Kissar ni på er??

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Under de senaste två, tre veckorna har det läckt lite. Inte så läckert, om ni hajar! :smirk: Så var det inte alls under min första graviditet, och det beror givetvis på en redan genomliden förlossning. Men jag trodde inte att det skulle börja redan (eller att det skulle börja alls) i ca v 22. Men jag ahr ju sett reklamen på tv för inkontinensskydd där någon gravid kvinna går omkring.
Just nu känns det faktiskt bättre, så det måste ju vara att bebben ligger lite bättre i magen, men vad kan man göra mer än knip? Och hur ofta övar man knipisarna? Tycker att det känns bättre när jag har ridit (då spänner man ju bäckenbottenmusklerna) så jag hoppas att det är rätt medicin. Det händer vid nysning och hostning (har såklart varit förkyld i 1,5 vecka).
Är jag den enda eller läcker ni också?? Blir det värre med graviditeten?

Sv: Kissar ni på er??

Jag läckte ganska mycket när jag väntade Selma. EN hel del, men inte riktigt lika mycket när Signe var på väg. Än så länge (v 21 eller nåt) har jag inte börjat läcka, mer än om jag nyser eller så (vilket händer även mellan graviditeterna, att jag läcker då alltså), så jag vet inte hur det blir den här gången.
Inkontinensen är väl till ganska stor del hormonstyrd, tror jag. Mina problem har i alla fall i princip helt försvunnit direkt då ungen är ute... Minns inte om det blev värre under graviditetens gång elelr om det höll sig någorlunda konstant. men jag tror det sista...

Du läckte alltså under första graviditeten? Jag trodde helt klart att det berodde på förlossningen, men du har väl inte haft någon vaginal förlossning, vad jag kommer ihåg så det kanske inte alls är så. Efter förlossningen var det svårt att hålla tätt, men det blev ju bättre och bättre. Det enda som var svårt i somras var att gå på konsert och hoppa som en galning, men det är ju sällan man gör nuförtiden...
Men det känns redan lite bättre i synnerhet som jag hostar mindre!

Läckte också under min graviditet. Första graviditeten. Jag tror att det är hormonellt. Gick runt med toapapper i trosorna för jämnan. Glömde dock då och då vilket resulterade i att jag fick gå hem och byta trosor och strumpbyxor...

Det finns ju begränsat med plats i bukhålan när bebin växer.

Det kräver mycket mer medvetenhet och knip att inte läcka under en superhostattack när man är höggravid :o Tryckökningen i buken när man hostar är stoor, och det enda som kan ge extra volym är liksom om man läcker ut något från någon av kroppsöppningarna :idea:

Har just avslutat en mastodontförkylning/bronkit med maginfluensa. Där hade man inget val - oavsett VAD som var på gång (även hostattacker) var det bara att placera sig på toan med huvudet över handfatet så man kunde läcka åt tre håll samtidigt :eek:

Man fick helt enkelt vara nöjd med att bebin stannade kvar på plats...

Men nu är det (förhoppningsvis) över och då läcker det ingenting igen!

Ett tips så här på vintern är förresten tjocka vanliga bindor typ alw**s som "muffvärmare", med litet läckageskydd som extrabonus. Man blir lätt kall om de ädla blodfyllda delarna annars... Mindre risk för urinvägsinfektion :idea:

Usch då, och vilken tur att det i alla fall inte läckte genom det fjärde hålet!
Ja, man får väl vara glad att man inte bajsar på sig ändå...Lite skönt att höra att det är fler som har samma problem. Men viss måste det väl också kunna bero på förlossning som man redan gått igenom?
Det där med att ha binda som värmare på vintern tycker inte jag är det bästa, faktiskt. Jag tycker att det blir kallt om det är mycket fuktigt (vid mens) och det absolut bästa för värme är ylle!! Jag tjatar som vanligt om det, men det är faktiskt toppen! Jag har underbara underställ (och tom underbyxor i ylle) i merinoull som värmer otroligt bra! Underbyxorna kan man tyvärr bara tvätta i 40 såklart så det gäller att inte använda dem om det är risk för blod, men annars är de toppen!

"Har just avslutat en mastodontförkylning/bronkit med maginfluensa. Där hade man inget val - oavsett VAD som var på gång (även hostattacker) var det bara att placera sig på toan med huvudet över handfatet så man kunde läcka åt tre håll samtidigt"

:eek: ... :rofl: :rofl: :rofl:

Ja du Silverkedjan, det blir bara bättre och bättre ;) !

Men viss måste det väl också kunna bero på förlossning som man redan gått igenom?
Njae, inte direkt. Det är graviditetshormonerna som gör att man "tappar spänsten" i knipmusklerna. Jag har ju, som sagt, inte genomgått nån vaginal förlossning, framförallt inte INNAN första barnet föddes ;), och jag har ändå läckt en hel del..

Och apropå Tims utmärkta förklaring ovan - jag hade maginfluensa förra veckan och satt vid toaletten endast iklädd morgonrock, när magen "tömde sig". Och efteråt fick jag även torka upp en pöl som runnit ut åt andra hållet... :o FÖRSÖK knipa ihop när en ordentlig kräkreflex kör igång... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar