T

trolli

Min kallblodstravar valack har jag märkt på sistone att han kliar sig i manen på båda sidor. Han har nött bort pälsen där. Han går på lösdrift och rids/tränas normalt,vilket blir att han blir svettig ganska ofta. Kan kliandet bero på päls-vårvärme-gammal svett? Han har inget eksem. Nån som har någon idé?

Sv: Klåda..

Mitt ena sto, också kallblodstravare, hade enorm klåda vår och höst i samband med pälssättning/fällning. Hon kliade av sig stora delar av man och svans.
För fyra år sedan badade jag henne med PROB schampo tre gånger, och kombinerade detta med att använda PROB olja i man och svans. Dessutom började jag ge henne linfröolja, 1 dl per dag. Det tog inte så lång tid innan klådan försvann, men jag kan inte säga om det var PROB´s förtjänst eller linfröoljans.
Numera har jag tre kallblodshästar, och alla får 1 dl linfröolja per dag året om. Ingen av dem har klåda, de är blanka och fina och har mycket tagel.

Immer

Min isis (svettnisse) kan ibland klia sig ganska mycket på sidan av manen på den sidan den hänger ner, just när det är dags för pälsfällning. Där verkar vinterpälsen sitta kavr lite längre och jag gissar att det blir varmt och svettigt.

Kan också handla om pälsätare, det absolut vanligaste stället som blir angripet är på halsen och företrädesvis pälshästar. Jag sätter en hatt på pälsätare, vore det svett hade hästen kliat hela kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka