Kissar inne när hon löper

T

toketossan

Vi har en snart ett årig katt hona som för några månader sedan börjat löpa. Tanken är att vi ska streliresera henne men väntar tills hon fyllt ett år iaf.
Problemet är att hon börjat kissa på andra ställen än i katt lådan när hon löper. Hon har kissat i alla våra soffor (3 st och en fåtölj) och hon kissar alltid bara där min sambo brukar sitta. Hon har även kissat på hans skor en gång..
Varför gör hon så och hur får man henne att sluta?
Sofforna hade vi ändå tänkt byta ut men vi vill ju helst inte få våra nya soffor nerkissade också.
För övrigt är hon helt rumsren, när hon inte löper vill säga.
Vi har även en annan honkatt (dennes mamma) men hon kissar aldrig inne någon annanstans än i kattlådan.

Någon som vet?

Blir mkt tacksam för alla tips och svar!

Mvh

Sv: Kissar inne när hon löper

Om jag vore du skulle jag kastrera henne så fort som möjligt för att förhindra att beteendet rotar sig djupare. Du behöver inte vänta tills hon fyllt ett år utan det går bra att göra det tidigare, särskilt som honan bevisligen är könsmogen sen flera månader tillbaks. Det sliter mycket på kroppen att löpa, och p-piller är inte heller något bra alternativ. Så ring till veterinären och boka en tid så fort det går!

/Erica

Kastrera, kastrera, kastrera!
Ju längre ni väntar, ju större blir risken att det blir ett befäst beteende, inte bara en löpgrej. Ju fler löp hon får gå tom desto större blir risken för livmoderinflamation. (Som om det inte räckte med att upprepade löp sliter väldigt mycket på kroppen)

Det finns ingen som helst anledning att hålla en katt fertil, så länge den inte är i så dålig fysisk kondition att den inte klarar en operation.

Ja vi ska streliresera henne, har hört att det kan hämna utvecklingen om dom är under ett år?
Nu är hon iof snart 11 månader så det är inte som om det vore ett halvårs skillnad.
Först hade vi tänkt ta en kull på henne men har nu ångrat oss då vi insett att vi har tillräckligt med katter :)

Ingen som har en tanke på varför hon gör så? och just på min sambos plats och skor?

Mvh

Det är många fertila honor som kissar inne vid löp, ofta väljer de att markera "sin" ägare vilket gör att säng och skor ligger illa till.
Det finns inga veteskapliga belägg för att det är bättre att vänta med kastrering, tvärtom vet man att det är en hälsorisk för katten att gå fertil i onödan.
Den officiella rekommendationen i Sverige är 6 mån eller könsmognad, att vänta länge än så är det länge sedan man hade som allmän rekommendation. Katter som går ute eller lever tillsammans med andra fertila katter kan kastreras vid 3-5 månaders ålder, för att slippa kull.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Hej på er! Någon med mycket erfarenhet av tikar kanske kan hjälpa mig bli klokare. Min staffetik på 8 månader har varit rumsren under...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama