kissar på svansen

S

speedygirl

Jag har en liten ponny som inte orkar hålla upp svansen då den ska kissa. Eller rättare sagt den har aldrig gjort det. Flera gånger i månaden får jag klicka bort en massa som skit som fastnat i svansen på henne. Vet ej hur jag ska göra! HJÄLP!!!!!!

Sv: kissar på svansen

Jag antar det är ett sto? Och att eftersom det är en ponny hon har väldigt tjock och tung svans?

Att fläta svansen kan hjälpa, dock finns det en ökad risk att hästen fastnar med flätan i hagen och då kan det bli otrevligt.

Att klippa upp svansen liten kan också hjälpa, ju längre den är dessto tyngre blir den.

Annars är det inte mycket mer att göra än att tvätta svansen med jämna mellanrum

Det kan även bero på att hon har brutit svansen tidigare i sitt liv och därför inte kan lyfta den. Som Alexandra skrev kan det ju hjälpa att klippa den lite.

läste nånstans om en häst som hade blivit undernärd när den va liten
och för att spara energi så lyfte den knappt svansen trots att den nu fick den bästa vården...

Svansen anses vara en del av ryggen, och speglar hästens välmående och självförtroende.
Orkar hon lyfta svansen annars?
Har du provat att lyfta svansen och rotera den sakta åt båda hållen?
Visar hon att det är problem? Krampar hon i svansen? Är hon rädd om den?
Hur känns det om du lyfter och drar försiktigt (håll en hand i ett fast grepp om svansroten och den andra just under).
Ifall hästen visar att den har problem med detta så skulle jag rådfråga eller tillkalla någon som kan hjälpa henne med kiropraktik eller massage eller båda delarna.

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 181
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 387
Senast: Googlarn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka