Kissing Spines

Fd Diabetikern

Trådstartare
Hur märker man om en häst har Kissing Spines? Röntgen?

Vad exakt innebär det att en häst har kissing spines?

Min väninna ska kika på en häst som har just Kissing Spines och jag avrådde henne från att en såka och kolla. Tyvärr min erfarenhet gällande detta är att hästarna inte kommer att hålla och varför köpa på sig problem.

Men började fundera och insåg att jag faktiskt inte har så jättestor kunskap om just KS så ber er nu om råd.

Ni med hästar som har/haft KS hur har de varit? Hållbareheten? Ridbarheten?
Hur upptäckte ni att hästen hade det?

Tacksam för svar

Mvh Diabetikern

Sv: Kissing Spines

köp inte hästen!
kissing spines är precis vad det låter som, ryggkotorna nuddar/skaver mot varann vilket kan orsaka en hemsk smärta hos hästen! även om hästen kanske inte lider idag så kan den göra det i framtiden, och det kan uppkomma många konstiga hältor som följd... sen att hitta en bra sadel till en häst som redan har riktigt dåliga förutsättningar... och att sen kunna rida den, du vet aldrig om den kommer att hålla, hela kroppen hänger ihop och har den redan ett sånt stort fel är risken att något annat går sönder väldigt stort...

Gammeltanten här har det. Hon började tappa bakärran när hon skrittade på lång tygel. Alltså, nästan bokstavligen tappa bakärran, hon höll på att trilla omkull. Alla veterinärer trodde det satt i bakknäet men de hittade inget där. Kollade ryggen" för säkerhets skull" och fick en liten reaktion. Hon röntgades därför och hon är sammanvuxen på undersidan av ryggkotorna i hela sadelstatsområdet. Hon är en väldigt, väldigt snäll häst som verkligen vill vara alla till lags och hon tävlade 1,30 med hovbroskförbening. Då märktes att hon hoppade liiiite till höger och det kollades upp...

Hon hålls igång och går idag MsvB dressyr utan problem. :)

En av mina ponnytjejers ponny hade KS också. Han fick diagnosen både KS (i korsryggen) och spatt. Ett skulle vila och en skulle hållas igång. Den KS blev så illa av att vila att hon inte klarade av att gå i hagen utan smärtsillande. Kort därefter fick de lov att ta bort honom.

Just KS är nog väldigt individuellt och olika från häst till häst.

Spontant: NEJNEJNEJNEJNEJ!!!!!

Efter en stunds tänkande: Aldrig i livet.

Jag skulle aldrig aldrig aldrig köpa en häst med KS, jag vet vilket helvete det är. :crazy::(

Jag skulle inte köpa någon häst som har KS, inte ens kolla. Dom flesta hästar som jag har varit i kontakt med som har haft det har blivit avlivad förr eller senare. En häst går dock som avelsto och det funkar ju bra. Beror väl kanske lite på vad man ska ha hästen till, men som ridhäst skulle jag inte köpa.

jag läste någonstans att ca 70% av alla hästar hade trång rygg och mådde inte sämre för det, men det är ju dumt att chansa...Har själv en häst som har problem av sin KS, och det är allt annat än kul, det kan jag lova..... Det finns ju så många friska hästar där ute!

HeJ!

Angående 70% som har "trånga ryggar". Det är säkert så, de flesta visar ju inga symtom ändå. Hästen detta handlade om hade ju en konstaterad KS och på de flesta hästar röntgar man ju inte för skojs skull, utan för att de har problem. Har hästen redan haft problem och de funnit problem i ryggen känns sannolikheten för "återfall" större.

Kände en häst som gick dressyr till st.george med KS, men hon var väldigt loj och arbetsovillig (redan som unghäst). När ägaren till slut kollade upp henne var hela länden ihopväxt, att hästen ens klarat att gå alls var ett mysterium för både ägare och vet.

/ Lavinia, som vis av erfarenhet aldrig skulle köpa en häst med KS eller liknande förändringar.

Nej det är klart, tänkte inte så långt..(alltså att hästen borde vara röntgad av en anledning:crazy:)

//Järnis, som aldrig mer köper en häst med reaktion i ryggen, oavsett vad distrikts.vet anser det kommer av..

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
528
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 062
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka