kissar lite och ofta.

F

Fantasi

hästen jag har på prov har efter många om och men lugnat ned sig och landat.
Han kan nu stå inne ensam i boxen utan att stressa bort.

men nu har jag hittat ett annat problem..
jag tycker inte att han kissar som en normal häst..

när jag tar in jonom i boxen kissar han nästan meddetsamma, ibland bara lite ibland hyfsat men aldrig som en "vanlig" häst vad jag sett i alla fall. sen kan det gå 10 min så ställer han sig i kiss-ställning igen för att trycka ut en lite skvätt igen.. jag tycker mig se dessa småskvättar ofta..

boxen har aldrig normala(stora) pissfläckar men därimot ser det ut som han har kissat ordentligt i hagen på vissa ställen.. jag vet inte vad jag ska tro, jag är rädd för att det skall vara urinsten eller urinvägsinfektion..

vad kostar det att kolla upp (atg) och hur går dem till väga?
Prognos om det skulle vara något av ovanstående?

hästen är en 9 årig vallack

Sv: kissar lite och ofta.

Har ingen anning om vad det kostar att kolla upp, men jag skulle defenitivt kolla upp det iaf om jag var du.

Du kan ju prata med ägaren å se vad h*n säger om saken eftersom att det annars kan vissa sig att det är ett dolt fel å hästen inte är helt frisk vid köpet.

Tycker också att du ska prata med ägarna om detta problem. Låter som om han skulle ha urinvägsinfektion. Tycker att du ska kolla upp det så snart som möjligt. Hoppas att det löser sig!!

Att den skvätter när den kommer in är väl inte konstigt, det brukar valacker göra, så fort man gjort rent åt dem, revirmarkering. Det kan ju vara det den sysslar med annars också, den är ju ny i stallet. Men om du tycker det är mer än så och är orolig så ta självklart upp det med ägarna och veterinär.

jo, han är ju ny, och han är ju lättstressad så det kan ju vara så enkelt att det beror på det. Då jag tänker efter så ser jag honom aldrig småskvätta då han har de andra hästarna inne eller då han är i hagen, men jämt en eller ett par ggr då jag släpper in honom själv i boxen en stund, efter det att han pissat hyfsat ordentligt en gång.. Han kissar alltså alltid då han kommer in i boxen, i allafall om han är själv, och sedan småskvätter efter det emellanåt..

har talat med veterinär och hon sa att urinvägsinfektion ej var vanligt på valacker och hingstar då deras urinrör är så långt. Så hon trodde inte det var något sådant, därimot skall vi kolla (utesluta) urinsten samt tvätta upp honom ordentligt på atg på fre.

ingen fler vars häst har samma beteende?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 849
Senast: Pallen
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar