Kissar blod!

CalaCherie

Trådstartare
Något av mina marsvin har börjat kissa blod. Kan hitta en liten pöl på golvet och i buren då och då, jag vet inte säkert vem av dem det är ännu eftersom båda är mycket pigga och glada. På andra forum står det att det kan vara njursten eller urinversinfektion, men njursten får de väl endast om man ger dem t.ex. saltsten, vilket dom inte får något av, de får i sig vitaminerna de behöver på annat (och hälsosamt) sätt. Är det någon som vet något om det hela kan bero på och hur man förebygger och botar det?

Sv: Kissar blod!

Mina har då aldrig fått salt/mineralsten och en av mina tjejer har ändå dragit på sig urinsten tre gånger. Njursten är nog inte så vanligt på marsvin, däremot kan en urinvägsinflammation orsakad av urinsten gå upp i njurarna om det inte behandlas.
Kissar marsvinet blod är det veterinär som gäller, bums! Inte vänta till efter helgen, utan bita i det sura äpplet att djuren blir sjuka på fredageftermiddagar.

Sv: Kissar blod!

Tillägg: på min tjej som fått urinsten har vi skickat in analys - hon har haft kalciumoxalat-stenar och jag har därför minskat på kalciumintaget (dvs ingen persilja tex, som innehåller mycket kalcium).

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 119
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar