Kiropraktor till häst

I

Iza

Är det någon här som har haft sin häst hos en sådan?

Berätta både god och dåliga erfarenheter.

*Har beställt 2 tider, så därför är jag lite nyfiken*

Jag har haft min häst till kiropraktor en 6-7 ggr. och det under en period av 1 1/2 år. Anledningen till att jag varit så ofta är att när jag löpte henne var hon i princip ett "vrak" Kan säga att min kiropraktor gjort underverk med henne. Hon är en helt annan häst nu när hon inte har ont längre. Hade stora problem med ridningen men efer att han behandlat henne färdigt så släppte allt.Så för oss var det en jättebra erfarenhet!!! Så jag har enbart upplevt positiva saker med att ha min häst hos kiropraktor.

Får jag fråga vad hästen hade ont av och vilka problem du hade? Hur går själva behandlingen till? *nyfiken :)*

Själv har jag förhoppningar om att en snedhet som hästen har ska bli bättre.

har oxå bara bra erfarenheter av dom! min unghäst hade gått omkull i hagen o fått sättningar i ryggen, hon "knäckte" bort dem och man såg verkligen resultat efteråt. hon använde någon slags stav som hon "klickade" där hästen låst sig, svårt att förklara, jag e inte så insatt... dom går verkligen igenom hela hästen, mjukdelarna oxå.ska i fortsättningen ta ut både kiropraktor o massör regelbundet... man märker hur skönt det är för hästen o man lär sig massor!lycka till!

Jag hat använt mig av Osteopat vid fler tillfällen. "Liknelse till kiropraktor" Är MYCKET nöjd med resultaten. nackdelen är väl att det är rätt dyrt men andra sidan blir det ju det av vetrinär kostnader oxå. Upplever nog att läkningen av visa saker gott mycket fortare. Lycka till!!

Jag är väldigt försiktig med sånt eftersom jag på rak arm känner till åtminstone två personer som hamnat på akutmottagningen efter att ha varit hos kiropraktor eller osteopat (minns faktiskt inte vilket). Den ena hade blivit feldiagnosticerad av terapeuten och med nöd och näppe klarat sig undan svåra skador, den andra blev så vitt jag vet kvar på sjukhus länge (månader) och klarade sig med nöd och näppe undan en förlamning.

Jag känner ingen av dem personligen, den första var mamma till en kurskamrat och den andra är moderator på ett annat forum, men det kanske är värt att ha i åtanke? Själv var jag rejält justerat i två veckor efter en mycket mild manipulation av sjukgymnast (och märkte inte heller efter det någon förbättring).

Oj det lät inte bra. Det är bra att få reda på både för- och nackdelar. De 2 situationerna som du nämner gällde det människor? I så fall har du hört om något liknande när det gäller hästar?

Men nu skall man komma ihåg detta, tekniken av att behandla en människa skiljer sig vida från en häst.
Med de metoder som nu anänds på häst, kan man inte orsaka sådana skador som du beskriver det, i sämsta fall uteblir resultatet men hästen blir knappast sämre.

Förr dock hände det att, hästar fick ryggkotor spräckta av kiropraktorer/hästkarlar. Orsaken då var för att man behandlade hästen med en planka och en hammare, utvecklingen har gått framåt sen dess och detta var kanske på 1950-60-talet.

Felbehandlingar sker överallt, såväl som inom sjukvården som i andra vårdande sammnahang. Det sker faktiskt fler allvarliga incidenter procentuellt inom svensk sjukvård, än vad tex en kiropraktor eller annan alternativ behandlare kommer upp till.

Iza: Det är människor. Jag har inte hört särskilt mycket, vare sig positivt eller negativt, om hästar.

Boj: Vad bra om sådana skador inte kan uppstå på hästar! Om en häst trots allt skulle få skador av en alternativbehandling, hur täcker försäkringen i så fall? Sånt är ju också viktigt att tänka på. Självklart förekommer felbehandlingar även inom skolmedicinen -- och jag förnekar inte heller att flera hästar (och människor!) säkert blivit hjälpta av manipulation -- men en skillnad kanske är att inom sjukvården/veterinärvården finns det rutiner för att anmäla och utreda felbehandlingar. Finns det hos t ex kiropraktikerna?

Bara en gång och hästen var inte jättedålig, bara lite diffust stel i nacken. Det kom ifrån bogen , men egentligen från ett spattben. Hon behandlade bogen och ryggen för säkerhets skull och jag tyckte han blev bättre. Ska ta en uppföljning senare för att se om han blivit bättre enligt henne.

Jag har sagt det förut men det tål att sägas om och om igen. Det finns x antal klåpare i Sverige som kallar sig kiropraktorer både på häst och människa. De kiropraktorer som genomgått 5-årig utbildning på humansidan kallas LEGITIMERADE kiropraktorer. Tyvärr finns det inte i Sverige ngn kiropraktor utbildning på häst ännu utan det är hästintresserade legitimerade kiropraktorer som själva med hjälp av olika vet kurser exempelvis och utländska kollegor lärt sig om hästens rörelseapparat. Faktum är att häst och människa inte fungerar helt olika.
För att förstå hur en korrekt justering av häst ska gå till krävs en legitimation på humansidan. Tyvärr, tyvärr, tyvärr finns det så många outbildade som drar och knäcker utan att veta ett dyft om vad de pysslar med. Ofta behandlar det med en rad olika metoder som de inte har utbildning för.

En vettig häst kiropraktor (legitimerad återigen) tar inte ut hästen på fler återbesök än nödvändigt. Oftast handlar det om 1-2 besök ytterst sällan fler än det.
Handgrepp och gummiklubba används och en behandling tar ca 30 min.

Hoppas du hittar på en duktig seriös Legitimerad kiropraktor!

/Sofia

Var hos en kiropraktor med hästen för några år sedan. Han var sned i ryggen, och kiropraktorn använde händerna o en gummiklubba. Tog ca 20 min. Hästen har varit bra sen dess...

Sv: Kiropraktor till häst

I mars när min häst kom till mig visade det sig att han hade ont i ryggen. Tog då ut en kiropraktor som gav honom akupunktur- han var klar efter ca 20 min. Gick inte genom hela hästen bara konstaterade att han hade en sträckning i korset. Var inte alls nöjd men hästen var bra ett tag.

Sedan fick han ont igen och jag vände mig till en annan equiterapeut jag blivit rekomenderad av olika människor. Har varit med honom 2 gånger under sommaren till henne och där har han fått kiropraktik, massage, akupunktur och laserbehandling. Det var inte en sträckning han hade utan ont i muskulaturen pga av att ha blivit riden i fel sadlar. Han hade oxå en del låsningar som hon tog bort. Varje besök har tagit ca 1 timme, lite mer.

Han visar inte ömhet eller att han har ont nu.

Sista kollen blir på onsdag :) :banana:

Det har kostat 500:-/gång.

Är supernöjd med henne och kommer anlita henne igen om det skulle behövas i framtiden! Verkligen jätteduktig och trevlig, tog sig mycket tid med hästen och tittade även hur han rörde sig.

Jag tog ut min obalanserade slingriga unghäst till en kiropraktor..som gjorde underverk..min häst var alldels sned i hela kroppen och han fixade det pums!
Min häst har aldrig gått så bra som nu(varit ut till honom två ggr nu inom loppet på ett halvår).
Jag har bara bra erfarenheter av kiropraktiker...jag och min h'äst går till samma :p
Som någon sade:En bra kiropraktiker ser till att du inte behöver fler besök än vad du behöver så at säga.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var halt i 2 månader utan att veterinärna (eller jag) kunde förstå varför, sen kom en kiropraktor och knakade och brakade lite på honom och tre dagar senare var han ohalt.

missan
:bow:

kiropraktorn som jag anlitat har sin utbildning gjord i usa..han behandlar våra landslagsryttares hästar...har haft ut honom på min häst som gärna vill flytta över mig på högersidan i sadeln...kniper med svansen vid beröring..visade sig vara tornutskotten i korsett som behövdes justeras..2 behandlingar och vid den tredje kollen nu i torsdags va han oki..ska ha ut honom om två månader då han ska fortsätta kolla en annan häst i stallet som har lite mer problem och för att även jag har beställt en behandling till mig...hoppas att du kommer att bli nöjd med din kiropraktor...priset jag betalar är 400 kr per gång om hästen måste korrigeras..är han oki betelar man ej för det besöket

Vad är skillnaden mellan equiiterapeut och kiropraktor? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
672
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
360
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka