Kisel, Krom och Molybden

H

hopp_o_galopp

Någon som har en jättebra bok nära till hands för där jag letat (internet + några böcker) hittar jag så gott som inget förutom några korta rader om dessa ämnen. Vad jag vill veta är bland annat hästens behov av dessa och vad som händer vid brist och överutfodring.

THANK YOU! :bow:

Sv: Kisel, Krom och Molybden

Ta det med ett stort mått humor: Kan sandkolik vara samma sak som överdosering av kisel? (Sand består till stor del av kisel). Kisel är ett av våra vanligaste ämnen och jordskorpan består till en fjärdel av kisel.

Man ska nog vara mycket försiktig när det gäller extra tillsatser av spårämnen eftersom hästarna får huvuddelen av sitt foder i form av gräs (hö/ensilage/halm). Jordarternas lokala sammansättning påverkar därför mängden spårämnen. Läs bland annat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Medicinsk_geologi

Senast ändrad:

OK tack. Det är ingen som har en bra bok liggandes hemma? :(

Ingen bok men det finns bland annat examensarbete från SLU som beskriver kisel i växter. Kortfattat kan man konstatera av exjobbet att gräs tar upp mycket kisel, vilket gör att det verkar osannolikt att hästar och andra betande djur skulle kunna lida av brist på denna substans.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000939/01/Uppsatsen2.pdf

Inom vissa kretsar så talas det om behovet av tillskott (i dyra burkar) som ska ha undergörande effekter innehållande dessa ämnen. Konstigt nog så klarar sig över 200 000 svenska hästar utan dessa preparat!

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att en 500 kgs häst som äter ordentligt med grovfoder får i nsig ca 800 g kisel per dag vilket torde göra dyra tillskott tämligen onödiga.
PL

Stämmer säkert alldeles utmärkt!

Någon som vet något om de andra ämnena?

Stämmer säkert alldeles utmärkt!

Någon som vet något om de andra ämnena?

Jag försöker mig på ett svar.
Jag antar att det finns ngn anledning till att ingen har svarat på detta. Jag förstår det som att man inte vet så mkt om hur krom och molybden påverkar hästen.

Molybden påverkar vad jag förstår upptaget av koppar. Men man tror inte att molybden kan orsaka ngt problem för hästar.

När det gäller hur krom påverkar kroppen är man också osäker. Krombrist hos människor kan orsaka åldersdiabetes och hjärt och kärl sjukdomar men man har inte lyckats visa det på hästar.

Det finns inte några fastställda gränser för dessa ämnen.
Detta skrivet med reservation för att jag har missuppfattat ngt i det jag läst i Nutrient requirements of horses 2007.

Tack för svar! :bow: Någon mer :angel: Det finns ju absolut inte mkt, men det ni kan hitta!

överskott av molybden ger upphov till koppar- och svavelbrist står det kraffts mineralguide men annars dåligt med fakta.. :confused:

Tack. Ja, det verkar i det närmsta omöjligt att hitta info om dessa tre ämnen.

Ja - det är ju klart! :idea: Att jag inte tänkte på det! :o

Åtminstone molybden (överskott konkurrerar med kopparmetabolismen) och krom (underskott kan ev öka risk för IR, fång och Xförlamning hos disponerade individer) är intressanta spårämnen för hästar. Det finns rätt mkt skrivet om detta. Dock är det mesta på engelska eller tyska och jag orkar inte referera! Sök själv på molybdenum resp chromium och equine. HH

OK tack, visste inte vad de hette på andra språk så har inte kunnat leta på annat än de svenska beteckningarna! Fast hittar jag på tyska så hjälps inte det för jag kan på tok för lite tyska för att isf fatta ngt :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka