Kissar RÖtt

S

Sussi

Min inackordering kissar så rött man bara kan. Men han mår bra för övrigt och veterinären skall ha sagt på telefon att de skall avvakta och se. Kan det verkligen vara möjligt - tyder inte blod i urinen på något allvarligare?? som måste behandlas?
:confused:

Sv: Kissar RÖtt

hejsan, är du säker på att det är blod.. och inte någon mineral? jag vet inte men jag har fått för mig att om det är mycker mineraler och järn i vatten och foder så får hästarna en annurlunda färg på urinen.. men jag är ingen expert det har bara legat i mina tankar ett tag.. mvh Elina

Tror att det kan vara med hästar som med människor att färgen på urin och avföring dvs det som kommer ut kan påverkas av vad som kommer in!!;) Nu har gräs och annat börja dyka upp och hästen får i sig hel andra koncentrat av mineraler, spårämnen, växternas färgämnen och andra ämnen av olika slag!! Detta påverkar med största sannolikhet färgen på urinen!!

Men man ska aldrig ta förändringar med en klackspark så jag tycker absolut att det var sunt att kontakta veterinär och göra en viss uppföljning med dem förhoppningsvis och troligtvis är det ju inget av allvarlig karaktär men det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra!!

Borde inte alla hästar då kissa rött? Dom äter samma föda.

Överhuvudtaget så ger barrväxter en rödaktig urin, finns det något sådant i hagen? Vissa hästar är som galna i nyskotten som kommer, och kan tugga i sig ansenliga mängder.

Nej det finns inga barrträd i hagarna.
Han kissar mörkrött! Han var ganska utmärglad när han kom till mig så därför är jag extra rädd att han tagit skada av detta.

Har varit med om häst som haft urinsten som har kissat på detta sätt, den rev upp urinvägarna så att blodet blandades med urinen.
Detta försvann dock med lite hjälp av veterinär och en massa vatten, först i form av dropp och sen lurade man i honom hinkvis vatten varje dag under en veckas tid.

Min inackordering kissar så rött man bara kan. Men han mår bra för övrigt och veterinären skall ha sagt på telefon att de skall avvakta och se. Kan det verkligen vara möjligt - tyder inte blod i urinen på något allvarligare?? som måste behandlas?
:confused:

Vet bara att vid korsförlamning /kramp kan hästar kissa rött.. Har ngt m blodet att göra! Sök på korsförlamning lr kramp så kanske du kommer fram till ngt! ?? eller inte... **mystiskt**
:bump:

Hejsan.... Ger du han morötter?? = kreatin.... eller för mycket protein???

Min häst ser ut att kissa blod! En fråga som kommer upp med jämna mellenrum.

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna. Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Kaniner som också är grovfoderomvandlare med en gigantisk blindtarm gör också ofta så beroende lite på vad de ätit (till djurägarens förtvivlan) - helt ofarligt.

Hej!
Vi lämnade in ett urinprov som visade sig innehålla massor av blod och då blev det ett veterinärbesök, med ultraljud genom urinröret, men det kunde inte riktigt se vad som var problemet. Hem och medicin och urinprovet till odling.
Återbesök med övernattning en dag senare.... ny ultraljudsundersökning. Vet ännu inget mer........ svullna njurar.....är kvar på sjukhuset!

Usch och fy!! Stackarn!! Ja där ser man att man aldrig ska ta för lätt på "mystiska" åkommor utan gör bäst i att kontakta veterinär!! Hellre en gång för mycket än en för lite!! Tur att du anade ugglor i mossen...
Hoppas att allt går bra med hästen i varje fall!!!

Nu har dom hittat problemet - Njursten, stora tydligen som legat ganska länge - men ingen vet hur man gör för att få bort dem.
Till klinik idag för att försöka driva ut dem via dropp mm. Hoppas verkligen att det fungerar!! Det är tydligen ingen som har sprängt sten med laser i hästvärlden.
Hoppas med hela mitt hjärta!!

Nu har dom hittat problemet - Njursten, stora tydligen som legat ganska länge - men ingen vet hur man gör för att få bort dem.
Till klinik idag för att försöka driva ut dem via dropp mm. Hoppas verkligen att det fungerar!! Det är tydligen ingen som har sprängt sten med laser i hästvärlden.
Hoppas med hela mitt hjärta!!

Det har ju funkat tidigare som jag skrev, så det gör det säkert nu med.
Vi håller massor med tummar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka