Kladd i skapet ?

H

HOLEN

Hej !
En 5 årig Tinker valack, får åter kommande problem med nått svart kladd som rinner ut ur skapet. Har tvättat och sköljt rent men efter några månader kommer det tillbaka. Har någon varit med om nått liknande ? Och vad gjorde ni åt det ?
Tacksam för svar:Susanne

Sv: Kladd i skapet ?

Min har exakt samma problem....han "läcker" liksom fast han dragit in snoppen, så det fastnar kiss i skapet...detta blir som svart gegga som fastnar uppi....
Jag försöker ta bort den så ofta som möjligt, med varmt vatten och mild tvål....sen även plocka lite när jag borstar....
Så här kommer det förmodligen vara hela hans liv....til och från så...han måste lära sig kissa ut allt innan han drar in den, men det verkar inte hjälpa hur mkt jag än säger till ;)

Tack för svaret. Ja dom vill inte riktigt lyssna vad man säger dom små liven. Gjorde rent igår, det luktade apa och det kom ut som små skorvar på svampen när jag tvättade. Ägaren skulle ringa veterinär och rådfråga idag ?

Visserligen var det på våran hund, men han fick förhudsinflammation. Detta upptäckte vi genom att han tvättade sej väldigt mycket just där, och när han inte gjorde det var det kladdigt.

Det kanske kan vara något sånt? Bra idé att höra med veterinären :)

Hej! Min nordsvenske valack har samma problem, det luktar SÅ illa! Men vet. sa at det inte var sjukt, även smuts som man får tvätta bort ibland... Ja, han får leva med det, kanske han vuxer ifrån det med tiden (6 år).

Min är snart 16 och har samma problem, så det är inte säkert att de växer ifrån det...:eek:

Förhudskatarr /-inflamation. Vanligt hos valacker oberoende på ålder. Veterinären kommer förmodligen säga att skapet gärna kan rengöras med vatten o mild tvål.
Stött på flera liknande fall där det oftast blivit bättre efter kontinuerligt tvättande. Kletet kommer dock gärna tillbaka efter ett tag ändå...
Så länge hästen inte verkar ha ont eller är svullen kan du med gott samvete testa att tvätta innan du ringer dit veterinären.

Jag har samma på min häst. Och har upptäckt att olja av något slag är det bästa att göra rent med. Det löser upp och blir mjukt å fint efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 062
Senast: Strandad
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama