kissar mycket = dräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 334
M

Madelene

Har ett sto hemma som inte blivit dräktig då hon varit hos hingsten, har provat 2 år och inget händer, hon tar sig inte.

Därför lät jag henne uppfostra unghingsten i somras, då han var 2 år.

Det jar är lite fundersam över är om han kan ha lyckats få henne dräktig?
Hon har förut haft stor buk, men efter bättre foder och mer motion så var den nästan borta i höstas. nu har hon trots samma foderstat och mer motion än tidigare fått större buk.
Dessutom reagerade jag på förra veckan när jag var ute ochr ed att hon kissade två gånger under ridturen. Normalt så kissar hon ibland under ridturen så första gången reagerade jag inte alls, men när hon gör det en andra gång? Visserligen var ridturen nästan 3 timmar, men jag tycker inte det är tillräckligt lång tid för att hon sak kissa två gånger. Kan ju tillägga att kisset varit nästan genomskinligt till färgen så hon verkar ju dricka mycket, men ändå?

Ska ringa veterinären imorgon så hon får komma och undersöka, men tror ni det finns en chans att hon kan vara dräktig? Jag skulle ju bli överlycklig i så fall, då jag nästan gett upp hoppet om att få henne dräktig. Tror ni det finns en liten chans?

/M

Sv: kissar mycket = dräktig?

Klart det finns en stor chans. De tar sig mycket lättare när de går ute på "fribetäckning" så att säga... Med en unghingst på två år dessutom som säkert mer än gärna hoppar på tills hon är dräktig...

Jag skulle fundera på om hon är brunstig...

Det sämsta man kan göra om man har ett sto som är svårt att få dräktig är att släppa henne vind för våg med en hingst.
Nu kan hon ju ha blivit betäckt massor med gånger, och du har ingen aning om hur livmodern mår.
Hon kan givetvis ha blivit dräktig, om du har tur. Men hon kan lika gärna ha fått i sig nåt skit som kan vara svårt att behandla bort.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 008
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 506
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka