Klåda i / runt skapet?

M

Minus

Har en valack som de senaste veckorna börjat ligga och klia magen, har jag trott. Men idag såg jag att det inte är magen utan i och/eller runt skapet han kliar.
Han har lyckats få som ett skrapsår, som jag idag tvättade rent. Ingenting syns, inga utslag eller likande. Verkar inte ha ont eftersom han inte bryr sig när jag pillar och smörjer.
Någon som har något tips på vad det kan vara och vad jag kan göra?
Har varit i kontakt med vet. som ville avvakta tills nästa vecka, men jag är rädd att det ska bli inflammerat.

/ Frågande Minus.

Sv: Klåda i / runt skapet?

Rensar du skapet regelbundet då? Annars ligger ju smuts och avlagringar därinne och kliar på dom. Man måste gräva ut rejält ibland, hellre ofta. De flesta hästar tycker det är skönt med.

Tack för svaret.

Nej det gör jag inte, eller jag tvättar av när jag tvättar honom i övrigt och kollar att det ser ok ut. Har alltid hört att man inte ska gräva runt för mycket, att det gör mer skata än nytta.

Hej min häst gjorde precis likadant så vet sa till mig att tvätta med lactacyd tvål men då fick stackarn sår så det gjorde jag inte om men tvätta med vatten nån gång i månaden kanske mer sällan beroende på häst och hur mycket skit som finns där. Man ska tvätta dår ibland annars kan de få svamp infektion där som din har fått likaså min hade. Det är inget farligt men det kliar för de precis som det kliar om vi får nåt liknande :D . Du kan även gå in på www.hasthalsan.se hon säljer speciella tvålar man kan använda till intim hygien med aloevera har det och tvättar nån gång med det. Om du kan få tag på hästägarens örtabok så står det om att tvätta skapet och vad man kan rekommendera ´vid tvätt. Så tvätta över helgen nu varje dag i ett par dagar så lär han nog snart sluta klia sig där och du slipper ta ut vet. Här finns även en del trådar man kan läsa om liknade problem och vad fler rekommenderar. Undrar du nåt pm mig

Ja, jag får fortsätta tvätta under helgen och hoppas att det ger med sig. Är det någon som vet om det är vanligt med svampinfektioner?

Hästar borde ju kunna få svampinfektioner på samma sätt som vi människor kan få det.

Min f.d valack tvättade jag skapet på en gång i månaden, då samtidigt som badet var, han hängde själv ut paketet och stod bara och tyckte det var gott, kan tänka mig hur det kliade. Första gången jag gjorde det efter köp så var det fruktansvärt mycket skit där, och det luktade inte gott. De första två månaderna tvättade jag så fort jag kom åt och stanken försvann därefter likaså klådan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Retina
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 724
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård