Kissing spines....

P

plommomgurkan

Nu är det så att min häst fått kissing spines. Han har intilliggande tornutskott.
I april fick vi åka akut. Han har fått smärtstillande å behandling med laser. Han blev jättebra i ryggen, jag fick tillåtelse att skritta honom igår. Vi skrittade i 20 minuter. Idag ömmar han över ryggen precis som i april. Jag blir så ledsen.:cry:

Finns det någon som har liknande erfarenheter, lite råd å tips vet inte hur jag ska göra.....
Idag har han fått metacam utskrivet hoppas det hjälper. Men jag vill ju ha en fungerande häst... Har redan lagt ut 10 tusentals kronor på nya sadlar vet.kostnader m.m

Hoppas jag kan få lite hjälp:confused:

Sv: Kissing spines....

vet inte så jätte mkt min ET började prata om att min häst kanske hade det för han ahde ne hälta som flyttade på sig (men tror inte det endå för efter hennes besök så an han ändrat på sig) iaf så berättade hon att de ska hållas igång och helst inte behöva st och vila på sommarbete och tappa msukler och kondition. Bra om de går i stor hage så de kan röra sej och ska arbetas iform så de höjer ryggen då kmr tornutskotten längre ifrån varandra än om de år och spänner sej sänker ryggen då kmr de närmare varandra.

Hoppas du fick lite svar finns säkert nadra som vet mer

Tack för svaret. Han tömkörs 6dgr i veckan å går på stora hagar nu.
Men då ömmar han inte det var först när han fick belastning å jag väger 60 kg.

Jag hoppas verkligen han blir bättre för jag verkligen älskar denna häst.:love:

ja hoppas det fungerar för er :) men vad är det för häst har läst nånstans att de kan bära 20% av sin vikt, låter väl lite väl mkt tkr jag men på en stor häst/stor ponny är ju inte 60 kg nånting.

Beroende på hur mycket och allvarlig det är så kan det hjälpa om du bygger upp ordentliga ryggmuskler genom obelastat arbete precis som du gör nu. Är tornutskotten "bara" täta eller sitter de ihop? Hade en häst för ett antal år sedan där de satt delvis omlott, den fick jag tyvärr ta bort :cry: Vet sa då att anledningen till att han hade klarat sig relativt bra var för att han hade bra med ryggmuskler. Hoppas att det går bra för er!

Tack för alla tips. Ska till helsingborg imorgon för fjärde gången tyvärr känns det som om hans utsikter inte är bra:cry:
Jag har bara kunnat skritta han för hand nu eftersom han gått på smärtstillande, men jag hoppas ju.
Han är ett tyskt halvblod, 1.58m i mankhöjd å väger för närvarande ca 440kg, alltså inte så stor. Vad jag har förstått min veterinär som är dansk :D å papper så ligger de inte på varandra utan en bit i från. men han har jättesvårt för att trampa under sig å gå i låg form har lite nerver å spänner sig lätt.

Antar att du har K G i Hbg...? Hon e iaf superduktig när det gäller ryggproblem!
Jag har tyvärr en tråkig erfarenhet av KS häst men även en positiv! Fick ta bort min förra häst för ett år sen pga KS o vi behandlade honom o jobbade honom nån månad mkt från marken men han blev tyvärr aldrig bra igen utan fick tas bort... :cry: Dock köpte jag en ny häst som oxå visade sig ha KS, dock inte lika illa o han har aldrig haft problem av det o fungerar för fullt o hoppas o tränas i dressyr regelbundet utan problem!
Det viktigast med en KS häst är att bygga upp ryggmusklerna, massor med tömkörning/longering/skritt ute i naturen med lång o låg hals osv o sen att de aldrig får vila en längre period! Måste hålla uppe ryggmuskulaturen på dem hela tiden.
Hoppas det går bra imorgon!

Hej! Vad tråkigt med din häst! Hur har det gått? Jag har en tioåring (fullblod) med KS mellan T14-T15. Jag har fått hjälp av en jättebra tränare med att genom tömköring där han jobbar framåt-nedåt och då arbetar med ryggen, han blev symtomfri på ca 3-4 veckor.
Jag fick också tips om attt tömköra över bommar, "Sockerbitar" så det är litet högre, i trav. När jag tömkör ute är det bra att köra i kuperad terräng så att ryggen får arbeta. I vårt fall sa hon: När han har vilat, börja då med tömkörning, och jag rider bara varannan dag, tömkör varannan. Han hålller sig då jättefin i ryggen. Nu sommar har han blivit stående en dryg månad, p.g.a sår och sparkskada, och han har tappat litet muskler. Så nu bygger jag upp musklerna innan jag börjar rida, ca 3 veckor. Hoppas att din häst blir bra!

Hej alla!!!
Jag har glada besked, min häst blev inte utdömd. :D
Hon tyckte han kändes fin vid hans ks, men däremot hade han två ländkotor som gick neråt. Den ena lyckades hon rätta till men den andra får vi vänta med. Han fick smärtstillande å jag fick schema på hur han ska tränas. Det kommer att ta tid men hon sa att han kommer bli helt återställd med rätt träning & kost.
Blev så glad för hon verkligen berömde honom att han var fin & att jag inte skulle ge upp. Bara att kämpe på.
Så efter mycket funderande har jag skickat honom till en vän som rider till hästar, men hon markarbetar honom istället.
Så med lite hjälp ska det nog bli bra. ;)

Det är ju inte alltid lätt att både vara heltidsjobbande & tvåbarnmor + att ha en sjuk häst.:crazy:
Men man måste tänka positivt.
Tack för allt stöd när jag var ledsen å bekymrad ni är bara bäst.:bow:

Aj, jag har inga bra erfarenheter men du har den bästa veterinären om du har Katja Gustavsen. Jag har haft henne med min KS häst. Tyvärr har hon blivit utdömd efter två års kämpande och 13 resor till helsingborgs djursjukhus. Men hon är helt ihopväxt i korset och tät på flera andra ställen så hon har KS i hela ryggen typ från sadelläget och bakåt. Har bara gott att säga om Katja och åker bara till henne i fortsättnigen. Lycka till med din häst!

vad tråkigt med din häst:cry:
Min har bara lindrig form sa hon. De ligger inte emot men väldigt nära och när han inte är riktigt musklad å inte använder ryggen som han ska blir det att de kommer för tätt å då får han ont. Det är lite jobbigt för min eftersom han spänner sig lätt å då blir det fel.

Att han blivit så dålig beror på att hovslagaren jag hade skodde helt fel så han gick på hälarna kan man säga. Nu har han specialskor å trakterna har vuxit till sig å blivit jättefina.

Jag kommer inte heller att byta veterinär är störtnöjd med K.G.
Vi har ändå fått en ny atg klinik här nere å det är tio mil nämre men det bryr jag mig inte om, inte när det gäller ryggen iallafall.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 964
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 743
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023