Kissing Spines???

jenred

Trådstartare
Kissing spines (sammafogade trådar)

Någon som fått sin häst bra efter denna diagnos, med eller utan op?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kissing spines

Min häst har idag blivit behandlad med cortison i ryggen pga ks. Symtomen var rörelsehälta som blev bättre efter bedövning och trycköm.

Jag har faktiskt fått ett sto utdömt (triangelmärkt) pg av att hon har tornutskott som trycker emot varandra. (sk kissing spines). Det var aldrig tal om någon behandling eller operation för hennes del. Hon hade upplevt en hel del obehag i ridningen eftersom det tog tid innan vi kunde konstatera vad som var fel. Vad jag förstår så är konvalecensen ganska lång efter en operation, men resultaten ofta goda. Min häst går att promenadrida i fri form utan problem. Hon upplever besvär när hon ska gå allt för samlad.

Piggy

Min häst har endast visat hälta, samt att han har svårt för samling i trav

Jag är tacksam för all info jag kan få om sjukdomen samt länkar till bra sidor. Mycket orolig!

Min häst har endast 2 tornutskott som ligger intill varandra, precis bakom manken. Han används normalt till dressyr och har tävlat lätta klasser, hoppas så att han kan komma i tävlingsbart skick igen.

Sprutades m kortison. Nu ska han få antiinflammatoriskt i 14 dag återbesök om 4 v. Ev op om han ej blivit bättre.

Jag känner till två hästar med ks. den ena är ok så länge den hålls igång och inte tillåts tappa muskler och falla ur. Den andra är det värre med, den har gått konvalecent länge och kommer bara kunna promenad ridas. Inte i något av fallen har operation varit ett alternativ men det beror kanske på vilka tornutskott det handlar om :confused:

Min häst har KS. Upptäcktes förra sommaren genom röntgen när vi var på klinik av andra anledningar.
Arbete i låg och lång form, klättra uppför är bra, dock ej nedför. Löshoppa, cavaletti, ut och gå i eländig skogsterräng är också bra övningar.Viktigt att hålla ryggen stark eftersom en KS-häst lätt blir muskelöm i ryggen. Skritta fram och av extra länge gör jag också, ofta avsutten.
Jag är noga med att massera henne flera ggr/vecka, samt stretcha efter arbete. Täckar henne ordentligt så att hon ej blir kall om ryggen så hon spänner sig.
Jag varvar ridning med tömkörning, så ryggen får jobba mycket fritt.
En KS-häst ska helst inte ha långa viloperioder så den tappar ryggmusklerna, jag sprider ut viloveckorna över hela året så det inte blir mer än en vecka i sträck.

Nu är min visserligen konvalecent av andra orsaker, så jag kan inte träna henne i den omfattning hennes rygg egentligen behöver, men jag har lyckats hålla ryggen symptomfri ändå, jag har aldrig märkt av hennes KS sedan vi fick diagnos. Jag gör stärkande ryggövningar med henne i boxen, samt är noga med att massera som sagt.

Om jag fortsätter sköta om hennes rygg som hittills, så ska inte ryggen vara något hinder för att jag ska kunna använda henne precis som innan vi fick diagnos. enl. veterinärerna.
Operation ska enl. mina veterinärer inte vara så vanligt,men det kanske beror på hur allvarlig ks hästen har iofs. Men operation för min hästs del har det aldrig varit tal om.

Många tror att Ks= dödsdom, men så är det absolut inte. Visst finns det hästar som lider av den och som tas bort, men många många hästar kan leva ett normalt liv, det finns tom hästar som tävlas på hög nivå som har KS.

Lycka till med din häst!

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen. Min häst har inte blivit bättre av vila, cortisonbehandling mm så nu har jag fått remiss till operation. Finns det någon här som vet något om denna operation och varför så få hästar op. Min vet menar på att det är 60-70% chans att op ger symtomfri häst. Om det är sant, borde inte fler hästar då opereras?

Ingen som har någon erfarenhet av op? Mkt orolig, har fått tid den 18 nov

En häst jag vet opererades på 7 kotor. Konvalecensen var jobbig i början då hästen skulle stå på boxvila, han blev väldigt frustrerad av att inte få röra på sig. Vi fick plegga honom för att han skulle hålla sig lugn och stilla under den första tiden. Så fort ägaren fick börja låta honom röra på sig blev han lättare att hantera. Han är helt frisk idag, såvitt jag vet.

Hej!Vet att det finns trådar om detta,men jag undrar,ni som har hästar med detta,hur kom ni på det & vad har ni gjort?
Vet inte om syrrans pålle har det,men jag läste i en gammal tidning och symtomen stämde:-Hästen öm vid rykt(inte så mkt,men lite)och tryck -Hästen sur i humöret utan direkt anledning(stressad och grinig) -Reagerar vid uppsittning -Viftar mkt med svansen och sparkar ibland bakut vid uppsittning -Hoppar lite lustigt(detta är svårt att säga helt,han har precis lärt sig hoppa)
Vi ska rådfråga veterinär såklart,men tänkte ändå höra med andra hästägare.Kollas detta med röntgen? :confused:

Sv: Kissing Spines???

Mitt gamla sto hade troligen det,fick remiss till röntgen men hann inte dit då hon dog i en tragisk olycka i hagen. Hon hade sadeltvång och reste rygg när man började skritta henne men sluta när hon blev lite varm. Mvh Maria

Kissing Spines/Överridande Tornutskott

Önskar all information gällande Kissing Spines :(
Framförallt vad kostnaden är för operation?
Vad kostade operationen?
Hur länge var hästen kvar på djursjukhuset, vad kostade det?
Hur lång tid tog operationen (detta gäller "endast" 2 st tornutskott)?
Hur lång var rehabiliteringen?

Sv: Kissing Spines/Överridande Tornutskott

Har din vet sagt att man opererar sånt?
Min vet sa att många hästar inte lider å kan gå som vanligt medan de som har ont avlivas.

En häst med kissing spines KAN fungera utan smärtor om den tränas och rids korrekt så att ryggen får maximal hjälp av muskulaturen. En vanlig behandlingsform är att vila från ryttare i kombination med aktivt men avsuttet markarbete i minst sex veckor. Operationen består i att tornutskotten som går emot kapas. Efter operation: sex veckors boxvila med skrittmotion vid hand. Normal ridning efter sex månader. Källa: Hästens konvalescens (red Gustav Björck). Jag vet tyvärr ingenting om kostnader för operation och djursjukhusvistelse men din klinik borde kunna svara.

mvh
Lejonelle

Ja min veterinär vill helst operera, men försäkringsbolaget verkar inte vilja betala. Därför undrar jag om kostnaden. Om jag ev. har möjlighet att betala själv......man får väl sitta på stan med en hatt och samla in pengar....

Vi kör just nu ett rehab program för att göra precis som du skriver, bygga upp musklerna utan belastning för ryggen. Vår häst visar ingen smärta, men viss rörelsestörning i övergångarna.

chrysler skrev:
Har din vet sagt att man opererar sånt?
Min vet sa att många hästar inte lider å kan gå som vanligt medan de som har ont avlivas.

Generellt opererar vi inte i Sverige (det händer, Hbg gör det i viss mån om de inte slutat nu). Men man såg nte tillräckligt bra resultat. Utomlands ( t ex England) opererar man i störe utsträckning.

Min var inne på SLU och där var det samma inställning dom du säger ungefär, de som inte går att få fungerande de avlivas. Dock så kan man få hästar som har ont av det att bli smärtfria genom en hel del åtgärder, så det är inte så att funkar de inte som vanligt avlivas det. Men det finns rehabprogram, det finns mycket man kan öra inom skötseln och ridningen etc. Men för vissa räcker inte det, och de tas bort.

Min herre är helt symptomfri sedan snart fyra år =)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka