Kissande marsvin...

Lindon

Trådstartare
Har ett 4-årigt marsvin som på senaste tid har börjat kissa på golvet. Han har en bur som inte är så jätte stor där han har fullt med hö (spån under), en koja, vatten flaskan. Denna är upp hela tiden och finns i köket. Marsvinet springer alltså lös hela tiden och hoppar in i buren då han vill.

Han har varit väldigt otam innan jag fick honom för 1,5 år sen. var inte så mycket hanterad. Ibörjan höll han sig i buren hela tiden, nu vägrar han dock vara i buren. Jag tror han känner sig tryggare ute på golvet. Detta har lett till att de senaste dagarna har han kissat på golvet..mer och mer. Skitit har han alltid gjort,men det gör inget. Kissandet har han skött i buren. I går torkade jag kiss 3 gånger på kvällen, samma sak i natt. Det jag undrar - har nån någon erfarenhet? kan han vara sjuk?:crazy: Är det normal mängd för ett marsvin att kissa 3 ggr/natt? Har försökt söka efter sjukdomar med njurar, men ända jag hittar är urinvägsinfektion. Och det verkar han inte ha eftersom det inte tar ont eller är rött. Eller har han blivit för bekväm att han kissar där han sitter? kisset ser normalt ut, luktar inte mer än vanligt, han är pigg, äter som vanligt. Försökte få in honom i buren i morse, med vissa protester, satte fast gallret så han inte slipper ut. Är på jobbet nu, men ska städa hela köket innan jag släpper ut honom igen.

Buren är inte smutsig, byter ganska ofta. Tänkte försöka med en potta med spån som jag skulle sätta ut på golvet och med jämna mellanrum sätta honom på den..kan man lära om ett marsvin? Vill inte stänga in honom i buren eftersom han är väldigt social av sig och vill vara med i köket och kolla in våra katter och oss...

Sv: Kissande marsvin...

det är nog bra att du låter honom sitta ett litet tag i buren, och så fort du ser at han kissar på golvet, stänger du in honom nån timme eller så i buren (om du har möjlighet)... Hade också marsvin som fick springa löst, men tyvärr kissade dem ibland på golvet, jag vet inte ritktigt hur man gör något åt det, men pröva det om du kan?

Sv: Kissande marsvin...

När jag hade honom instängd den natten, var han helt deprimerad dagen efter!;)säkert som en chock för honom att plötsligt slapp han inte ut och springa som han brukar. Har satt fram en potta åt honom med spån nedanför köksbänken och ett litet hus fullt med hö. Nu sover han i pottan och verkan överlycklig igen..buren är ratad. undras om han tycker att den luktar nåt skumt eller om han inte trivs i den längre. Försöker lyfta honom på pottan med jämna mellanrum...funkade igår.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30