Kissa på sovplats

M

_malle__

Det gör min valp. Brukar valpar göra det? Häromdagen kissade han i sin korg och sen gick han och la sig och sov i den. Tyckte det verkade lite konstigt.

Han gnäller väldigt mycket också. Så fort vi gör något som han inte vill så gnäller han högt och ljudligt hur länge som helst.

Vad är normalt?

Sv: Kissa på sovplats

Vår lilla valp kissar överallt just nu pga urinvägsinfektion (var iväg till veterinär igår och fick medicin så det ska vi väl snart råda bot på). Han kissar dock aldrig där han ligger, men sådana beteenden kan ju grundas hos uppfödaren, beroende på hur h*n haft sina hundar. Annars vet jag inte, kissar den och dricker normalt så är det kanske inte uvi annars skulle jag tro att det kan vara det. Den kanske inte kan hålla tätt.

Att valpen gnyr beror nog endera på att det är en osäker individ och/eller att den fått uppmärksamhet när den gnäller. Vår lilla valp är av den robusta, trygga sorten (en svart kungspudelvalp på 10 veckor). Han gnäller ibland, men väldigt sällan. Han har så klart åsikter om en del saker men vi tar det med ro. Gnäller hunden väldigt mycket och dessutom kissar lite överallt (dricker den mer än vanligt?) kan ett veterinärbesök vara bra, för vintervalpar får ju ofta urinvägsinfektion.

Får den vara ensam mycket om dagarna? Vår tioveckors valp är ensam i c:a 15 minuter per dag som träning, övrig tid är han med oss (han sover dock utanför vårt sovrum men vi har dörren öppen och ligger två meter från honom). Vi tar allt med ro och rusar aldrig omkring för att ex. hinna svara i telefon, hämta posten eller öppna dörren om det kommer någon, det får ta sin lilla tid så att allt vi gör är lugnt och stilla kring valpen (förutom när vi leker förstås). Det brukar skapa lugna, trygga hundar och är extra viktigt om man har eller har skaffat sig en liten gnällspik till valp. Att vara lugn och trygg utan att dalta med valpen är nog det viktigaste.

Vad som är normalt eller inte är ju svårt att säga bara på att hunden kissar i sin bädd och gnyr mycket. Det kan ju vara något som grundades hos uppfödaren eller något beteende den lagt sig till med temporärt hos er.

Lycka till!

Våran JR valp kissade i sin korg för ett par veckor sen. Han hade precis busat runt, så jag tror att det berodde på att han inte hann där i från helt enkelt, det "took him by suprise" :rofl:
Annars tror jag dom flesta valpart söker sig i från sin sovplats när dom behöver kissa.

Våran gnäller inte speciellt mycket, ska väll vara när han inte får komma upp i soffan eller är själv på nedervåningen... ;)
Men jag säger som Missemyran, kan bero på att eran lilla valp är osäker, eller bara inte vill göra som ni och protesterar högljut. Själv har jag också en liten tuffing som inte är rädd för nått :d

När min hund var liten så fick hon sova i sängen så hon såg nog inte sin lilla säng som något annat än lekplats, där kunde det hända nån olycka ibland. Men jag tror att det var just "olyckor" för det hände inte mer än kanske 3-4 ggr. Men som någon sa tidigare, det kan ju ha nåt att göra med hur uppfödaren haft valparna.

Det var ingen "olycka" att han kissade i korgen utan han vandrade runt som han brukar och letade en lämplig kissplats. Han gick förbi tidningen och satte sig i korgen istället. Igår kväll gjorde han samma sak. Jag hann inte ta ut honom eftersom han även vandrar runt innan han ska leka.

I övrigt är jag överraskad av hur vild han är. Han har så mycket energi, men vill helst inte vara ute eftersom det är kallt och blött.
Vi bor tillfälligt i en tvåa, och leker med honom så gott vi kan. Jag gömmer godis, tränar sitt, ligg och stanna etc. Han kan även leka ensam hur länge som helst, tills han sen slocknar på stället helt plötsligt :D

Hur "sträng" ska man egentligen vara på en valp? Jag har satt stenhårda regler att han t.ex inte får ta skor, bita på fingrar och att han inte får sova i min säng på nätterna. Han är värst med att tugga på händerna.

Och så detta gnällande... Ska vaccinera honom nästa vecka så då får veterinären kolla igenom honom så att jag kan utesluta att nåt är fel.

Just nu är han bara gullig och söt när han sover... :angel:

Förresten, hur gammal ska valpen vara för att man ska börja ta med den till stallet?

Justja, glömde ett par saker.

Jag har inte riktigt börjat lämna honom ensam långa stunder än. Det är mest 5 min då och då, t.ex när jag går in i badrummet. Hur ska man egentligen göra när han gnäller? Nu sitter jag ju t.ex vid datorn och han sitter nedanför och gnäller för att han vill upp. Jag brukar ignorera honom så länge han gnäller och hoppar, och ta upp honom när han sitter snällt och tyst.

När jag ska lämna honom ensam i ett rum kommer han garanterat sitta och gnälla/skrika. Hur gör jag då?

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix