Kiropraktik med röntgen?

Oxxx

Trådstartare
Kiropraktik/equiterepeut (Jag vet inte hur jag skall böja detta ord, ursäkta) har ju blivit mycket populärt de senaste åren, både gällande djur och människor, jag själv har skickat min förra häst till en kotknackare (eller equiterepeut som behandlar med kiropraktik, enligt mig är det "samma" sak) samt att ett flertal bekanta regelbundet går på behandlingar. Tänkte nu hålla mig till hästarnas version.

Men hur uppmärksammat är detta med att först göra en röntgen på sin häst, innan man låter någon göra en behandling? Med tanke på att nästan hela ryggraden får ett känn av detta, kan det knappast vara ett så säkert alternativ utan ett veterinär utlåtande, med röntgen.
Själv ser jag detta med kiropraktik mer som en "inne"- grej i dagens läge. Ett flertal bekanta i stallet har haft problem med hästar som går stela, eller släpar ett bakben efter sig, dessa hästar blir inte undersökta av veterinär utan istället tar ägaren ut equiterepeuten som får "knäcka" hästen. Är det verkligen så säker behandling vid ett sånt läge? Det skulle ju kunna bli mycket värre om det visade sig vara något helt annan "skada", än det hästen blev behandlad för?

Jag vet egentligen inte vart jag ville komma med denna tråd, men jag skulle gärna uppskatta att höra era versioner, både ni som håller med mig, och ni som inte gör det. :bow:

Jag bör även tillägga att jag inte tycker illa om kiropraktik, utan vet ett flertal hästar som har blivit mycket bra efter dessa behandlingar.

Sv: Kiropraktik med röntgen?

Just Equiterapeuterna har den längsta utbildningen av alla alternativbehandlare (2 år) och under utbildningen läggs nästan lika mycket vikt på att eleverna skall ha förståelse för när man inte ska behandla och varför som tiden som läggs ned på att lära sig vad man kan behandla. Men jag förstår hur du änker och det finns många kvacksalvare som vill göra sig pengar. En rejäl upprensning vore på sin plats!

Sv: Kiropraktik med röntgen?

Jag tänker precis som du och har därför löst detta genom att ta min häst till min veterinärklinik som besöks av equiterapeut en gång i veckan. Där måste man boka veterinärtid samtidigt som man bokar equiterapeuten så att denne kan ta in veterinären direkt vid tveksamma diagnoser och då kan man bla röntga omgående om veterinären vill ha det så.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka