Kissar mycket på kvällar

makarontanten

Trådstartare
Känns som jag ställer de mest konstiga frågor nu för tiden, men behöver alltid lite input.

Har ju en liten schnauzertik på snart 6 månader som är så otroligt ojämn med sitt kissande. Hon är inte rumsren, vilket jag kan acceptera, men undrar lite över. På ca 2 veckor har hon kissat inne ca 2 gånger. Jag var själaglad och tyckte att nu är vi verkligen på rätt väg. Natten efter detta, så går jag upp på morgonen och hon har kissat 4 gånger på köksgolvet!!!

Hon är hos en nattmatte när jag jobbar (ca 2-3 gånger i veckan) och då kissar hon inne varje gång ( har nattmatten vart ute med henne i 2 timmar tillsammans med annan hund och massa lek, så kan hon ändå kissa inne efter 10 minuter när de kommit in, och sen ytterligare efter en kvart).

Idag (som ett exempel) började vi dagen med en runda ( klockan var ca 09.... Hon kissade 2 gånger, bajsade också 2 gånger på första rundan. Efter ca 1,5 timme så går jag ut på gårdsgräsmattan utanför för att bara kissa, hon gör inget... Efter en timme igen, vi går ut, hon gör inget... Nu är klockan runt 14, hon har inte gjort något sen klockan halv tio, ligger och sover nu.

.I kväll kommer hon antagligen kissa med ca en halvtimmes mellanrum igen, och jag kommer inte hinna ut varje gång. Varför mer kiss på kvällen, varför hålla sig så bra/länge på dagarna och bara släppa allt på kvällarna. På dagarna piper hon, går till dörren när hon vill ut, på kvällarna bara sätter hon sig inne utan förvarning. Jag har aldrig straffat henne för detta, bara torkat upp utan kommentar, men berömt massor när vi går ut och hon gör ifrån sig där. Tips, råd, ideer?

Sv: Kissar mycket på kvällar

Har du kollat upp så hon inte går med en uvi?

Fast det tror jag verkligen inte... Hon kissar inte blod, hon håller sig ju bra på dagen, det är kvällarna som är annorlunda. Nätterna kan hon hålla sig 10 timmar, sover i sängen, och vill gå ut på morgonen när vi vaknat, inga problem där. Det är bara sena efteriddagar och kvällar som hon kissar inne på, utan att ge tecken ifrån sig...

Var hos en kompis igår. Jag var ute med henne ca 1 gång i timmen, hon kissade någon gång ute, men hann ändå med 2 pölar inne. Ena gången sa hon faktiskt till med pip, men eftersom hon även piper när hon är uttråkad, ( vi satt och spelade kort och ville inte gå ifrån i sekunden just då) är det svårt att veta vad hon vill just för tillfället...Hon är snart 6 månader och borde kunna hålla sig om jag väntar 5 minuter, eller???

Senast ändrad:

Min kille hade UVI, han kunde komma utifrån men ändå "kissa" när han kom in, eller läcka kanske är ett mer exakt ord. Syntes inget på hans urin här hemma heller.

Men väl när testet gjordes så hade han en ganska kraftig infektion, där de hittade även blod i urinen (inget som syntes för ögat)!
Kan säga att min oxå kunde hålla sig i flera timmar, men sen läcka som ett såll.

Senast ändrad:

Nu kanske man inte kan jämföra, men jag har haft katt innan, och när den fick UVI så pinkade den inne hela tiden med små pölar ( såg även blod då).

Min lilla vovve kissar bara inne på kvällarna (håller sig både dagtid och nätter). Hon kan vara jätteduktig i flera dagar (en vecka) utan en pöl, men sen bara rinner det ur henne vissa kvällar/ nätter och alltså upp till 4 pölar per kväll/ natt. Om hon hade haft UVI borde det väl vara mer regelbundendet kissande? . Alltså väldigt ojämn, och allt i från en kvart till 1,5 timme mellan just på kvällar...

Det var oregelbundet för min min med. Antagligen därför UVIn hunnit bli så kraftig innan jag ens reagerade på det. Innan kunde det komma nån droppe då och då, sen kanske det kom lite mera... Kan säga att han vart sån i några veckor :crazy: Men när han inte kunde röra sig utan att det bara rann om honom så var det ju bara att åka in och få dommen!!!

Och det är ju inte alls bra att gå med en UVI, det är ju inte så snällt mot njurarna. Så jag skulle åka in med ett urinprov och kolla! Skulle det nu inte vara det, så är det väl så att hon inte kan hålla sig...

Min hund läcker lite ändå när han tex, blir glad. nervös eller så. Men han var in på ultraljud och man hittade inget där, och när vi pratade med vet så tyckte hon att det lät som om det hade mer med beteende att göra. Så han blev kemiskt kastrerad för att se om det skulle hjälpa, och peppar, peppar verkar det ha blivit bättre!! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka