Klacksporrar!

Got2Be

Trådstartare
Finns det några buke-människor som använder klacksporrar?:)
Kan ni inte slänga in nån bild på era, gärna "in action" också, alltså när ni rider:)
Jag fick prova ett par för några månader sen, blev kär och beställde ett par som jag fick hem idag.:bump:
De sitter jättebra, beställde korta men dem känns ändå lite långa, men det är nog en vanesak.
Men jag vill se era klacksporrar!:banana:

Så släng in bilder och berätta vad ni tycker om dem!:banana:

Sv: Klacksporrar!

Min har s.k. svanhals och jag gillar dom bättre än dom flesta andra typer.....

Min har också svanhals.
Varför tycker du att dem är bättre än andra typer?:)

Jag är nyfiken på klacksporrar och har velat pröva, men måste kika på mina skor för att se om det finns någon "skåra" först :p

Eftersom jag rider ponny så behöver jag sporrar som "når upp" så jag slipper dra upp hälen.

Fast numera behöver jag egentligen bara visa att jag har sporrar så tror han att jag kan komma åt honom så han reagerar utan att jag egentligen kan röra honom :D

= när jag satt mej tillrätta i sadeln drar jag upp benen och trycker lite lätt med sporrarna för att säga att jag har dom.

Gör jag inte det och han sen blir seg och inte vill jobba och jag lägger till sporren blir han riktigt putt på mej och tycker jag är oschysst som inte visat dom tidigare och då gör han visserligen det jag ber om men han svischar med svansen hela tiden för att säga hur taskig jag varit.... :D

Mattes gullegryn :love:

Ja precis, därför är dem väldigt bra.
Därför har jag funderat på hur dem är när man rider en stor häst och "inte behöver" nå upp... Använder du dem när du rider hästar som du når på ändå?

Eller gör som jag och många andra "dressyrryttare"....

Vi sätter sporrarna så lågt det bara går och rättar till sporremmarna så dom sitter bra.

Sen jag började med att ha sporrarna så låga tycker jag det känns helläskigt att ha sporrar "normalhögt".......

Jag har också klacksporrar som man fäster i skåran utan remmar, men jag tycker dom har en tendens att trilla av och så måste man stanna och leta efter dom på backen... :mad:

Skulle dock gärna vilja ha gammaldags klacksporrar med en pigg som man spikar fast i klacken, men det kräver att man har antingen träklackar på skorna eller hårdgummiklackar som är helgjutna så spikarna har något att fästa i....

Har jag sporrar har jag dom ALLTID där nere oavsett vad jag rider för häst.... :D

För man ska ju ändå inte sitta och "hacka"/tutcha hästen hela tiden :)

Eller hur ? :D

Mina har inte ramlat av, tycker att dem sitter jättebra!:o Och jag har inga remmar... Men vem vet, det kanske drabbar mig med:p

Ja men precis så tänker jag med, behöver jag använda dem så kan jag ju det ändå! Har bara läst att vissa tycker att dem är "dåliga" just av den anledningen att du inte kan bestämma höjd... Men som du säger man ska ju inte sitta och hacka hela tiden! Jag tycker att det är skönt att dem sitter så långt ner, för då kan jag använda benet och vaden utan att sporren sitter för högt upp och jag oavsiktligt råkar peta hästen med den.

Det är en smart uppfinning, men skorna nuförtiden är ju inte gjorda för dem:p

Upptäckte att jag inte har några bilder där man ser hur sporrarna sitter inscannade så denna får duga...
Men ser i alla fall en smal silvervit strimma i klackhöjd
333078.jpg

Får se om jag kan fixa bättre bilder nästa gång jag rider...

Jag köpte mina klacksporrar med trissa i en westernaffär under ett besök på dom stora westerntävlingarna på High Chaparral....

Ja det är ju det jag menar också:p Jag är t.ex. kort, och rider jag en stor häst har jag ju hellre sporrarna lite längre ner... jag var nog otydlig;)

Westernryttare har sina sporrar på klacken och så hade jag med när jag red western om jag red med sporrar. När jag började rida dressyr med vanliga "engelska" sporrar så kändes det sjukt konstigt att dom sitter så högt upp. Skulle vilja sätta dom på klacken men visste inte att det fanns sånna? :)

om det är sånna ni menar alltså ;)

Ja, klacksporrar trycker man bara på precis ovanför klacken:) skitsmart!
Min har dock svanshals som gör att själva sporren kommer lite högre upp, men inte mycket:)
Älskar dessa sporrar eftersom dem är lätta att sätta dit och jag tycker också att "vanliga" sporrar sitter så högt upp!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
314
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
791
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka