Kittlig... Hur ska jag göra

S

slayer

Min häst är väldigt kittlig på undersidan av magen och måttar efter mig om jag råkar komma nära. Vad kan jag göra för att få henne lugnare och sluta sparka? Det värsta är att jag blir rädd att hon ska träfffa någon då jag har barn och andra djur nära mig när hon hanteras. Snälla hjälp
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

en ide kan vara att fästa typ en uppstoppad handske på ett skaft så du på avstånd kan vänja henne vid beröring under magen. kör roterande rörelser och avansera till de känsligaste områderna. det är viktigt att man inte straffar hästar med fysiskt våld när de säger ifrån pga obehag, då finns risken att de blir aggresiva. lycka till!
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

Borsta inte för löst, då kittlas det mer.

Om du måste ta bort lera t ex ta bort den med handen istället för borste så kanske hon är lugnare. Hon kan till och med tycka att det är behagligt och slappna av. Försök att få henne avspänd vid borstning, då kittlas det mindre.

Jag har själv en häst som tidigare gick fram och tillbaka och högg i luften och viftade med fötterna när jag borstade henne under magen, som numera står och halvsover och låter mig göra nästan vad som helst.
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

Som sagts ovan, stadiga mjuka tag. Inte alltför hård borste om det är det hon protesterar emot.

Vårat sto var väldigt strulig med det där när vi fick henne, veterinären hade knappt kunnat böja henne bak för hon bara sparkade :crazy:
Vi har jobbat med att oberört borsta vidare när hon hållit på. Noga med att inte killas eller ha för hårda borstar. Klappat och tagit mycket på henne medan man är beredd att kliva undan om hon börjar svänga på baken men utan att för den skull sluta beröra henne!
Det tog inte lång tid innan hon slutade bråka, jag tror att det i hennes fall handlar om integritet. Hon tyckte väl inte att vi hade där att göra :crazy: men när vi nu envisades utan att bråka med henne så gav hon sig.
Och på sommaren upptäckte hon ju snabbt vad skönt det var att få tuttarna insmörjda med insektsmedel :idea:
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

Min valack är kittlig under magen och vid baknäna,han kickar inte men ser super irriterad ut,slickade öron och kan tjuta till,har hänt att han varnar med någon bakhov,han gillar inte när man står och små smeker med mjuk borste eller tar på honom med för "mesig" hand,han gillar hårdare borstar och att man tar i honom ordentligt:D
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

ha en bra borste.
har hållt på med många ston som varit kittliga etc, och det första jag fick göra med mitt eget sto var att byta till en lite dyrare, lyxig ryktborste.

sen märkte jag att det gällde att hitta den fina linjen mellan att borsta för löst, för hårt eller lagom. för löst kittlas, för hårt gjorde ont, men lagom hårt, följsamt och mjuka rörelser så man inte "stöter till" någonstans på hästen funkar bäst..

sen skulle jag dessutom markera att jag inte tolererar att hästen måttar en spark åt mig.
mitt sto var ganska sparkigt, och ville gärna stå och vifta med bakbenet i luften.. jag brukade knacka på låret på henne (får ofta bakbenen att åka när "per automatik" ) och gräla/ryta lite åt henne..
samma sak gör jag när medryttarhästen markerar att jag kommit åt något känsligt ställe (typ tar för hårt med ryktborsten som sagt) och gnirpar lite och viftar med tänderna.. då morrar jag tillbaka och visar att jag inte tolererar tjafs.. självklart tar jag också reda på varför, tycker hästen något är obehagligt så är det upp till oss att eliminera obehaget...
 
Sv: Kittlig... Hur ska jag göra

Om jag får vara lite elak - utan att mena att vara elak...:crazy:

När en häst visar en sån tydlig respektlöshet att den till och med måttar med hoven ser jag det som ett klart ledarproblem.
Jag skulle se till att träna ledarskapsövningar till tusen så hästen vet var skåpet står.
En häst ska inte över huvudtaget befinna sig i din zon utan att du tillåter den det - en lyft hov är ett allvarligt tilltaget hot anser jag!

Kika på NH-forumet där finns info om 7-games som är mycket bra ledarskapsövningar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp