Kiselgur forte, före & efter

Listi

Trådstartare
Ni som ger era hästar Kiselgur forte, har ni före- och efterbilder på era hästar efter några månaders dagsgiva? Jag skulle vilja se hur pass mycket man och svans har växt och om ni har fått en märkbart bättre hovkvalité? :D

kisel-forte_5.jpg
 
Är också intresserad av detta. Började ge det till mina för kanske en månad sen. En av hästarna (knabstrupperkorsning) har verkligen inte begåvats med något imponerande hårsvall, ärligt talat inget hårsvall över huvudtaget, så det hade varit roligt om kiselguren kunde göra någon skillnad. Jag tycker mig redan kunna se en liten pannlugg växa fram och några fler hårstrån på svansen, så jag är hoppfull. Hoppas det inte bara är inbillning...
 
Har jag förstått det hela rätt?;

Att i kiselgur finns något som en häst behöver i sin vanliga foderstat. Om hästen genom sin vanliga foderstat tillgodoses, med vad som behövs, så påverkas inte hår och hov, om jag ger extra utöver det. Men om hästen lider brist på vad-det-nu-är, och får extra av kiselgur, så blir resultatet bra.

Eller?
 
Har jag förstått det hela rätt?;
Att i kiselgur finns något som en häst behöver i sin vanliga foderstat. Om hästen genom sin vanliga foderstat tillgodoses, med vad som behövs, så påverkas inte hår och hov, om jag ger extra utöver det. Men om hästen lider brist på vad-det-nu-är, och får extra av kiselgur, så blir resultatet bra.

Ja, du har helt rätt. Det är bara om det råder brist på något näringsämne som hästen behöver som ett tillskott har någon positiv inverkan.

Påståendet att hår-, hud- och hovkvaliteten skulle förbättras med tillskott av kisel kommer från humansidan där vissa hälsosidor påstår att hår-, hud- och nagelkvalitet förbättras med tillskott av kisel i dieten. Detta påstående är dock omdebatterat och det finns egentligen ingen forskning som styrker detta påstående.

Oavsett om tillskott av kisel har någon effekt på människor eller inte är det osannolikt att det skulle ha någon effekt på hästar. Hästens foderstat är nämligen rikt på kisel. Det yttre skalet i spannmål består av kisel liksom gräsets blad. Det är därför föga troligt att hästar skulle ha brist på kisel.

Kiselgur består dessutom i huvudsak av kiseldioxid som är en mycket svårlöslig kiselförening. Extremt lite om ens något alls av kiselgur tas upp av hästen. Det åker i princip rakt igenom tarmkanalen och hamnar i träcken.

http://www.shenet.se/ravaror/kiselgur.html

“Kisegur är olösligt i allt . . . Tas inte upp av kroppen.”

Du kan läsa vad man kan använda kiselgur till här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselgur

- filtermedium för simbassänger;
- slipmedel;
- insekticid, dvs. medel som dödar t.ex. sniglar;
- kattsand.

Låter det som någonting du vill ge din häst?

I USA är kiselgur (=diatomaceous earth) populärt inom vissa kretsar som “naturligt” avmaskningsmedel. Det fungerar dock inte som avmaskningmedel heller. Däremot orsakar det ofta kolik hos hästar:

http://www.aaep.org/info/askthevet?category=Deworming#atv101

“I would not recommend using diatomaceous earth. I have treated several horses for colic that have used that as a dewormer.”
 
Jag har svårt att tro att Jordbruksverket skulle godkänna ett slipmedel/kattsand/insekticid som djurfoder. Kan det inte vara kiselgur på olika sätt så att säga? Typ som att järn är nyttigt i maten men inte i form av en järnbalk, om ni förstår hur jag menar? Kanske ett dåligt exempel, men jag kom inte på något bättre just nu.

Hur som helst så har jag gett mina hästar kiselgur i två månader och jag kan defenitivt se skillnad. Den tidigare nästintill hårlösa knabstruppern har äntligen fått en pannlugg och manen var förut några strån som stod rätt upp, nu är den på väg att lägga sig på ena sidan. Och svansen som tidigare bestod av några glesa strån där man såg rakt igenom till svansroten har börjat växa ut. Och själva hårkvalitén har förbättrats avsevärt, från stripiga hårda halvdöda strån till mjukt och böljande hår. Jag trodde först att det kanske bara var inbillning, men jag lovar att det har hänt grejer redan efter bara två månader. Det ska bli spännande att se hur han ser ut till sommaren.

Det är nog lite för tidigt för att se om det även haft effekt på hovarna, men lugg, man och svans har utan tvekan vuxit.

Jag kommer absolut att fortsätta med kiselgur. :up: :)
 
Jag har svårt att tro att Jordbruksverket skulle godkänna ett slipmedel/kattsand/insekticid som djurfoder. Kan det inte vara kiselgur på olika sätt så att säga? Typ som att järn är nyttigt i maten men inte i form av en järnbalk, om ni förstår hur jag menar? Kanske ett dåligt exempel, men jag kom inte på något bättre just nu.

Hur som helst så har jag gett mina hästar kiselgur i två månader och jag kan defenitivt se skillnad. Den tidigare nästintill hårlösa knabstruppern har äntligen fått en pannlugg och manen var förut några strån som stod rätt upp, nu är den på väg att lägga sig på ena sidan. Och svansen som tidigare bestod av några glesa strån där man såg rakt igenom till svansroten har börjat växa ut. Och själva hårkvalitén har förbättrats avsevärt, från stripiga hårda halvdöda strån till mjukt och böljande hår. Jag trodde först att det kanske bara var inbillning, men jag lovar att det har hänt grejer redan efter bara två månader. Det ska bli spännande att se hur han ser ut till sommaren.

Det är nog lite för tidigt för att se om det även haft effekt på hovarna, men lugg, man och svans har utan tvekan vuxit.

Jag kommer absolut att fortsätta med kiselgur. :up: :)

Varför inte fylla din hästs mineralbehov på bättre sätt än att ge ett medel som kan vara potentiellt farligt?
 
Jag tror inte att det är farligt eftersom det har testats och godkänts som foder. Dessutom har det väl funnits i många år, och om det hade varit farligt hade det ju redan förbjudits.

Hästarna får mineral- och vitamintillskott också. Och fri tillgång på ekologiskt hösilage. De är friska och glada och mår väldigt bra i övrigt. :)
 
Jag har svårt att tro att Jordbruksverket skulle godkänna ett slipmedel/kattsand/insekticid som djurfoder. Kan det inte vara kiselgur på olika sätt så att säga? Typ som att järn är nyttigt i maten men inte i form av en järnbalk, om ni förstår hur jag menar? Kanske ett dåligt exempel, men jag kom inte på något bättre just nu.

Kisel är kisel, du kan pudra kiselgur längst med listerna för att ha ihjäl larver och du kan ge t ex myrnix till hästen. Det är ingen skillnad.
 
Jag tror inte att det är farligt eftersom det har testats och godkänts som foder. Dessutom har det väl funnits i många år, och om det hade varit farligt hade det ju redan förbjudits.

Hästarna får mineral- och vitamintillskott också. Och fri tillgång på ekologiskt hösilage. De är friska och glada och mår väldigt bra i övrigt. :)

Så naiv kan man tyvärr inte vara. Det är mycket som säljs som har tveksamma eller rent av skadliga effekter. Se bara på järnet som finns i varenda mineralfoder som säljs i Sverige som vi ger till våra hästar. Hästarna riskerar att bli sjuka utav att de får alldeles för mycket järn i foderstaten men är det något som har stoppats? Nej, tyvärr så är det inte det utan istället fortsätter hästägare ge sina hästar mineralfoder som i förlängningen riskerar att göra dem sjuka. Det finns ingen lag som säger att hästägare måste analysera mineralerna i grovfodret och sedan tillsätta ett mineralfoder som verkligen kompletterar grovfodret utan i bästa fall så stämmer Ca/P kvoten bara. Övriga mineralkvoter kan vara hur skeva som helst och hästägaren bryr sig inte eller har inte kunskap nog att förstå att det faktiskt påverkar hästen negativt och kan leda till skador, sjukdomar och en förtidig död.

Tror du att fet snabbmat är bra för en människa? Godis med massor med socker i? Nej det är det självklart inte men ändå så säljs det. Tror du att utsläppen ifrån våra bensinmotorer i våra bilar är hälsosamt? Nej det är det absolut inte men ändå så säljs det. Det finns så stora makter bakom vad som säljs och vad som inte säljs och när någon kommer med ett bättre alternativ ur hälsosynpunkt så tystas den snabbt ner för de stora jättarna vill fortsätta tjäna pengar på våran blåögda naivitet.

Så länge man kan lura på folk en massa i bästa fall verkningslösa produkter som t ex b-vitamin till hästar, harmlöst men fullkomligt onödigt, så kommer det att säljas och producenterna kommer fortsätta skratta hela vägen till banken av våran naivitet.
 
Är också intresserad av detta. Började ge det till mina för kanske en månad sen. En av hästarna (knabstrupperkorsning) har verkligen inte begåvats med något imponerande hårsvall, ärligt talat inget hårsvall över huvudtaget, så det hade varit roligt om kiselguren kunde göra någon skillnad. Jag tycker mig redan kunna se en liten pannlugg växa fram och några fler hårstrån på svansen, så jag är hoppfull. Hoppas det inte bara är inbillning...

Så gjorde min hästs man och pannlugg också. Det växte ut över vintern för då kliade han sig inte. Utan nån kiselgur.
 
Skillnaden är att den här hästen inte kliar av sig håret, han har aldrig haft något bara och han blir 12 i år. Jag har haft honom i 1,5 år och förra ägaren, som köpte honom av uppfödaren, hade honom i sex år, och hästen har alltid varit så där tunnhårig. Men efter bara 2 månader med kiselgur så har svansen vuxit märkbart och blivit tjockare, så vare sig det är lämpligt eller ej, så tolkar i alla fall jag det som att kiselguren har haft effekt. :)
 
Jag har läst på lite mer om kiselgur nu, för att jag verkligen kan se skillnad på mina hästars hårväxt efter bara två månader, och att jag har svårt att se varför det skulle vara så farligt som vissa påstår.

Det består av malda fossila alger, hur farligt kan det egentligen vara?

Till Lillkumpula som tyckte att man lika gärna kan ge hästen insektsmedlet Myrnix:
"Myrnix är ett insektsmedel utan kemikalier, inte att förväxla med det giftiga Myrr. Myrnix består av ett mycket finmalet fossilt stenmjöl (alger) - en ren naturprodukt."


Kan inte se varför det skulle vara farligt att ge hästen Kiselgur. Jag kommer absolut att fortsätta med det då jag ser en otrolig hårväxt på så kort tid. :D
 
Jag har läst på lite mer om kiselgur nu, för att jag verkligen kan se skillnad på mina hästars hårväxt efter bara två månader, och att jag har svårt att se varför det skulle vara så farligt som vissa påstår.

Det består av malda fossila alger, hur farligt kan det egentligen vara?

Till Lillkumpula som tyckte att man lika gärna kan ge hästen insektsmedlet Myrnix:
"Myrnix är ett insektsmedel utan kemikalier, inte att förväxla med det giftiga Myrr. Myrnix består av ett mycket finmalet fossilt stenmjöl (alger) - en ren naturprodukt."


Kan inte se varför det skulle vara farligt att ge hästen Kiselgur. Jag kommer absolut att fortsätta med det då jag ser en otrolig hårväxt på så kort tid. :D

Jag har aldrig sagt att det är farlig, det antagandet har du gjort själv.

Du skrev "jag har svårt att tro att Jordbruksverket skulle godkänna ett slipmedel/kattsand/insekticid som djurfoder" och jag svarade. Funderade själv på att köpa kiselgur forte istället för myrnix då kilopriset var bättre, men myrnix kom i en mer ändamålsenlig förpackning. Det är alltså ingen skillnad på produkterna och således har jordbruksverket godkänt ett insekticid som foder vilket du hade svårt att tro.
 
Det skulle ju även kunna vara så att de godkänt ett hästfoder som insekticid...

Det är egentligen helt ointressant, det relevanta är väl frågan ifall Kiselgur är lämpligt eller ej att ge till hästar. Läser man hela tråden får man lätt intrycket av att kiselgur är farligt, att hästar blir sjuka och att man varnas för att ge det till sin häst. Men eftersom kiselgur visade sig vara en naturprodukt bestående av malda alger så kan jag som sagt inte se det farliga i att ge hästarna det. Bevisligen har det en positiv effekt. :)
 
Men eftersom kiselgur visade sig vara en naturprodukt bestående av malda alger så kan jag som sagt inte se det farliga i att ge hästarna det.
Bara för att något är naturligt är det inte ofarligt! Vitlök, alger, radon, uran, idegran, silver, ekollon, alkohol, stånds, sand och småsten. Inte speciellt nyttigt, men fullt naturligt.

Men visst, det är inte på något sätt akut giftigt med kiselgur. Däremot kan hästarna inte ta upp kiselgur, extremt låg smältbarhet.
Faktum är att det används som insektsmedel (innan det användes som hästfoder), som slipmedel, kattsand och i filter.
Det absorberar mycket vatten och är som sagt mycket svårlösligt. Jag kan inte se några fördelar med att ge något sådant till hästen.

Trevligt att du har sett effekt på din häst, men ärligt talat tror jag att det är andra faktorer som har spelat in.
 
Vet inte om det är rätt att jämföra kiselgur med idegran o.d som är direkt giftigt. Att ge hästen sand och småsten är heller inget alternativ som lockar. Jag förstår dock hur du menar i princip.


Eftersom jag inte har ändrat på någonting alls i hästens liv sedan jag köpte honom, förutom att jag började med kiselgur för två månader sedan, så kan jag inte förstå vad som hade kunnat ge en sådan snabb och kraftig effekt. Jag kan inte tro något annat än att det är kiselguren som verkat så bra. Och jo, jag tror därför att den kan tas upp av kroppen.


Hade jag varit mer tekniskt kunnig hade jag gärna bjudit på före- och efterbilder som trådens titel efterfrågar.

Det hade även varit roligt med kommentarer från folk med egna erfarenheter av produkten.

Avslutar med det gamla uttrycket: "Var och en blir salig på sin tro." ;)
 
Och jo, jag tror därför att den kan tas upp av kroppen
Tja, tro vad du vill. Det finns forskning som visar motsatsen. Kiselgur kan användas som "olöslig bärare" i foderförsök, just för att det passerar oförändrat genom hela systemet.

Här kan du läsa lite
http://www.silyborequine.com/wp-content/uploads/2012/05/Silicon-and-Equine-Bone-Health.pdf
"Silicon dioxide (SiO2) in the quartz crystals of sand cannot be absorbed by the horse (it is not bioavailable), which renders it useless as a nutritional aid."

Kiseldioxid (silicon dioxide) är samma sak som kiselgur. Eller ja, det är den huvudsakliga beståndsdelen i kiselgur.

Jag provade själv att ge just kiselgur för en massa år sen i tron om att det var bra. Såg ingen skillnad alls. Sedan läste jag på och såg till att lära mig från säkra källor och inte bara folk som tycker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp