Kiropraktor - första besöket

Sv: Kiropraktor - första besöket

Jag vet inte alls. Jag visste inte om man kunde gå genom läkare, så därför undrar jag. Jag är bara 18 och då är det väl fortfarande gratis att gå till vårdcentralen (har jag för mig, har inte varit hos doktorn på lääänge). Om man kan gå genom vårdecemtralen och det inte blir dyrare så hade ju det varit bra.

Gäller det även om man inte har värk. För jag har ju liksom inga bevis, mer än min egen känsla. Jag har inte ont nånstans men det känns snett och ser ibland också väldigt snett ut. Alltså att jag sitter snett, men jag tror (och en del andra här på buke när jag frågade om det sist) att min sneda sits kan bero på snedhet i muskulatur eller bäcken.
Så jag vill gå och kolla om jag är sned eller inte, kan man ändå gå genom vårdcentralen?

Ofta är det bäcknet som är snedd och musklerna format sig efter det, eller att dem inte kan arbete ordentligt så en annan muskler får ta smällen.

hur väljer man en ?

eniro?

Funderar med på att våga mig dit, har såna problem med axlar/skuldror/nacke ... kanske är dags att ta itu med det :p

hur väljer man en ?

eniro?

Funderar med på att våga mig dit, har såna problem med axlar/skuldror/nacke ... kanske är dags att ta itu med det :p

Jag valde från rekommendation (stavning?) av pojkvännen. Men annars kan du gå in på reco.se och söka på kiropraktor i ditt område så kanske där är folk som kommenterat.:)

Nu har jag hittat en där jag bor som kunde hjälpa mig. Ska boka tid när de kommer tillbaka från semester:D

Om man går via vårdcentralen kostar det väl inte mer än ett läkarbesök, eller?

Jag skriver i bland remiss till kiropraktor, men de är inte anslutna till ersättningssystemet så kostnaden blir densamma. Remissen är framför allt ett meddelande till kiropraktorn om vad jag kommit fram till och vad jag anser bör göras.

Ofta är det bäcknet som är snett och musklerna format sig efter det, eller att de inte kan arbeta ordentligt så en annan muskel får ta smällen.

Bäckenskelettet kan inte bli snett utan en rejäl skada. Det vanliga är att man håller bäckenet snett med sina obalanserade muskler.

Jag har gått hos kiroprator i 16 år. Skulle inte kunna rida, knappt ens gå, om jag inte upptäckt kiropraktiken. Du får betala avgift oavsett om du har remiss eller inte, kiropr är godkänt så det kan finnas vårdavtalspengar i början av året, sedan tar de slut men om du sköter din rygg så kan det behövas en justering va 3:e månad om du har en så skruttig rygg som jag har och då kostar det ca 350 kr, alltså ca 100 kr i månaden, det borde man kunna ta sig råd till, tänk så mkt pengar man tex lägger ner på att ta hand om sitt yttre, det inre behöver omvårdnad oxå!

Bäckenskelettet kan inte bli snett utan en rejäl skada. Det vanliga är att man håller bäckenet snett med sina obalanserade muskler.

Ahh, det var typ det jag menade!:idea:
Bra med yrkesmän som håller reda på oss lekmän:D

Om man inte har en skada, men ändå misstänker att man är sned. Borde man då träna istället för att gå till kiro? Jag är inte den flitigaste besökaren på gymmet så det hade nog inte skadat att träna i vilket fall.
Men kan det vara bättre att träna än att bli "justerad" hos kiro?

Jag tror att en kiropraktor kan göra mycket nytta, men det är mycket viktigt att träna rätt för att inte problemen ska komma tilbaka. En "justering" är ju inte bestående.

Nej, det är klart. Jag tänkte mest om det kanske räcker med bara träning. Träning behövs ju i vilket fall som helst, men om man kan slippa kiropraktorbesöket genom att bara träna så vore ju det bra.

I förrgår så blev det som ett stopp i höften på mig, så jag kunde inte sträcka bak ena benet (det som jag haft problem med), så jag fick ta kortare steg för att inte sträcka bak det så mycket. Sen sträckte jag bak det ändå och då gjorde det ont. Jag frågade min syster om detta (hon är massör och kan en hel del om kroppen) och hon sa att det berodde på inaktivitet.
Därför undrar jag om det kan gö över genom att bara träna, eller om det blivit "bestående men" av min inaktivitet som måste fixas innan jag kan börja träna.

Tror ni att en kirp är ärlig och säger at det räcker med träning om det är så, eller fortsätter de behandla ändå för att tjäna pengar. En kiro vill ju inte bli av med sina patienter på samma sätt som sjukhuset.

Jag har haft en skada på höfterna en gång i tiden som tycks ha påverkat mitt bäcken... Tror jag definitivt ska uppsöka kiro. Nya saker har även uppkommit, såsom att jag inte kan stå på vänsterbenet efter att ha legat på sidan eller t.ex. kört bil en längre sträcka. Får hoppa fram några steg pga smärta. Men tror inte snedheten är relaterad till det...

Ska hästen få vård fär snedhet borde jag rimligtvis få samma vård. :)

Det är omöjligt att säga vad felet är utan att undersöka dig - så jag kan inte ge dig råd.

Men rent generellt är det inte fel att prova bara träning först.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka