Kisseriproblem?

Miiip

Trådstartare
Upptäckte igår att min ena katt använder lådan väldigt mycket.
Det som kommer ur henne efter väldigt långt toasittande är bara några droppar kiss, knappt så det syns i sanden.
Hon äter och dricker som hon ska, men måste gå på lådan väldigt väldigt ofta. Hon var t.ex. med mej in i barummet några minuter, och under den tiden kissade hon två gånger, bara någon droppe åt gången.

Något måste väl vara fel? Hon verkar inte på något sätt ha ont av det i alla all.

Vill inte hålla på och ringa till jourveterinär nu, känns som att den telefonen bara ska användas för djurägare med väldigt akuta problem, jag tänker vänta tills på måndag och ringa våran riktiga veterinär.
Tänkte bara höra om det finns någon som har en teori på vad det kan tänkas vara?

Sv: Kisseriproblem?

http://www.katt.nu/artikel-20021112.htm

Saxat från sidan:

Katten får trängningar, dvs den försöker kissa och det kommer inget eller bara lite urin. Det är ganska vanligt att ägaren tror att katten försöker bajsa och söker för att katten är förstoppad. Det kan vara svårt att skilja på en urinvägsinfektion, urinstopp och förstoppning för djurägaren. Därför vill oftast veterinären inte skriva ut antibiotika utan att undersöka katten först.

Vad händer om man inte uppsöker veterinär för behandling?

Om katten inte kan kissa är det bråttom. Kattens allmäntillstånd försämras och den kan börja kräkas. Efter att urinstoppet har börjat har man som mest 72 timmar på sig att häva detta och tömma urinblåsan på urin för att kattens liv inte ska riskeras. Tyvärr kanske man inte upptäcker urinstoppet förrän det redan gått många timmar. Att hoppas på att stoppet löser sig själv är att leka med kattens liv. Det är risk för att katten dör en plågsam död i urinförgiftning.

Troligen en urinvägsinfektion din katt har - kan också vara urinsten.

Från en annan sida:

Urinvägsproblem

Om din katt verkar ha problem när den kissar, ska du också kontakta veterinären. Urinvägsinfektioner och blåskatarr kan drabba katter och om infektionen inte behandlas kan den sprida sig till njurarna och bli livshotande för katten. Ett annat urinvägsproblem som främst drabbar hankatter, är urinsten. Urinstenar kan fastna i urinvägarna och orsaka stopp som kan vara livshotande för katten.

Jag googlade lite själv efter att ha skrivit här. Läste ungefär samma text som du saxat här och ringde genast upp veterinären. Hon tyckte att vi skulle vänta tills imorgon bitti innan vi åker, OM katten inte blev märkbart sämre för då fick vi självklart komma in akut, men så länge hon får ur sej urin och dricker vatten så kunde vi avvakta och hålla henne under uppsikt.
Så klockan 9 imorgon har vi en tid. Hoppas för guds skull att det inte är så allvarligt..hon är ju trots allt en bit upp i åren :(

Det blir en lång natt det här..

Hemma igen efter en lång natt och veterinärbesök.
Ett urinprov visade på för höga halter av röda blodkroppar. Så efter att katten fått sprutor med smärtstillande och antibiotika så åkte vi hem med en diagnos om urinvägsinflamation, och ett recept på antibiotika samt smärtstillande. Får se om en vecka om det har gett med sej.

/En lättad Evelina

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 174
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 044
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama