Sv: Kissing spines
Min häst har KS. Upptäcktes förra sommaren genom röntgen när vi var på klinik av andra anledningar.
Arbete i låg och lång form, klättra uppför är bra, dock ej nedför. Löshoppa, cavaletti, ut och gå i eländig skogsterräng är också bra övningar.Viktigt att hålla ryggen stark eftersom en KS-häst lätt blir muskelöm i ryggen. Skritta fram och av extra länge gör jag också, ofta avsutten.
Jag är noga med att massera henne flera ggr/vecka, samt stretcha efter arbete. Täckar henne ordentligt så att hon ej blir kall om ryggen så hon spänner sig.
Jag varvar ridning med tömkörning, så ryggen får jobba mycket fritt.
En KS-häst ska helst inte ha långa viloperioder så den tappar ryggmusklerna, jag sprider ut viloveckorna över hela året så det inte blir mer än en vecka i sträck.
Nu är min visserligen konvalecent av andra orsaker, så jag kan inte träna henne i den omfattning hennes rygg egentligen behöver, men jag har lyckats hålla ryggen symptomfri ändå, jag har aldrig märkt av hennes KS sedan vi fick diagnos. Jag gör stärkande ryggövningar med henne i boxen, samt är noga med att massera som sagt.
Om jag fortsätter sköta om hennes rygg som hittills, så ska inte ryggen vara något hinder för att jag ska kunna använda henne precis som innan vi fick diagnos. enl. veterinärerna.
Operation ska enl. mina veterinärer inte vara så vanligt,men det kanske beror på hur allvarlig ks hästen har iofs. Men operation för min hästs del har det aldrig varit tal om.
Många tror att Ks= dödsdom, men så är det absolut inte. Visst finns det hästar som lider av den och som tas bort, men många många hästar kan leva ett normalt liv, det finns tom hästar som tävlas på hög nivå som har KS.
Lycka till med din häst!