Kissing Spines???

Sv: Kissing Spines/Överridande Tornutskott

Tyvärr har ju försäkringsbolagen sista talan när det gäller sånt.
Samma med spatt, de flesta vill inte göra operationer då det inte är säkert att det blir bra.

Många tror ju att det är kissing spines medan dt kan vara en svullnad av tex en ett slag, fall mm.
Många sa att min häst säkert hade det medan vet sa att man måste röntga för att veta å att man inte kan säga att de har det genom att se eler känna på det.

Röntgen är ett måste jo, går inte alls att konstatera det utan bilder. "kissing spines" kan se väldigt olika ut och kan sitta på helt olika ställen från häst till häst. Har sett både väldigt lindriga ks medan andra har gett mig rysningar och undrat hur den överhuvudtaget har fungerat alls.

Vet att Strömsholm också opererar men beroende på hur det ser ut på röntgen och vad för häst=hur mycket ägaren är beredd att satsa. Hur operationen går till beror också på vad röntgen visar. Långt ifrån alltid som de kapar hela tornutskott.
Hur länge de får stanna beror på hur de återhämtar sig. Oftast någon vecka tills man ser att läget är stabilt och hästen verkar obesvärad av operationen.
Kostnad har jag inte i huvudet men kan gissa på 30-50000 inkl narkos och eftervård. (Jfr liknande ingrepp på smådjur)

Kirre skrev:
Röntgen är ett måste jo, går inte alls att konstatera det utan bilder. "kissing spines" kan se väldigt olika ut och kan sitta på helt olika ställen från häst till häst. Har sett både väldigt lindriga ks medan andra har gett mig rysningar och undrat hur den överhuvudtaget har fungerat alls.

Vet att Strömsholm också opererar men beroende på hur det ser ut på röntgen och vad för häst=hur mycket ägaren är beredd att satsa. Hur operationen går till beror också på vad röntgen visar. Långt ifrån alltid som de kapar hela tornutskott.
Hur länge de får stanna beror på hur de återhämtar sig. Oftast någon vecka tills man ser att läget är stabilt och hästen verkar obesvärad av operationen.
Kostnad har jag inte i huvudet men kan gissa på 30-50000 inkl narkos och eftervård. (Jfr liknande ingrepp på smådjur)

Bara röntgen räcker inte! Det krävs scint eller nervblockader på rätt ställe med. Hästar kan se ut som FAN på rtg men INTE ha problem av det, utan problemet kommer någon annanstans ifrån. Sen kan de ha bara en liten förändring på rtg men ha superproblem av det.

Så man ska INTE ställa diagnosen kissing spines enbart efter röntgen. Den säger bara hur det SER UT i många fall, inte om hästen HAR PROBLEM. (naturligtvis finns det fall där man redan på rtg kan säga att det är orsaken, men de hästarna tas oftast bort väldigt omgående för då talar vi sammanväxningar och pålagringar och fan och hans moster)

Man ser allt en del på röntgen, det är inte bara fråga om att titta på hur tätt tornutskotten ligger utan man titta också efter ökad bentäthet som tecken på en reaktion.
PL

peter_lundin skrev:
Man ser allt en del på röntgen, det är inte bara fråga om att titta på hur tätt tornutskotten ligger utan man titta också efter ökad bentäthet som tecken på en reaktion.
PL

Javisst, men om du har tätare än normalt, men inga pålagringar eller andra förändringar, så kan du ju inte ställa diagnosen enbart på rtg, så jag menade.

vet hästar som sett rätt okej ut på rtg (dvs 'bara' tätare än normalt) men som lyst som julgranar på scint, och så sådana som på rtg inte alls sett så bra ut (om än inte katastrofalt) som varit 'ren' på scint (och de har man ofta hittat något annat som primärorsak till ryggontet)

Min valack är ingen vacker syn på röntgen (minns dock inte om han har bentäthetsförändringar), och vi pratade oms cint, men vet var mer av åsikten att scinten var mest för att bevisa det vi redan visste. Men när den ändå ligger i samma byggnad så. Dock hade de semester då, så vi fick vänta. Men hästen hade då både vilat, behandlats och misslyckats (protesterat för mkt) med ett ryggrehabprogram.

Nu blevd et ingen scint eftersom jag mha klinikbyte kom åt orsaken - erlichios. Han har aldrig haft ont i ryggen sedan han behandlades för det. (han behandlas dock som en KS-häst förebyggande på veterinärs inrådan, för att inte hans rygg SKA ge problem i framtiden sas).

Han har tätare än normalt mellan alla tornutskott och intilliggande på TVÅ ställen i sadelstaden.

Men vet att de på den andra kliniken tyckte att det är väldigt vanskligt att sätta diagnosen KS utan scint eller bedövningar, och jag har hört det frånf lera håll med.

Men visst, jag har sett fall där det på rtgstadiet varit klart att hästen HAR problem, och scint talat om omfattningen av dessa med. SÅ visst ser man en hel del på rtg, spec om det är 'illa'. Men som sagt, vet de som sett ut som f*n på röntgen (överridande tornutskott etc) som inte lyst ett dugg på scint. Så JAG skulel nog inte 'våga' gå mer på diagnosen utan scint..

Frågan var dock om röntgen behövdes överhuvudtaget och det gör det. Man scintar ju aldrig en häst utan att ha röntgat först. Scint behöver inte heller nödvändigtvis visa på något upptag trots täta tornutskott och tom förkalkningar vilket leder till att hästen har seriösa problem ändå så visst kan man ställa diagnos på enbart bedövningar, röntgen och symtom. Likadant som du sa, kan de lysa som julgranar och ändå ha brett mellan tornutskotten men då har de ju inte kissing spines heller utan någon annan diagnos.
Scint är tyvärr inte en universallösning på att hitta problem, många gånger är enbart röntgen minst lika bra och många fall tom bättre.

Vid en bedömning av röntgenbilderna så är veterinärerna också noga med att skilja på närliggande tornutskott och kissing spines. Sen kan det finnas förändringar i ryggkotorna som inte är regelrätta kissing spines tex då pålagringar längre ner i själva kotkropparna. Har sett bilder där de varit helt rena och fina upptill men så tar man en bild längre ner och hittar där förskräckligheter.

Kissing Spines/Överridande Tornutskott

Tack för att ni skriver, väldigt intressant att läsa.
För att ge lite mer information:
Vår häst har enl. vet. och röntgenbilder sammanväxta tornuskott
det är i L4 och L5 som sitter ihop (Alltså i Länden ej i sadelläget). Men tittar man på röntgenbilderna ser det ut som om dom endast är närliggande. Mej jag är ju heller ingen veterinär och bör inte bedömma det. Mellan varje tornutskott finns ligamenten, dessa antar jag är förstörda efterom det "gnagt" och bildats ett litet hål mellan L4 o L5. Men enl. information vill man ta kapa dessa två som ett V och att ligamenten därimellan inte "finns" ska inte störa hästen, säger lärare i anatomi.....
Ingen Schint röntgen har gjorts
Det är så lätt att döma ut eftersom det verkar vara en billig variant. Det är därför jag undrar kostnad mm. "Tack till dig som skrev en ca. kostnad" :D Jag undrar ju om jag har möjlighet att själv stå för det..

Till Alexandra W:

Din häst fick alltså aldrig diagnos KS ställd?
Utan enbart erlichios? hur behandlades han och hur kom dom fram till den diagnosen?

Till Alla: skulle någon kunna förklara vad scint (hur utalas?) är och hur det fungerar, har inte fått det riktigt klart för mig...

Har en häst som har fått diagnos KS enbart genom röntgen och den visade för tätt på två ställen, och han har klart problem med det.
Vet. behandlade honom med något som de kallade stötvågsbehandling. Detta var på Stenestad. Tre behandlingar var vi på men sen tyckte jag att det gav inget, ingen skillnad.
Så jag tog ut min equeterapuet igen och så fick hon behandlaigen, det var hon som rådde mig att röntga då hon misstänkte KS- då hans problem återkom. Fick också ett rehabprogram...
Fick sen hjälp av tränare med tömkörning och det guld värt. Numera Alltid täcke på, massage med arnika, har även provat djävulsklo...men kan ej säga nått om det funka eller ej...
Har även kommit i kontak med Rikke Schultz från danmark (både vet och equit ) som nu har behandlat honom två gånger och nu sista gången så tyckte hon att han var mkt bättre :-)
Tyvärr har vi inte lyckats hålla igång pga olika orsaker och det är ett stort problem...men nu ska vi sakta igång igen...om inga mera käppar hoppar i hjulen...

Är det någon som har tips/råd/info så mottager jag dom hjärna!

Om man har vet vård på 50 000 tex, borde man inte få välja själv när en operation faktiskt är nödvändig å man vill ta ut de försäkringspengarna till det?
Vad betalar man annars veterinärvårdsförsäkring till??

Ja man kan ju undra när det gäller veterinärvårds pengarna.
Jag har maximal veterinärvårds försäkring för 100 000 kr.Jag funderar verkligen på varför jag inte kan utnyttja dom när jag betalar en premie. Men livförsäkringen är inte lika hög och då är det väl billigare för dom att avliva :mad:

Visst handlar det om ekonomi för försäkringsbolagen...Men med de KS-hästar jag har hört talas om så har det aldrig varit tal om någon diskussion om operation, de har blivit utdömda av veterinär efter alla undersökningar.

Vad gäller försäkring så vore det väl fantastiskt om man själv fick välja när man ville få ut pengar. :D Nu ser ju inte bolagen på det så riktigt. De bedömmer ju utifrån sannolikheten att djuret blir friskt och att de inte behöver lägga ut mer pengar. Detta är något som förändras hela tiden allt eftersom forskning och resultat går framåt och även bakåt. De är tex mer restriktiva med utbetalningar, om alls vid tex cytostatikabehandling numera, helt enkelt då fler och fler väljer att göra det då det finns tillgängligt för fler men djuren dör ju oftast inom något år ändå.

Ny "modern" teknik ersätts inte heller alltid tex scint, MRI, CT då de helt enkelt inte alltid ger mer än tex röntgen. Oftast krävs remiss från "rätt" veterinär för att få det ersatt. Jag har dessvärre även sett bolagen "utnyttja" djurägare då de tex maxat ut vet.vården och så hamnar man i diskutionen op eller avlivning och bolaget vill inte betala ut livbeloppet om inte op testats först vilket försätter djurägaren i en minst sagt jobbig situation.
Nu hamnade vi ju lite off topic här. :D

Till Break_a_leg: Anledningen till att många ks hästar blir utdömda är nog framförallt därför att operationen inte görs på särskilt många ställen och att prognosen är oviss (pga det lilla antal som opereras). Vill ägarna lägga den tid och det arbete det krävs för att ev få en ridbar häst igen. Vad för ridbarhet får hästen? Att rakt av dömma ut känns fel men beslutet kommer nog oftast fram i samråd med djurägare. Sedan som har diskuterats här finns det nog många som skulle klara åtminstone ett hyfsat promenadhästliv med rätt ridning och uppbyggnad, utan operation. Ibland är även djurägare för snabba att dömma ut enligt min mening.

Till avs: Såg nu att du även frågade hur lång tid operationen tar. Från det att hästen sövs till att sista stygnet sätts tar det ca 1-1.5 timme, ev upp till 2 timmar. Inte särskilt länge alltså om inget ovanligt skulle tillstöta.

Senast ändrad:

Ring några kliniker och fråga, helt enkelt. Det skadar ju inte. Hoppas det går bra för er.
mvh
Lejonelle

Sv: Kissing Spines???

Det kan upptäckas genom diagonal hälta,
problem med övergångar. Hästen liksom hoppar
till och kan inte göra en smidig övergång, stötig
gång. Man kan liksom känna att musklerna i ryggen
inte jobbar igenom helheten.
Ryggömhet
Väldigt vanligt är att hästens lynne påverkas,
dvs. dom är rädda om sig själv, försvarar sig
gärna och blir svårhanterliga. Dessa hästar kan
lätt skrämma ski... ut folk, man kan lätt kalla dom dumma
eftersom man inte vet orsaken till varför dom beter sig så.
"Det finns inga dumma djur bara okunniga ägare" det kan
vara bra att tänka så ibland så man lättare förstår att
något inte står rätt till hos våra älsklingar.

Om problemet sitter i sadelläget brukar dom "rycka med
huvudet vid ridning" man kan få en känsla av att dom
är vassa i munnen och inte vill ta bettet.
En kissing spiens häst mår INTE bra av vila utan behöver
ha sina muskler i arbet konstant.

Sen som många har skrivit, det är väldigt invdividuellt. En del
kan se förförliga ut på röntgen men inte visa symtom medan
en del ser nästan ok ut och har ordentliga problem.

Tvärr döms många hästar ut, man kan faktiskt operera (självklart beroende på diagnos) Strömsholm bla. utför operationer.
Det är viktigt att träffa rätt veterinär, man ska aldrig vara ego utan
alltid sätta hästen i första hand. Men kom ihåg att det är du som
känner din häst bäst, precis som med ett barn kan man se om dom mår bra eller inte. Jag vet vänner som fått hästen utdömd men vänt sig till annan veterinär och har idag en fungerande häst. Även försäkringsbolagen spelar en stor roll där. Det är en kostsam operation. Min uppfattning är att ibland kan dom tycka att det är bättre att betala ut en livförsäkring än att betala en dyr operation.

Men så är det här i världen, våra förmåner för vi alltid söka upp själva det är ingen som berättar dom för oss.
Till sist vill jag bara säga igen, Kissing spiens visar sig så olika på olika hästar.

Sv: Kissing spines

Hej snälla berätta hur det gick med operationen ???? :love:
Jag skulle bli jätteglad för informationen !

Min valack är inte fullt ut diagnosticerad med kissing spines eftersom vi inte scintade.

Han var i maj 01 halt på tre ben och ryggöm. Ingen kunde förklara varför, men i oktober visade det sig att det var erlichios och han behandlades för det och problemen försvann.

Men iaf då i maj så röntgades ryggen och han har generellt sett tätt mellan tornutskotten och intilliggande tornutskott på TVÅ ställen i sadelläget. Vi pratade om att scinta men det var semesterstängt på scinten så vi provade ryggrehabprogram först, som dock fick avbrytas.

Nov 2001 (eller möjligen slutet av okt) behandlades han för erlichios och han har inte haft besvär med ryggen sen dess. MEN.. och ett VIKTIGT men. Sen röntgenfynden i ryggen upptäcktes har jag på veterinärens inrådan behandlat honom som en kissing spines häst. Dvs om det går undvika längre vilor så han faller ur muskelmässigt, alltid skritta fram AVSUTTET i 20 minuter innan jag sitter upp, alltid hålla ryggen varm och varm sadel på varm rygg. Ser till att han alltid bär sig i form, undviker att sitta och skritta på lång tygel (då hoppar jag av och går bredvid istället), travar bara en kort stund under uppvärmningen och kört mestadelen av uppvärmningen i galopp och inte börjar trava så mkt förrän han är uppvärmd.

Jag är närmast rabiat med att inte sitta och skritta på lång tygel, och med att han ska bära sig själv i form såfort jag sitter på. Jobbar mycket i unghästform (dvs lång och låg, näsan framför lodplan ) och se till att aktivera ryggen. Hoppar alltid av om jag ska skritta på lång tygel mer än ett par minuter, och skrittar fram och av avsuttet. Stretchar ryggen dagligen med.

OM det är det som gör att han är symptomfri, eller om han eg inte har problem med sin rygg trots hur röntgenplåtarna ser ut vet jag inte, men jag vågar inte prova att sluta behandla honom som en KS-häst. Han mår utmärkt i sin rygg som det är nu, och jag vill gärna att han ska fortsätta göra det.

Sv: Kissing spines

Tyvärr så dog han under uppvaknandet :cry: Han drabbades av cirkulationskollaps och hans hjärta stannade när han försökte resa sig.

På helsingborgs djurskjukhus kostar op ca 12.000 därtill kommer eftervård. Totalt hamnar notan på 20-30.000.

När Agria vägrade betala stod jag på mig och till slut fick jag igenom att vi skulle betala halva kostnaden var, alltid ngt.

Tyvärr slutade det hela väldigt olyckligt och min häst dog när han skulle vakna efter op. Detta är dock maximal otur, på hbg op de över 1000 hästar per år varav ca 5 inte överlever.

:cry: oj jätteledsen att höra min vän :cry:
vet hur det är att mista en häst
jag har oxå problem med att agria inte vill betala operation på vår häst med KS.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka