Jamtland

Trådstartare
Någon som har några bra huskurer eller tips på bra medel mot klåda?! Jag håller på att bli tokig... Är gravid och har drabbats av högt blodtryck, detta gör att jag svettas JÄMT . Förmodligen är det därför jag har en svampinfektion som inte går över, har använt Pevaryl i stort sett hela tiden i två månaders tid, samt kört kurer med Lactal.

Undviker att klia mer än nödvändigt, men ibland MÅSTE man ju... ;) Ser inte direkt fram emot att hiva ur mig någon unge med tanke på hur skört och ömtåligt det känns där nere nu... :(

Sen har jag även klåda där lårens insida möter kroppen (vet inte vad det heter) beror nog också på att jag svettas så inihelvete... Byter trosor flera gånger per dag för att jag svettas, men nu har det gått så långt att jag måste smörja in med ett tjockt lager idominsalva för att överleva dagen.

Någon som har några tips?! Är iofs "bara" två veckor kvar tills bebis ska ut (bf 8/9), men det lär ta ett tag tills det stabiliserar sig ändå...

Jenny
 
Sv: Klåda

Jag har svamp med jämna mellanrum med, och jäklar i havet vad det kliar/svider/irriterar! Kör en kur med Pevaryl, engångstablett+salva tre gånger om dagen. Däremellan har jag ACO creme intim, den svalkar vid själva attackerna...


Att tvätta underlivet med barnolja är en hit med, det lindrar lite och mjukar upp huden, det är ofta det jag har problem med, att huden är så skör. Använder aldrig tvål, tajta trosor eller byxor, går naken så ofta som möjligt för att lufta (kjol utan trosor är bra).


När det gäller övrig klåda brukar jag badda med klorhexidinsprit, fast inte där huden redan är trasig då..... men om det "bara" kliar kan det lindra lite. Bada är bra med, jag lade mig i badet senast för en timma sen, badolja, lite fotsalt och mera badolja. Det gjorde susen!
 
Sv: Klåda

Som gravid bör jag inte använda tabletterna, men gissa om jag tänker införskaffa om detta fortsätter...

Glömde skriva det innan, använder massor med barnolja under dagen! Det konstiga är att barnoljan gör att det kliar MER i "lårvecken", så där måste jag använda idomin.

Sen är jag lite överviktig (hade 8 kilo extra innan grav också) så om jag går utan underkläder så "skaver" låren mot varandra (är det inte det som kallas ridbyxlår?) och det blir ÄN jävligare. Sover näck på nätterna, men då måste jag ha något (typ en handduk eller lakan) mellan låren för annars blir jag så jävla svettig...

Ska införskaffa ACO cremen p¨å månadg, finns den på apoteket?

Jenny
 
Sv: Klåda

Jag är ju också gravid, och blev rekommenderad just pevaryl:eek:! Konstigt..... Frågade både barnmorskan och personal på apoteket om just det.....



Cremen finns på apoteket ja, och den är toppen tycker jag, lindrar ordentligt och blir inte jättekladdig där man har den. Barnoljan använder jag mest vid tvätt bara och så klappar jag bort överflödet med handduk efteråt, för jag upplever att det blir för kladdigt, och så kliar det av kladdet liksom.

Jag är också lite tung från början, ca 15 kg + hade jag nog innan de 10 jag nu lagt till, så mina lår är också lite "skaviga", men de har lyckligtvis inte ställt till så mycket besvär för mig. På nätterna kan jag känna av att det blir varmt och skavigt, men oftast fungerar det att lägga min knäkudde lite längre upp än vanligt så det kommer lite tyg mellan låren.

Kom på en sak till, Avalonpuder eller vad det nu hette är ju bra mot röda barnstjärtar, det kanske kan fungera på skaviga lår?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp