Kissar stundtals blod

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare elsbet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 061
E

elsbet

Hej! Är ny här så moderator får gärna flytta tråden om den hamnat fel.

Har en halvblodsvalack på snart 15 år som ibland, men inte alltid, kissar blod. Inte så att det kommer flera liter utan oftast avslutas kisseriet med blod. Som sagt sker inte detta varje gång utan kanske 2 av 10 ggr. Han äter och dricker som vanligt. Verkar inte ha ont ej heller feber.

Enligt veterinärerna (2st) samt kliniken jag varit i kontakt med kan de inte komma på varför och ej heller behandla just för att han inte har några andra symptom. Kliniken kunde givetvis ultraljuda men risken för att det ska vara urinvägsinfektion alternativt stenar är mycket liten.

Klart att man blir orolig när det kommer blod. Har funderat på om det kan vara något i vattnet (när vi hällt upp vatten i badkaret blir det en ljuvligt blå färg, har för mig att det är pga zink?). Någon som känner igen problemen och vet vad man kan göra åt det?

//Elsbet

Sv: Kissar stundtals blod

Har ni provat att städa innanför sas, många hästar samlar smegman innanför under förhuden. Dessa kan bilda små vassa stenar, och ibland när hästen är på väg att kissa och när de ska hänga ut snorren så kan den med lite otur repas upp och därav uppstå lite blodvite.

I många islandshäststall tar man in en veterinär en gång per år för att rensa upp de nedre systemen.

Sv: Kissar stundtals blod

Ja, bönan ja.. Är det bara jag, eller är svenska veterinärer lite dåliga på att fixa med den? Det är ju så lätt att passa på att plocka bort den när hästen blivit sederad vid ex. tandfix.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 322
Hästvård Skriver för en stallkompis räkning. Hennes häst (connemara 13 år, ca 158 cm hög) har diffusa symtom. Försöka göra en lång historia...
Svar
11
· Visningar
5 308
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka