriterad och inflammerad?

Är dte inflammerad så det är geggigt eller är det bara att det rinner?

Senast ändrad av en moderator:

Det är alltså geggigt. Och slemhinnorna är röda. Ska ner till apoteket idag och pröva Noviform, har det inte blivit bättre om några dagar så blir det nog en sväng till vet. :) Tack för era svar alla! :bow:

Det där med torra ögon måste jag kolla upp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka