kissing spines

Bejbie

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan om en häst som har kissing spines får hästen för liten summa.

Men har läst lite om det men fattar inte riktigt, går hästen rida eller inte? En del skriver att det går att rida bort och en del säger att hästen kommer lida resten av livet.??

Jag hade inte tänk att använda hästen till ridning, mer till nh och träna från marken, men klara hästen det??

Eller ska ja tacka nej?
:confused:

Sv: kissing spines

Jag har ridit en häst som gick internationella dressyrtävlingar med kissing spines, men jag har också träffat på en som inte alls gick
att rida på, men trivdes utmärkt med att vara lekgubbe till unghästar och att skritta ut i skogen.

Beror på vart det sitter, hur mycket osv. Rådfråga en veterinär som är duktig på ryggar!

Okej, ägaren sa att man kan rida lättare ridning. men ändå lite osäker, så man inte tar på sig mer problem än vad man orkar med liksom

Beror på vart det sitter, hur mycket osv. Rådfråga en veterinär som är duktig på ryggar!

Jag håller med. Jag har aldrig träffat på någon KS-häst tidigare, men hört av veterinär att många hästar fungerar precis som vanligt trots KS. Nu har jag själv fått en häst med dessa ryggproblem och han funkar inte att rida på utan drar på sig knäledsinflammationer bak, vilket mest sannolikt har sitt ursprung i ryggen. Han har fått ridförbud på livstid, men peppar peppar verkar det funka att köra honom.

70% av alla hästar har ngt typ av förändring i ryggen ca 5% av dessa har besvär av detta. KS är det vanligaste. Min har KS och är antagligen född med det. Tittar man på hans plåtar så undrar man hur han ens accepterar att man sitter på honom men efter utredning visar han ingen smärta han är helt opåverkad av det med andra ord. Finns hästar som går HÖGA internationella klasser i både hoppning och dressyr med KS. Det som är ett måste är att hästen utreds noga!

Okej, ringde min syster och de hade en häst som hade ks och den hoppar internationell hoppning, så verkar vara från häst till häst. Men hon sa att man måste verkligen rida hästen rätt annnars kunde det blir värre, men hon avböjde mig att inte ta emot hästen.

Men som ägaren säger klara hästen lättare ridning och mycket träning från mark m.m.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Willys
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka