Sv: Kissing Spines/Överridande Tornutskott
peter_lundin skrev:
Man ser allt en del på röntgen, det är inte bara fråga om att titta på hur tätt tornutskotten ligger utan man titta också efter ökad bentäthet som tecken på en reaktion.
PL
Javisst, men om du har tätare än normalt, men inga pålagringar eller andra förändringar, så kan du ju inte ställa diagnosen enbart på rtg, så jag menade.
vet hästar som sett rätt okej ut på rtg (dvs 'bara' tätare än normalt) men som lyst som julgranar på scint, och så sådana som på rtg inte alls sett så bra ut (om än inte katastrofalt) som varit 'ren' på scint (och de har man ofta hittat något annat som primärorsak till ryggontet)
Min valack är ingen vacker syn på röntgen (minns dock inte om han har bentäthetsförändringar), och vi pratade oms cint, men vet var mer av åsikten att scinten var mest för att bevisa det vi redan visste. Men när den ändå ligger i samma byggnad så. Dock hade de semester då, så vi fick vänta. Men hästen hade då både vilat, behandlats och misslyckats (protesterat för mkt) med ett ryggrehabprogram.
Nu blevd et ingen scint eftersom jag mha klinikbyte kom åt orsaken - erlichios. Han har aldrig haft ont i ryggen sedan han behandlades för det. (han behandlas dock som en KS-häst förebyggande på veterinärs inrådan, för att inte hans rygg SKA ge problem i framtiden sas).
Han har tätare än normalt mellan alla tornutskott och intilliggande på TVÅ ställen i sadelstaden.
Men vet att de på den andra kliniken tyckte att det är väldigt vanskligt att sätta diagnosen KS utan scint eller bedövningar, och jag har hört det frånf lera håll med.
Men visst, jag har sett fall där det på rtgstadiet varit klart att hästen HAR problem, och scint talat om omfattningen av dessa med. SÅ visst ser man en hel del på rtg, spec om det är 'illa'. Men som sagt, vet de som sett ut som f*n på röntgen (överridande tornutskott etc) som inte lyst ett dugg på scint. Så JAG skulel nog inte 'våga' gå mer på diagnosen utan scint..