kissing spines

miamiSwing

Trådstartare
Líte frågor om det?
Är de allvaligt fel?
Är de dumt o ta hem en häst på foder om den har KS?
Nå speciellt man ska tänka på om man ska kolla på en häst med KS?

Sv: kissing spines

har hästen KS har dens tornutskott växt ihop. hästen mår bra av att röra på sej hela tiden, är bra om den går i stor hage, den bör även ridas iform för då kmr tornutskotten längre ifrån varandra. Skullle inte låna en häst med det vad jag har läst här på buke så är det många som verkar ha fått avliva sin häst pga KS. :(

Många hästar har KS utan att det märks och har någon betydelse för hästen!
Viktigt när man vet om det är att träna ryggmuskleran tex tömköra i låg form m.m

Tycker gått du kan ta hästen på foder, hade däremot funderat flera gånger innan ett köp (men det beror ju på vad man ska ha hästen till)

Vårt sto har KS. Det började med att hon stannade på hinder, kom inte ens runt en 70 bana. Hon ville verkligen hoppa, men precis i avsprången ångrade hon sig, för att hon visste att det gjort ont. Behanlades i Helsingborg 2 gg. Därefter tog vi föl på henne.....

Min pålle har KS när jag fick veta trodde jag först att det var kört:(. Men efter behandling (som den svara bra på) och mycket träning av ryggen har min häst en helt annan gång.:banana:
Jag jobbar mycket med tömkörning, låg form stretching. Det är viktigt att hästen jobbar med ryggen och är avslappnad i ryggen.

Har hästen bra rygg musklatur skulle jag prova att ta hem den. Du får var noga med att den jobbar rätt, är avslappnad och inte tappar ryggmuskler. Det behöver alltså inte vara några problem alls om den bara jobbar rätt !!

Min häst som jag har haft i sex år har ks. Jag upptäckte det några månader efter köp och efter lååång behandlingstid är han nu fullt ridbar. Tömkörning, tömkörning och åter tömkörning för att hålla ryggen i gång. Opal får ont om han står utan täcke i regn/kall blåst och då går han inte att ridas på några dagar. Det är en del pyssel med en ks-häst då de inte kan ställas av på längre vila utan alltid måste ryggtränas. Ridning i skogen utanför stigar är jättebra! Skriv gärna till mig om du vill veta mer :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Cs218
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring